"בזכות היזמות גיליתי שאני מסוגלת לעמוד מול קהל". אילוסטרציה, fotolia

"בזכות היזמות גיליתי שאני מסוגלת לעמוד מול קהל"

" גיליתי על עצמי המון דברים מפתיעים בזכות התכנית – למשל שהביטחון העצמי שלי יכול לעלות לגמרי, בעבר לא יכולתי לפתוח את הפה בשיעורים בכיתה. היום אני מציגה באנגלית מול חבר שופטים עסקי בכיר וזה כיף גדול"

שמי רותם מלכה, בת 18 מחדרה. עוד מלפני שלוש שנים החלטתי שאני רוצה להיות יזמית ובגיל 15 הצטרפתי לפעילות של עמותת יוניסטרים במרכז היזמות של עמל ויוניסטרים בחדרה. במסגרת זו פיתחנו מיזם שנקרא Homeet פלטפורמה שמקשרת בין תיירים למארחים מקומיים לארוחות משותפות בבתים המקומיים. שלוש שנים פיתחנו את המיזם וזכינו במקום הראשון בתחרות של יוניסטרים "מיזם השנה" שנערכת מידי חודש יולי בהיכל התרבות בת"א וזה כיף גדול. אפילו זכינו בתחרות ב"אום" בשם SAGE במקום הרביעי וזו הייתה גאווה גדולה. 

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

כשסיימנו את שלוש השנים של יוניסטרים, הרגשתי שזה לא מסתיים כאן, אני לא יכולה להפסיק את הקשר הזה ליזמות כי קיבלתי כל כך הרבה כלים וידעתי שאני כן רוצה להמשיך וללמוד יזמות ואפילו אולי לעסוק בזה בעתיד. גיליתי על עצמי המון דברים מפתיעים בזכות התכנית – למשל שהביטחון העצמי שלי יכול לעלות לגמרי, בעבר לא יכולתי לפתוח את הפה בשיעורים בכיתה. היום אני מציגה באנגלית מול חבר שופטים עסקי בכיר וזה כיף גדול. המבטא שלי השתפר וזה רק נתן לי עוד חשק להיות יזמית. אלה דברים שלא לומדים בבית הספר- כמו איך לנהל עסק, איך להתנהל פיננסית נכון ועוד. 

© צילום פרטי

מה שהכי מושך אותי ביזמות זה להציג מוצר, זה מרגש לעמוד על במה ולספר על "בייבי" שעמלת עליו חודשים רבים. כל מה שקשור בפסיכולוגיה שמאחורי העסקים מאוד מעניין אותי. מעניין אותי להבין איך הצרכן חושב, לבנות מוצר ועוד. 

במרכז שלנו למדנו ניו מידה יחד עם מנטורים של יוניסטרים ואני עובדת בזה כרגע ומתפרנסת מזה בגיל 18 שזה משהו שלא חלמתי עליו בכלל! אנשים מגיעים אליי דרך האינסטגרם וזה כיף גדול. אני מנהלת רשתות חברתיות באינסטגרם ואני גם מעצבת ברשת. 

לפני כשמונה חודשים הצטרפתי לתכנית אלפא של יוניסטרים ו-JOLT. התכנית מיועדת לבני ובנות נוער מצטיינים ביניהם גם בני נוער מהפריפריה. במסגרת התכנית, ג׳ולט מעניקה כלים מעשיים להשתלבות בעולם העסקים וההייטק. בכל שבוע מועברת לתלמידים סדנה מקצועית על ידי בעלי תפקידי מפתח בחברות ההייטק הגדולות בארץ ובעולם. בנוסף, אחת לחודש נפגשים התלמידים עם מנכ״ל ומייסד חברת ג׳ולט, רועי דויטש, למפגש מנטורינג אישי. במפגשים למדנו יזמות ועולם העסקים- למדנו על מקצועות השונים הקיימים בחברות שונות כמו פיתוח, שיווק ועוד. עברנו סדנאות, משימות חודשיות כדי לפתח יידע ולהיות מוכשרים לעולם הגדול- לתעסוקה בהייטק. בזכות התכנית אני יכולה להגיש קורות חיים להייטק ואני רק בת 18. 

רותם עם קבוצת יוניסטרים עמל חדרה בזכייה בתחרות מיזם השנה © צילום פרטי, באדיבות יחסי ציבור

כמה עצות לבני נוער שרוצים להתחיל יזמות ולא יודעים איך:

1. לנסות וללמוד כמה שיותר – יש המון חומר זמין ברשת, כמו איך לערוך סקר שוק בצורה נכונה, אילו צעדים לעשות כדי לבנות מיזם, על מה לחשוב לפני שמפתחים מוצר, איך לכתוב פרזנטציה, איך לעמוד מול קהל ואיך ליצור מצגת מושכת, התנהלות פיננסית נכונה ועוד. 

2. לקרוא ספרים שעוסקים בתחום היזמות/העסקים- כמו "לא רציונאלי ולא במקרה" של פרופ' דן אריאלי. 

3. לשאול ולהתעניין – באם אתם פוגשים יזמים, תשאלו אותם על הדרך שלהם, על המוצר שלהם, תנסו לקבל מהם עצה טובה ותקיפו את עצמכם ביזמים ככל הניתן. תשאבו כמה שיותר חומר. 

4. לחשוב מה חסר בעולם ולהתמקד במה מושך אתכם לפתח- ואז לערוך סקר שוק, לבדוק התעניינות של הקהל הרחב, לבדוק מתחרים וללמוד מטעויות של אחרים, להתמקד בנושא שאתם נמשכים ואוהבים אותו. 

5. לא לוותר, הדרך קשה – הדרך מאוד ארוכה ומפותלת, היא לא פשוטה והיא קשה. אבל עבודה קשה תמיד משתלמת. אל תוותרו למרות שקשה, אם תרצו מאוד תצליחו לקצור את הפירות. 

 

תגובות