בני הנוער הבדואים שפועלים למיגור התאונות הביתיות . צילום: פאטמה אבו שהאב

בני הנוער הבדואים שפועלים למיגור התאונות הביתיות

לא פעם אנו שומעים על תאונה ביתית כזו או אחרת שהובילה לפגיעה חמורה ואף מוות. החל מדריסה . תאונות אלו נפוצות בקרב בני העדה הבדואית וכעת בני הנוער פעולים על מנת למגר את התאונות והאסונות בקרב החברה

אחוז התאונות הביתיות בחברה הערבית הולך וגדל וכיום עולים נתונים מדאיגים שמראים כי מספר הנפגעים מהחברה הערבית גבוהים פי חמישה מהנפגעים היהודים. עמותת "השחר החדש", שפועלת לקידום החברה הבדואית גייסה חמישה בני נוער ויחד איתם חברה למועצה לשלום הילד וביחד שיתפו פעולה כדי לנסות ולמגר את התופעה. בני הנוער שגוייסו לפרויקט החשוב הכינו עבודת מחקר בנושא, שאת ממצאיו הם הציגו בפני חברי כנסת ואנשי ציבור.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

שוחחנו עם האיל אבו אלעסל ונדא אלטורי, בני ה-17 מרהט, שהם שניים מבני הנוער שגוייסו לעבודת המחקר בנושא תאונות ביתיות וביקשנו מהם לספר לנו על הפרויקט: "פרויקט נולד משיתוף פעולה עם המועצה לשלום הילד", מספר האיל, "כחלק משיתוף הפעולה הזה הוחלט לתת לנו להכין עבודת מחקר בנושא תאונות ביתיות". נדא מוסיפה: "השאיפה בסוף הפרוקיט היא למגר את תופעת התאונות הביתיות בחברה הערבית באמצאות הממצאים שהגענו אליהם במסגרת עבודת החקר וליצור עתיד בטוח". 

ספרו לנו קצת על המחקר שעשיתם

נדא: "כדי להציע את הפתרונות הטובים ביותר, ערכנו מחקר מקיף. כחלק מהמחקר אירחנו את דוקטור דיאא אבו עאיש, רופא בבית חולים ברזילאי  שמתמחה בפסיכיאטריה ומי שאחראי על פרויקט 'אקסטרה דוקטור - הרופא הצעיר'. במהלך המפגש איתו הוא סיפר לנו על מקרים שונים של תאונות ביתיות שנתקל בהם, סיפר לנו על הגורמים השונים והציג נתונים בנושא".

בנות הקבוצה
בנות הקבוצה © צילום: פאטמה אבו שהאב

האיל: "בהמשך ביקרנו גם בסורוקה במיון ילדים ובמחלקת ילדים, חילקנו מתנות ושמענו ממקור ראשון על התוצאות הנוראיות של תאונות במרחב הביתי. אחרי שלמדנו על הנושא ואספנו את המידע, ישבנו עם המלווה שלנו פאטמה אבו שאהב ותרגלנו עמידה נכונה מול קהל כדי שנוכל להביא את התוצרים שלנו לידי ביטוי ביום הכנס". 

נחשפתם באופן אישי למקרים כאלו של בטיחות בבית?

"בקבוצה של הפרויקט אנחנו חמישה בני נוער", מספרת נדא, "כשעלה הנושא בפעם הראשונה ושאלנו מי מאיתנו נחשף לתאונות ביתיות שלושה מחברי הקבוצה הצביעו וסיפרו שנחשפו לנושא במעגל הקרוב שלהם, בין אם זה אצל אחים, בני דודים או שכנים".

מה המטרה שלכם? 

האיל: "הפרויקט נולד מתוך הרעיון ליצור שינוי שיוביל לירידה במספר הנפגעים בתאונות ביתיות בחברה הערבית. המטרה שלנו היא לנסות למנוע או לפחות להפחית את כמות התאונות הביתיות בחברה הערבית עם דגש על החברה הבדואית ממנה אנחנו מגיעים".

נדא מוסיפה: "השאיפה שלנו היא לחולל את השינוי בין השאר בעזרת חקיקה שבסופו של דבר תצא לפועל. בנוסף, אחרי הרבה מחשבה חשבנו גם על דרכים  להתחיל את השינוי מתוך החברה הבדואית בין השאר דרך קורסי הכנה להורות תקינה לזוגות שעומדים להתחתן והגברת המודעות אצל הורים לילדים". 

פועלים למיגור התאונות הביתיות © צילום: פאטמה אבו שהאב

יש לכם מסר לקוראים הצעירים? 

"אין גיל או מקום כדי לנסות לחולל שינוי בחברה. במקרה של עבודת החקר שלנו הבנו שמחלות ופציעות אמנם לא תמיד אפשר למנוע, אבל תאונות ביתיות כן והמטרה שלנו היא לנסות כמה שיותר למנוע את התופעה", אומר לנו האיל ונדא מוסיפה כי: "המסקנה שלנו היא שהרבה מהתאונות הביתיות נגרמות מחוסר תשומת לב או מודעות מצד ההורים ולכן אותן הפעולות הפשוטות שהצענו יכולות להציל חיים". 

 

תגובות