מדברים דוגרי: "יאללה, מה אתה ילד קטן, ממה אתה מפחד?". adobestock

מדברים דוגרי: "יאללה, מה אתה ילד קטן, ממה אתה מפחד?"

"מה, את מפחדת?", "אל תהיה ילד קטן..." - כולנו מושפעים ברמה כזו או אחרת מלחץ חברתי ואתם יודעים מה? זה בסדר, עד שזה הופך למסוכן. מתי לחץ חברתי הוא טוב, מתי לא ואיך אפשר להתמודד איתו? כל התשובות בפינת "מדברים דוגרי" של פרוגי ומרכז מצמיחים

כולנו מושפעים ברמה כזו או אחרת מלחץ חברתי ואתם יודעים מה? זה בסדר. בני האדם הם יצורים חברותיים, חשוב לנו מה אחרים חושבים עלינו ואנחנו רוצים שיחבבו אותנו. חוץ מזה, לחץ חברתי הוא לא בהכרח דבר רע. למשל אם חבר מתכוון להיכנס לים סוער בחוף שאין בו מציל, וכולם יגידו לו שזה מעשה טיפשי ויגרמו לו לוותר – זו דוגמה מצוינת ללחץ חברתי ששומר עלינו. אז מתי לחץ חברתי הוא כן בעייתי ומה עושים במצבים כאלו? היום נענה על השאלות האלו בפינת ה"דוגרי" של פרוגי בשיתוף מנחי מרכז "מצמיחים".

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

אז מה הבעיה בעצם עם לחץ חברתי?

הרבה פעמים הלחץ שבני נוער וצעירים מפעילים לא נובע מ"כוונות טובות". לחץ חברתי עלול לדחוף אחרים להתנהגויות שעשויות לסכן או לפגוע באחרים. נסו לחשוב על מקרים מהתקופה האחרונה, בהם יצא לכם לראות מהצד לחץ חברתי, בואו נשאל את עצמנו בכנות כמה שאלות חשובות:

1. מה האינטרס של מי שמפעיל את הלחץ? 

כשחברות אומרות לי במסיבה – "מה את ילדה קטנה? למה את לא שותה?" הן רוצות בטובתי? מנסות לשמור עלי? או שהן רוצות להיראות בוגרות ו"בוייב" יותר ממני? או אולי הן פשוט רוצות לייצר לעצמן עניין וצחוקים?

אמירות בסגנון – "אם אתה חבר שלנו, אז אל תזמין אותו/אל תדבר איתו" – מכוונות לטובתי? או שאותם ילדים פשוט מנסים לצבור כוח ולגייס אותי למריבה שאני לא חלק ממנה?  

© adobestock

2. את מי אני מעריך יותר?

יש מישהו בכיתה שלך שמושפע בקלות מלחץ חברתי? יש מישהו שבדרך כלל נשאר נאמן לעצמו? את מי אתם יותר מעריכים?

לרוב אנחנו מושפעים מלחץ חברתי כי אנחנו רוצים שיחשבו עלינו דברים טובים. זה קצת מצחיק, כי לפעמים קורה בדיוק ההיפך. ילדים שמושפעים בקלות מלחץ חברתי, כאלה שמשנים את הדעות שלהם ואת ההתנהגות שלהם בהתאם ללחץ של אחרים – לא זוכים להערכה. אם נהיה כנים, הם נחשבים הרבה פעמים כ"נגררים" או כ"מופשעים".  

כדאי לזכור, שגם אם באותו רגע יעשו לכם פרצופים או יעירו לכם הערות מעליבות, רוב הסובבים אתכם יעריכו את זה שאתם עומדים על שלכם ולא נכנעים ללחץ.

© adobestock

אז מה עושים?

לא תמיד קל להתמודד מול לחץ חברתי. נסו להקיף את עצמכם בחברים שמקבלים אתכם כמו שאתם.

אם אתם נמצאים בסיטואציה שבה קשה לכם להתמודד עם לחץ קבוצתי, נסו לאתר חבר טוב שאתם סומכים עליו ולשאול לדעתו. אפשר גם להמציא תרוץ שיאפשר לכם לעזוב וללכת הביתה – אנחנו בעד להגיד אמת, אבל לפעמים עדיף לספר "שקר לבן" מאשר להיקלע למצב בעייתי או מסוכן שאתם לא רוצים לקחת בו חלק. 

אם אתם מרגישים שלעיתים קרובות קשה לכם להתמודד עם לחץ חברתי מצד ילדים מסוימים, אל תישארו עם זה לבד. שווה לשתף מבוגר שאתם סומכים עליו ולקבל עצה טובה. 

   

תגובות