ממש כמו פעם: מחנה קיץ ללא מסכים. לנו בן עזרא

ממש כמו פעם: מחנה קיץ ללא מסכים

ארגון summer camps ישראל מאגד תחתיו עשרות מחנות קיץ, המשלבים פעילויות בתחומי מדע וטכנולוגיה, ספורט, מוזיקה, מנהיגות וטיולים • הפרט הכי מעניין הוא שמדובר במחנות קיץ בלי מסכים, כן גם בלי הנייד. אם תהיתם אם זה אפשרי, שאלנו כמה חניכים

ארגון summer camps ישראל, הוא ארגון וולונטרי המאחד גורמים שונים מתחום מחנות הקיץ בישראל. הארגון הוקם לפני 3 שנים ע"י שונה גודמן סון, קנדית שעלתה לארץ עם משפחתה, "גדלה" על מחנות הקיץ של קנדה וכשהגיעה לישראל הבינה שאין מענה רחב ומגוון מספיק בתחום.

כיום הארגון מאגד תחתיו כ-25 מחנות קיץ ממגוון תחומים החל ממדע וטכנולוגיה, ספורט, מוזיקה, מנהיגות, שפות, טיולים ועוד, המתקיימים בחודשים יולי-אוגוסט ואורכם לפחות 10 ימים, כשהחוויה הכוללת הזדמנות להיות מחוץ לבית, להכיר חברות וחברים חדשים, לחוות עצמאות ויותר מהכל- לא להשתמש במסכים אלקטרוניים. תופתעו לגלות שלמרות הפרט האחרון, 50% מהנערים שהשתתפו חוזרים לקחת חלק במחנה בשנה לאחר מכן. רובם גם נשארים בקשר אחד עם השני גם לאחר הקיץ וחלק מהמחנות גם מקיימים פעילויות וסמינרים שמאפשרים המשכיות של החוויות מהקיץ וחיבור עמוק יותר בין הנערים.

 עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

שונה גודמן סון, מייסדת פורום summer camps ישראל משתפת "בקיץ האחרון היינו ממש חבל הצלה עבור בני נוער רבים, לאחר שנתיים של ניתוק חברתי. ראינו את הקושי הראשוני שלהם ביצירת האינטראקציות החברתיות, שלמזלנו פג די מהר. הנערים עברו חוויה חברתית משמעותית ראשונה לאחר שנתיים קשות, ללא מסגרות עקביות וראינו שהפעילות ממש הטיבה אתם".

"ההזדמנות להיות מחוץ לבית, להכיר חברות וחברים חדשים, לחוות עצמאות" © לנו בן עזרא

עמית (15) תלמיד כיתה ט' ממודיעין מכבים רעות ויעל (14) תלמידת כיתה ח' מאשקלון לקחו חלק במחנה קיץ בכפר נווה הדסה והם משתפים אותנו על החוויה שעברו.

 - תארו לי את החוויה במחנה, מה היה סדר היום שלכם?

עמית: "בבוקר יש סוג של מפגש בוקר, נפגשים בדשא הגדול ועוברים על סדר יום של המחנה. מתחילים מעגלי שיח ודברים כאלה, ארוחת בוקר ואז ממשיכים לפעילויות של היום. במחנה יש בריכה, פעילויות גיבוש ואפילו טיולי יום. רק בערב, בין השעות 21-22 בלילה, נותנים לנו את הפלאפונים לשעה בלבד, אבל לרוב אף אחד לא באמת משתמש בהם שעה כי מדובר בזמן חופשי עם חברים וכולם רוצים להיות חלק. כיבוי אורות בסביבות 23".

"הנערים עברו חוויה חברתית משמעותית ראשונה לאחר שנתיים קשות, ללא מסגרות עקביות" © Big Idea

- האם הניתוק מהמכשירים זה משהו שהיה דיי קל להתרגל אליו?

עמית: "ידענו מההתחלה שבמחנה לוקחים לך את הפלאפון ונותנים לך אותו לקצת זמן בערב. כבני נוער שחיים ברשת, אנחנו כל כך הרבה זמן מבזבזים עלמכשירים ובמיוחד על רשתות חברתיות. כשאתה מגיע אתה לא קולט איך אתה תצליח כל כך הרבה שעות בלי פלאפון, אבל ברגע שאתה נותן את הפלאפון ואתה נכנס לתוך כל החוויה של המחנה וההווי של המחנה אתה כבר לא מרגיש צורך בפלאפון. אתה כל הזמן עם חברים, אתה כל כך עמוס בפעילות ועשיה שאתה מתרגל לזה שאין פלאפון, וכשאתה מקבל את הפלאפון בערב אתה רק מתקשר להורים לשאול מה נשמע".

יעל: "זה לא היה כל כך קל בהתחלה כי אתה די רגיל להיות כל היום מול הפלאפון ולהתעסק בו ופחות להיות עם אנשים מסביבך. בגלל זה במחנה בימים הראשונים זה היה קצת מוזר, אבל אז אתה באמת לומד להיות עם האנשים איתך, לדבר איתם, לשתף אותם בחוויות ודברים".

שונה גודמן-סון, מייסדת פורום summer camps ישראל: "הניתוק מהעולם החיצוני, היה בין היתר מה שאפשר לחוויות שחוו להיות אפקטיביות יותר עבורם ולהעלות ברמות מאוד גבוהות את תחושות המסוגלות והעצמאות של בני הנוער."

- הייתם רוצה לחזור עוד פעם למחנה? או לפחות לשחזר את החוויה ללא הפלאפון?

עמית: "אני באופן אישי מרגיש שאני חייב לחזור למחנה הזה כי היה לי כל כך כיף, אפילו שלא היה לי פלאפון. בעיקר כי הכרתי הרבה חברים חדשים, אז לגמרי אשמח גם לשחזר עוד פעם את החוויה הזו ולחזור למחנה".

יעל: "כן, אמרו לנו שיש מחנה כל שנה וכל שנה מגיעה עוד שכבה. אני חושבת שאני אצא כי זו הייתה חוויה ממש ממש טובה עבורי, גם בלי פלאפונים, גם עם החברים החדשים שהכרתי וגם בכללי עם המקום"

- מה למדתם על עצמכם מהחוויה?

עמית: "למדתי שאם נכניס בלו"ז שלנו הרבה פעילות והרבה חוויות עם חברים והרבה דברים שכיף לעשות וטוב לעשות, אתה לא תרגיש את החסרון של הפלאפון כי תהיה מלא בעשיה ותוכן. אתה תהיה עסוק בדברים אחרים שתורמים לך  וזה הדבר הכי מדהים שלמדתי מהזמן בלי הפלאפון".

יעל: "אני גם חושבת שלא חייב פלאפון לכל מקום, אפשר להתנתק ממנו תמיד ושאני פשוט צריכה לזכור שאני אחראית על עצמי כי בכל זאת אני עשרה ימים בלי הורים. כאילו יש אנשים במחנה שמשגיחים אבל בתכלס אתה צריך להיות אחראי לעצמך, צריך לדעת מתי אתה יכול קצת לשחק או לדבר ומצד שני צריך להתארגן ולהיות אחראי על הלו"ז שלך.

"להעלות את תחושות המסוגלות והעצמאות של בני הנוער" © ריקי מרשה

- האם לדעתכם זהו מחנה שמתאים לכל אחד?

עמית: "המחנה מתאים לכולם כי זה פשוט באמת כיף להיות שם ולהכיר אנשים שהם לא בדיוק אלה שאתה מסתובב איתם בדרך כלל" 

יעל: " אני חושבת שמי שרוצה להתרחק מהחברה הרגילה ומהפלאפון זה יכול להתאים לכל אחד, אבל אם מישהו לא מוכן לשינויים ומאוד מאוד עקשן לגבי השימוש בניידים זה יהיה לו קצת קשה להתרגל".

- הייתם ממליצים עליו לקוראי פרוגי?

עמית: "כן "חד משמעית הייתי ממליץ ללכת למחנה הזה!"

יעל: "כן, אני חושבת שזה חוויה ממש ממש טובה גם עוברים המון חוויות חדשות, גם מכירים מלא אנשים מכל הארץ ועוברים דברים שאין מצב שתראה במקום אחר אם לא תהיה שם". 

"חד משמעית הייתי ממליץ ללכת למחנה הזה!" © לנו בן עזרא
תגובות