הנערים שעובדים בהייטק במקום לבלות בחופש הגדול. צילום: fotolia

הנערים שעובדים בהייטק במקום לבלות בחופש הגדול

מי אמר שהחופש הגדול צריך להיות מנוצל אך ורק לבילויים? יש בני נוער שמעדיפים לנצל את החופשה מהלימודים לטובת עבודה והכנה לקריירה עתידית בתחום ההייטק

מה משותף לרותם אשר זכה במקום בראשון באליפות הנוער העולמית של הסטארטפיסטים, וגיא אשר המציא מערכת ייחודית עבור אנשים בעלי מוגבלויות וזכה בתחרות רובוטיקה? חברת ההייטק "טריא" פתחה תכנית התמחות מיוחדת עבור ילדי העובדים בחברה, אשר מכשירה אותם לקראת כניסה לשוק העבודה. התכנית מיועדת לכל הקיץ, הילדים מקבלים תשלום מלא עבור עבודתם ולומדים להתנסות יחד באמצעות צוותי עובדים מומחים מטריא שמדריכים אותם לאורך הדרך, בעבודת צוות ייחודית ובהכנה לעולם העבודה בעתיד.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

רותם מוזס, בן 15, הוא סטארטאפיסט גאון, לומד בכיתה מחוננים בבית ספר בכפר הירוק במסגרת תפקידו ב"טריא" הוא עובד כחלק ממחלקת שיווק והם בונים ומריצים קמפיין שמיועד להביא בני נוער המשקיעים בחברה. "בצוות איתי עובדת עוד ילדה ובסך הכל עובדים עוד כעשרה ילדי עובדים, כל ילד מבצע פרוייקטים אחרים שמתאימים ליכולות וללו"ז שלו".

מה הביא אותך להתעניין בהייטק בגיל כל כך צעיר?
"מאז שאני זוכר את עצמי התעניינתי בטכנולוגיות ובמחשבים, כשהגעתי לכיתת מחוננים בכפר הירוק ושמעתי על האקדמיה הטכנולוגית 'גרינסטארט אקדמי' הפועלת בין כותליו, ידעתי שאמצא את עצמי שם".

במסגרת "גרינסטארט אקדמי" הוא ועוד שני חברי צוות, בן גולן ובן קרמר, הקימו את סטארטאפ מציל חיים שנקרא "FaceCode" שמטרתו למנוע טעויות אנוש בעת זיהוי מטופלים בבתי חולים. הם משתמשים בטכנולוגיות ובשיטות שונות כדי לוודא אבטחה מושלמת ככל האפשר הם ביצעו עבודות מחקר וגייסו את עזרתו של עידו היימן, חבר נוסף לספסל הלימודים כדי שיכתוב את הקוד הדרוש לפיתוח המערכת: "במרץ האחרון התמודדנו עם הסטארטאפ בתחרות נוער של סטארטאפיסטים צעירים בבייג'ינג בקטגוריית ביורפואה וזכינו בקטגוריה שלנו במקום הראשון".

לא במקרה השיחה עם רותם התקיימה כמה דקות לאחר זכייה במקום השני בתחרות במקאו שבסין, הנקראת CASTIC (השניה בגודלה בעולם אחרי התחרות ISEF האמריקנית), "הוזמנו להשתתף בתחרות הזו לאחר הזכייה במקום הראשון בתחרות בבייג'ינג. היו בתחרות כ-150 נציגים מ-50 מדינות ועד 400 סינים בערך השתתפו בתחרות ב-14 קטגוריות שונות. השנה הייתה השנה הראשונה בה משלחת ישראלית השתתפה ב-CASTIC והצוות שלנו היה היחיד במשלחת. בניגוד לתחרות בבייג'ינג שלחנו הפעם שני נציגים ולא אחד. התחרינו בקטגוריית 'ביורפואה' מול כ-25 פרוייקטים אחרים והזכייה במקום השני הייתה מכובדת מאוד".

רותם
רותם © פרטי

גיא אלקובי, בן 16, לומד במגמת פיזיקה מורחבת בתיכון אביב ברעננה. תפקידו בעבודה בחברת ההייטק הוא טיוב נתונים. הוא לוקח נתונים מתוך פולדרים וממלא אותם באקסל. את אותה טבלת אקסל שמילא מגישים כדו"ח למשרד האוצר. בעולם הרובוטיקה הוא התחיל להתעניין כאשר ראה את אחיו מתחרה בתחרויות בתחום והחליט ללכת בעקבותיו. גם הוא התחרה בתחרות ארצית באליפות הרובוטיקה והעפיל לגמר בארצות הברית.

"במסגרת התחרות היה צריך להגיש פרויקט עזרה לקהילה, אנחנו כקבוצה בנינו ערכה שהופכת כיסאות גלגלים רגילים לחשמליים במעט כסף ומשאבים. בזכות הערכה שבנינו, לאחר תחרות הרובוטיקה בישראל עלינו לגמר בדטרויט, ארצות הברית, שם זכינו בפרס חדשנות התוכנה שמייצג את זה שהרעיון שלנו היה יותר חדשני וחכם משל האחרים".

תחרות בארצות הברית
תחרות בארצות הברית © צילום: Gettyimages

אופיר שלוש, בת 17, לומדת בפנימייה לתלמידים מצטיינים במדעים בירושלים (תיכון ישראלי למדעים ואומנות). חולמת להתגייס לעתודה או למודיעין. אביה של אופיר הוא אסף שלוש, ממייסדי חברת ההייטק בה היא עובדת במהלך הקיץ.

בתור "הבת של הבוס" ספרי על העבודה לצד אבא.

"בעקרון אני לא ממש עובדת לצד אבא אבל זאת הרגשה מאד טובה לעבוד בסביבה מוכרת, אך הסביבה מאוד טובה בלי שום קשר לעובדה שאני 'הבת של הבוס'". במסגרת העבודה בטריא היא עובדת בתחום הפרסום והשיווק עליו היא מספרת: "אני עובדת בתחום הפרסום והשיווק. כרגע אנחנו עובדים על פרוייקט שמטרתו הסופית היא ליצור פטלפורמה שבה גם בני נוער יוכלו להלוות כספים באופן עצמאי. מה שאנחנו עושים בפרוייקט הוא לחקור איך בני נוער חוסכים ועושים כסף כיום".

אופיר
אופיר © פרטי

אילו טיפים הייתם נותנים לצעירים בגילכם שרוצים להשתלב בעולם העבודה ובעיקר בהייטק?

רותם: "הטיפ שלי לבני ולבנות נוער הוא תחלמו גדול ותאמינו בעצמכם. כל רעיון שיש לכם, גם אם הוא נשמע מטורף, יכול להצליח אם תאמינו בעצמכם וברעיון שלכם, לגיל אין משמעות מעבר למספר. כל אחד ואחת יכולים להצליח אם רק תאמינו במה שאתם עושים ותמצאו את הזמן והמקום הנכונים כדי ליישם את הרעיונות שלכם".

גיא: "הטיפ שלי שיבואו מוכנים לזה, שיתנסו כמה שיותר ויבואו עם תיכנון אמיתי לזמן שלהם".

אופיר: "הייתי אומרת להם לחפש מקומות חדשים ושמתפתחים. שיהיו מוכנים לעבוד ממש כמו 'בחיים האמיתיים' מבחינת תנאים ושעות, אבל לזכור שהם עושים את המקסימום שהם יכולים בגלל שהם עוד ילדים. בעיקר הייתי ממליצה לבוא עם מוטיבציה להשקיע וללמוד כי מהעבודות האלה אפשר להפתח גם בתוך החברה וגם החוצה, העבוד נותנת סוג של מראה לחיים האמיתיים ואם מנצלים אותה כמו שצריך אפשר להגיע להישגים מעולים. למרות שזאת עבודה לבני נוער אפשר להתפתח וללמוד המון ממנה".

תגובות