אנחנו מלכות: "בואו נטרוף את הקלפים מחדש". AdobeStock

אנחנו מלכות: "בואו נטרוף את הקלפים מחדש"

"האם פעם עצרת וחשבת למה בחפיסת קלפים המלכה פחות שווה ממלך, אם שניהם בני מלוכה? אפשר לתרץ בהמון תשובות, אבל האם באמת יש סיבה לכך? זה תבוע עמוק בתודעה שלנו. מהדברים הכי קטנים. אני מאמינה שמעמד האישה משפיע באופן ישיר על איך שנשים נתפסות בחבר ונותן 'לגיטימציה' לפגיעה החמורה בנו. אני לא יודעת איך לשנות בענק, אבל יש לי בקשה אליך - שאולי תעשה שינוי קטן. אני מאמינה שהגיע הזמן לטרוף את הקלפים מחדש" • טור אישי לציון יום המאבק באלימות כלפי נשים

אני לא רוצה לכתוב על הנושא הזה, אני לא רוצה שתקראי את הטור הזה. אני לא רוצה שתשתף אותו עם אף אחד. אני גם לא רוצה לשמוע על עוד אישה שנרצחה. אני בעיקר לא רוצה שיהיו עוד מספרים. אני בטוחה שגם את לא רוצה וגם אתה. אנחנו לא רוצים המון דברים, אבל יש דברים שאי אפשר להימנע מהם. היום הוא יום המאבק לאלימות נגד נשים, דם רב נשפך השנה והנתונים מזעזעים. אבל יש לי בקשה אחת אליכם - בואו נסדר את הקלפים מחדש.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

לאור יום המאבק לאלימות נגד נשים חיפשתי באינטרנט מספרים. כמה נאנסו, כמה נפגעו, כמה נרצחו. אבל מה זה מספר? המספרים יבשים, המספרים לא מספרים לנו כלום. רק בשנת 2020 נרצחו 19 נשים במדינה. אלו המספרים היבשים. אבל מה זה באמת למות?

הרי אישה שנאנסה, שסיוטים רודפים אותה בלילה, שחיה בחרדות תמידיות - האם היא באמת חיה? המספרים לא מספרים לנו על הפחדים שרודפים מישהי אחרי שחבר שלה היכה אותה. הם לא מספרים על נשים שהחיים שלהן נהרסו בגלל הטרדה או תקיפה.
לפי המספרים היבשים נרצחו "רק" 19 נשים. אבל לכמה נשים, השנה, באמת נהרסו החיים?

"לכמה נשים נהרסו החיים?", אילוסטרציה © adobestock

הסטטיסטיקה היא שאחת מתוך אחת תיפגע מינית במהלך חייה, ואין לי ספק שכל מי שקוראת את הטור הזה יודעת טוב מאוד על מה אני מדברת.
המספרים לא בעדנו, אבל אני מאמינה שאפשר לשנות את המצב. אפילו קצת. איך? בואו נתחיל מהקלפים.

מה יותר שווה - מלך או מלכה?

לא מזמן ראיתי סרט מעולה - ״אינני אדם קל״, שמדבר על בחור שוביניסט שבוקר אחד- מתעורר לעולם שכולו פמיניסטי. מה שהכי תפס אותי הייתה סצנה קצרה בה כמה אנשים משחקים משחק קלפים. בסצנה הזו, בשונה מהמציאות בה אנו חיים כיום -המלכה, ניצחה את המלך. המלכה - הייתה יותר שווה מאס וממלך.

האם פעם עצרת וחשבת למה בכלל המלכה פחות שווה ממלך, אם שניהם בני מלוכה?
אפשר לתרץ בהמון תשובות. אבל היום, בשנת 2020, האם באמת יש סיבה שהמלכה תהיה שווה יותר מהמלך? 

© AdobeStock

זה תבוע עמוק בתודעה שלנו. מהדברים הכי קטנים. מה קורה לילד שמשחק בקלפים ולומד שהמלך שווה יותר מהמלכה? אז נכון, יש שינוי עצום - ומעמד האישה השתנה הרבה במהלך השנים האחרונות. אך לצערי, גם ב-2020 נשים נאלצות להיתקל בתקרת זכוכית, להילחם בה, לשבור אותה - ולעיתים גם להיפצע משברי הזכוכית. 

אני מאמינה שמעמד האישה משפיע באופן ישיר על איך שנשים נתפסות בחברה, ונותן ״לגיטימציה״ לפגיעה החמורה בנו. נושא הפגיעות כל כך רחב ויש המון מה להגיד ולמחות. אני, בדיוק כמוך- כועסת, ומאוכזבת, ועצובה שהגענו למצב הזה. אני לא יודעת איך לשנות בענק, אבל יש לי בקשה אליך - שאולי תעשה שינוי קטן.

אומרים שהחיים הם לא הקלפים שאנחנו מקבלים - אלא איך אנחנו בוחרים לשחק עם הקלפים. אני מאמינה שהגיע הזמן לטרוף את הקלפים מחדש.

יש לי הצעה מעניינת בשבילך- בואו נשחק אחרת. במשחק הבא שלכם שחקו כאילו המלכה והמלך שווים. ואם אתם מסתבכים- אז פעם אחת שהמלכה שווה יותר, ופעם אחת המלך.
אני מאמינה שזה מתחיל מהדברים הקטנים. מקלפי המשחק בבית, מהצורה בה אנחנו מדברים. ובסוף - זה נגמר באיך החברה תתפוס את מעמד האישה, ואת השווין אליו אנחנו שואפים.

את מלכה

היי, אני מבינה אותך. גם בי פגעו. גם אני אחת מתוך אחת. אני רוצה להגיד לך שאת לא לבד. אני אולי בדיוק לא מבינה מה עובר לך בראש ובלב אבל אני מבטיחה לך שאני איתך. אנחנו בדור כל כך מוזר, בתקופה עוד יותר מוזרה. אבל אנחנו חייבות לשמור על תקווה. אני מאמינה שיכול להיות כאן שינוי, בשביל האחיות שלנו, בשביל הילדות שיהיו לנו, בשביל כל הנשים שדמם נשפך לשווא.

תזכרי שאת מלכה, ושאת לא שווה פחות מאף אחד אחר, גם אם הוא מלך. הגיע הזמן שלנו לטרוף את הקלפים מחדש.

© AdobeStock

תלבשי שורט, תלבשי חצאית ארוכה, גופייה קצרה או חולצת גולף. תהיי חריפה, תהיי שקטה, תצעקי את כל מה שיושב לך על הלב.
״תעשי רק מה שאת אוהבת, רק מה שאת חושבת, שיהיה לך טוב״

הלוואי שאני לא אצטרך לכתוב עוד על הנושא הזה, הלוואי שלא יהיו עוד מספרים והלוואי שהאלימות כלפי נשים תיפסק.

בואו נסדר את הקלפים מחדש. השינוי מתחיל ממש כאן, ממש עכשיו.

תגובות