מדריך: כל מה שצריך לדעת על הזכויות בעבודה. צילום: fotolia

מדריך: כל מה שצריך לדעת על הזכויות בעבודה

מעבר ללימודים, משפחה ותנועת נוער, התפשטות הקורונה משפיעה רבות גם על העבודה של בני הנוער. עשרות אלפי בני נוער פוטרו או הוצאו לחופשה ללא תשלום בזמן האחרון. אז צריך לעשות? המדריך המלא

משבר הקורונה מביא איתו שינויים רבים במדינה בכלל וגם בעיקר עולם העבודה. מתחילת החודש, נסגרים עוד ועוד מקומות עבודה - נסגרו ענפי הפנאי השונים בהם, מזון מהיר, מסעדות, אולמות האירועים, בתי קולנוע ועוד. בענפים אלו עובדים בעיקר בני נוער וצעירים, שזו לרוב העבודה הראשונה או שנייה בחייהם. רבים מהם מוצאים לחופשה ללא תשלום או מפוטרים ונשארים ללא עבודה וגם ללא ידע כיצד לנהוג בסיטואציה המורכבת הזאת. לכן, ביקשנו מהסתדרות הנוער העובד והלומד להזכיר לנו את הזכויות של בני נוער בעבודה ולהסביר מה כדאי לעשות בימים אלו.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

  1. עובדים שנמצאים בבידוד

במידה ואתם נדרשים להימצא בבידוד, אתם זכאים להשתמש בימי מחלה שצברתם. ישנו אישור מחלה גורף למבודדי הקורונה ואין צורך ללכת לרופא משפחה. בצירוף לאישור המחלה תדרשו למלא טופס הצהרה. את אישור המחלה וטופס ההצהרה תמצאו באתר משרד הבריאות. את צבירת ימי המחלה להם אתם זכאים, אתם יכולים למצוא בתלוש השכר. תשלום בעבור ימי המחלה מתבצע לפי החישוב הבא:

  • בעבור היום הראשון – אתם לא זכאים לתשלום.
  • בעבור היום השני והשלישי – אתם זכאים ל-50% מהשכר היומי.
  • מהיום הרביעי אתם זכאים לתשלום שכר מלא בעבור ימי המחלה.

במידה ולא צברתם מספיק ימי מחלה, אתם רשאים להשתמש בימי החופשה שצברתם. גם הם רשומים בתלוש השכר.

פוטרתם? יש לכם זכויות© fotolia
  1. עובדים שפוטרו או הוצאו לחל"ת
  • היציאה לחל"ת מאפשרת לכם להמשיך את רצף ההעסקה – מובטח לכם כי תוכלו לחזור לעבודה בסיום החל"ת ורצף הזכויות שלכם נשמר.
  • אם אינכם מעוניינים לצאת לחל"ת והמעסיק לא רוצה או לא יכול להמשיך להעסיק אתכם – זכותכם להתפטר בדין מפוטר – ולקבל את כל הזכויות המגיעות לכם כאילו פוטרתם מעבודתכם - פדיון ימי חופשה, פיצויי פיטורים – אם יש לכם ותק של מעל שנה ואם התרעתם בכתב לפני.
  • בתקופת החל"ת מותר לכם לעבוד בעבודה אחרת.
  • לוודא שהיציאה לחל"ת היא לתקופה מוגדרת – גם אם ניתן אחר כך להאריך אותה – אל תסכימו לצאת לחל"ת ללא הגבלת זמן.

תומר שרים, מהסתדרות הנוער העובד והלומד, אומר: "לצערנו, גם בתקופה זו של התפשטות הקורונה, בני נוער וצעירים מהווים את אחת האוכלוסיות החלשות בשוק העבודה. כך, למשל, בני הנוער שפוטרו או הוצאו לחל"ת בעקבות הנגיף, אינם זכאים כיום לדמי אבטלה כמו העובדים המבוגרים. בתור הגוף שמייצג את כל בני הנוער העובדים בארץ, הסתדרות הנוער העובד והלומד פועלת כדי לשנות את המצב ולהשוות את הזכויות של הנוער לאלה של המבוגרים. כמו כן, פתחנו מוקד ייעודי לבני נוער וצעירים – פנו אלינו למידע וסיוע".

זקוקים לעזרה? פנו לנוער העובד והלומד במוקד הטלפוני 1121* 

 

תגובות