מדברים דוגרי: צילום חברתי או בעייתי?. צילום: fotolia

מדברים דוגרי: צילום חברתי או בעייתי?

הנייד הפך כבר לחלק בלתי נפרד מהגוף שלנו, אין כמעט רגע ביום שאנחנו לא מתעדים ומעלים לרשתות החברתיות. אבל מה קורה כשהצילום והתמונות משתלטים על חיינו? הפעם, אנחנו מדברים דוגרי על תרבות ה"אם זה לא צולם זה לא קיים"

אנחנו מצלמים סטורי, טיקטוק ווהגלריה שלנו תמיד מפוצצת בתמונות סלפי וגם אווירה וכל זה למען הרשתות החברתיות. אם כולם מצלמים כל הזמן וכולם מצלמים אתכולם, מה הבעיה? היום במדור "דןגרי" בשיתוף מרכז מצמיחים אנחנו מדברים על תרבות התיעוד והצילום שהפכה לחלק בלתי נפרד משגרת היומיום שלנו. 

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

הצילום והתיעוד הפכו לכל כך טבעיים עבורונו, שאנחנו לא עוצרים לחשוב עד שמשהו מסתבך...

לכולם מגיעה קצת פרטיות

  • קרה לכם שאבא או אמא העלו לקבוצת הוואטסאפ של המשפחה המורחבת תמונה שלך שבעיניהם היא ממש חמודה ובעינכם היא מביכה? 

  • קרה לך שהתבאסתם על חבר, שלא מתוך כוונה רעה, פרסם תמונה ממש לא מוצלחת שלך?

אנחנו יוצאים מנקודת הנחה שזה בסדר לצלם ולפרסם, אבל צריך לשים לב לפרטיות של אנשים. אם יצאתם לבלות עם חברים ואתם מצלמים, פשוט תעדכנו – "אני מעלה את זה לאינסטגרם", כדי שתהיה להם הזדמנות להגיד "לא". 

© Fotolia

התדמית שלי

  • יש ילדים שאתם מכירים, שלפי התמונות שלהם באינסטגרם הם מצטיירים אחרת לגמרי ממה שהם באמת בחיים? 

  • יש תמונות שמישהו יעלה שייגרמו לכם לאבד קצת את ההערכה כלפיו? 

כשאנחנו מעלים תמונות לרשת, אנחנו חושבים לרוב על החברים שלנו. אבל ברשת כולם חשופים לתכנים שאנחנו מעלים, התמונות והסרטונים ברשתות החברתיות הופכים להיות סוג של כרטיס הביקור שלנו. חשוב שנשאל את עצמנו – מה התוכן שאני מעלה לרשת משדר והאם מתאים לי שכל מיני אנשים יראו אותו היום ובעתיד? 

זהירות מבריונות

  • קרה לכם שקיבלתם תמונה חושפנית או משפילה של ילד או ילדה אחרים?

  • קרה לכם ששיתפתם תמונה אינטימית שקיבלתם? 

בני נוער שתמונות שלהם הופצו ברשת, מתארים תחושות איומות של לחץ, חרדה, תחושת חוסר שליטה, רצון להסתגר ולא לצאת מהבית. המחשבה שאין לך מושג מי ראה ולמי זה עוד יגיע, היא קשה. קל לנו להעביר הלאה תמונה שקיבלנו בלי לעצור ולחשוב מה עוברים אותם נערים או נערות. קל לנו להתנער מאחריות ולהגיד - "זה לא אני צילמתי, אני רק משתף הלאה". 

© AdobeStock

השאלה האמיתית היא - מה הייתם רוצים שאחרים יעשו אם תמונה שלך תופץ ברשת?

אם קיבלתם תמונה פוגענית - דבר ראשון אל תעבירו הלאה (אגב, חשוב שתדעו - גם מבחינת החוק בישראל, להפיץ הלאה תמונה פוגענית זו עבירה על החוק!). אם התמונה היא של ילד או ילדה מהשכבה שלכם, חשוב לעשות שני דברים. קודם כל,  ליידע אותם. אם לא נעים לכם, אפשר אפילו בצורה אנונימית או לבקש מההורים שידברו עם המחנכ/ת או עם ההורים של אותו ילד או ילדה. 

  1. ממש חשוב להביע דעה ולהגיד שזה לא לעניין. אמנם התמונה הזאת כבר הופצה, אבל אם הילדים שהפיצו אותה יבינו שהרבה ילדים אחרים כועסים, מתנגדים ואפילו פחות מעריכים אותם בגלל זה – יש סיכוי טוב שהם לא יעשו את זה שוב למישהו אחר. 

ומה אם הפיצו תמונה אינטימית שלכם? פנו כמה שיותר מהר למוקד 105, או למרכז לאינטרנט בטוח. אלה הגופים שיכולים לעזור להוריד את התמונה מהרשת וגם להעניש את מי שפרסם אותה. 

 

 

תגובות