תנועת הנוער שלי: והפעם "השומר הצעיר". באדיבות השומר הצעיר

תנועת הנוער שלי: והפעם "השומר הצעיר"

בכל שבוע נכיר לכם תנועת נוער אחרת, נספר לכם על היסטוריה שלה ואיך היא פועלת היום ואיפה • השבוע "תנועת השומר הצעיר״, רותם בארי ועידו יובו יספרו לנו מה מייחד את התנועה? מתי יש יום פעילות? מה זה אומר קומונר? ומה זה בכלל השומריה? (רמז: לא שומרים שם על כלום) כל התשובות לפניכם!

תנועות נוער וארגוני ילדים ונוער בישראל הם גופים המאגדים קבוצות של בני נוער וילדים במסגרות חברתיות וחינוכיות. הפעילות קשורה לחינוך הבלתי פורמלי, כשהכוונה היא שאין קשר לבתי הספר בהם החניכים לומדים. המסגרות השונות מקיפות את עולמם של החניכים/ות באמצעות מערכת תרבות, אידאולוגיה וכו', באמצעותן החניכים מגבשים את זהותם.

בישראל יש היום יותר מרבע מליון חניכים ומדריכים שלוקחים חלק פעיל בתנועות הנוער השונות, יש כיום למעלה מ- 50 תנועות נוער, הפועלות בכל רחבי הארץ במגוון שפות המותאמות לאוכלסייה. כאלו הפועלות לשילוב מספר אוכלסיות וכאלו המשלבות אוכלסיות עם צרכים מיוחדים. ישנן תנועות נוער חילוניות, מעורבות, ערביות ודתיות.

השבוע תנועת "השומר הצעיר", היא מונה כ- 18,500 חניכות וחניכים מכיתה ד' עד יב'. הפעילות פרושה בכ-150 מוקדי פעילות ברחבי הארץ. הקנים (סניפים) שלנו פזורים בעיר במושב ובקיבוץ. התנועה מקיימת פעילות על בסיס העיקרון של נוער מחנך נוער ומצמיחה כוחות מנהיגות אישיים וקבוצתיים בקרב ילדים ובני נוער

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

"הערכים העשייה והאווירה המשפחתית זה הדברים שאני הכי אוהב בשומר" © באדיבות השומר הצעיר

רותם בארי ועידו יובו הם חניכים בשומר מאז כיתה ד׳. רותם בת 15 לומדת בכיתה ט׳ בכפר סבא, היום היא חניכת ט׳ (קורס הדרכה) ושנה הבאה רוצה להדריך. עידו בן 18 מיד מרדכי,  הכיר את התנועה בקיבוץ שלו ומאז הוא ב'שומר', היום הוא מדריך את שכבה ט׳. עידו ממשיך בשומר שנה הבאה בשנת השירות שכוללת ריכוז של ק"ן (קבוצת נוער) באזור אחר.

 - למה בחרתם לקחת חלק בתנועת נוער?

רותם: "המון בזכות הערכים שמעבירים לנו בתנועה, בין אם זה הקשר הקבוצתי או זה שהמדריכים מעבירים לנו ערכים כמו אהבת הארץ, אני אוהבת את המפגש עם האנשים בקן. יש פעמיים בשבוע שבהם כולם חברים של כולם, אצלנו עניין השכבות נהיה לא רלווונטי".

עידו: "בתור חניך זה היווה את האופציה לצאת לתוך מסגרת של פעילות ומשחק, המסגרת הזו נתנה לי להרגיש אהוד ומקובל, בשומר אני מרגיש מי שאני בלי שאף אחד שופט, אני בוחר להמשיך לקחת חלק בתנועת נוער כי זה המקום שלי להביע את עצמי, להיות מי שאני בידיעה שמקבלים אותי בדיוק ככה".

- איזה מושגים חשוב שנכיר בתנועת ״השומר הצעיר״?

קנים- ראשי תיבות של קבוצת נוער, מקום המפגש שלנו.

רשצ״ים- ראשי צוות שאחראים על המדריכים, בדרך כלל משכבת יב.

קומונר- אנשים שעושים שנת שירות בתנועה ומתפעלים את הקנים.

חלוקת השכבות בתנועה:

גו"צ - גוף צעיר - שכבות ד-ו, צב"ר - צעירים בוגרים - שכבות ז-ח/ט (משתנה מקן לקן), גו"ב - גוף בוגר - שכבות י-יב

שומרית - החולצה שמאפיינת את השומר ולובשים בכל פעילות.

מתודה - דרכים יצירתיות להעברת מסר, בהן משתמשים לפעולות.

שומריה - חגיגת עשור לתנועה. כל עשר שנים מתקיים מפעל שבו אנו חוגגים עוד עשור שהתנועה קיימת. שנה הבאה הולכת להיות השומריה ה-11 (110 שנים לתנועה)

 כל כמה זמן מתקיים יום פעילות?

רותם: "אצלי בקן בימי שלישי ושישי". 

עידו: "אצלי בקן פעם בשבוע ביום שישי. יש קנים שבהם יש שתי ימי פעילות".

"תמיד אחרי מחנה אני מרגישה מחוברת יותר לחברים שלי" © באדיבות השומר הצעיר

 

- תתארו לי, איך נראה יום פעילות אצלכם?

רותם: "מתחיל אחרי בית ספר באזור השעה ארבע, יש פעולה של המדריכים. בסיום הפעולה כל השכבה הבוגרת (ט-יב) מתחלקת לוועדות ומתחילה לעבוד לפי זה, למשל וועדות תחזוק אחראית לפקח על הניקיון שקורה בקן בסיום יום פעילות ואילו וועדת אירועים תשב לתכנן את האירועים הבאים, זה מוסיף לחוויה של יום הפעילות".

עידו: "כל שכבה לעצמה מתחילה במקום המפגש שלה, את הפעילות. אצלנו יש בקיבוץ ממש מבנים שזה הייעוד שלהם. נפגשים כולם בשש לפעולה של שעה וחצי. הפעולות מתעסקות בערכים ופעילות יותר כיפית. משתנה בין מדריך למדריך".

 מה אתם חושבים שמייחד את התנועה?

רותם: "הקשרים עם המדריכים, יש לי מדריכים מכיתה ו' ששמרתי על הקשר איתם ובמפעלים הארציים אני זוכה להכיר חברים מכל הקשת, זה אחד הדברים האהובים עליי בשומר".

עידו: "העובדה שהתנועה מרגישה כמו משפחה, תחושת הזיהוי היא ערך עליון. יש לנו מטרות זהות, להביא לידי ביטוי את הערכים מדיבורים לעשייה. לפעול לגבי מה שחשוב לנו. דבר נוסף הוא החינוך השומרי- זה בעצם השורשים של התנועה, לחנך על מנת לפעול- כדי לייצר שינוי."

"העובדה שהתנועה מרגישה כמו משפחה, תחושת הזיהוי היא ערך עליון."  © באדיבות השומר הצעיר

- איזה תפקידים מיוחדים שיש אצלכם בתנועה?

רשאצים- אחראים על מדריכים, נמצאים שם כדי לתת מענה למדריכים.

קומונרים- אנשים בשנת שירות, שפשוט מחזיקים את הקן, הם פשוט השראה! 

- איזה אירוע אתם מרגישים שהוא משמעותי בשבילכם בתנועת השומר הצעיר?

רותם: "בעיקר את מחנות הקיץ, זו הזדמנות למפגש ארצי, אני נהנית ממש, מדובר על כמה ימים בשטח שהם הכי חוויתים שיש. האווירה שיש במחנה תורמת המון לחיזוק של הקבוצה, תמיד אחרי מחנה אני מרגישה מחוברת יותר לחברים שלי".

עידו: "יש מפעל בשם קייצת, זה אירוע שמתרחש בקיץ שבין י"א לי"ב. מערבבים אותך עם אנשים מכל השומר, נותנים לנו לעשות קייטנה לקנים של אוכלוסיות שהם יותר מעוטות יכולת, הקייטנה פונה לכולם ומטרתה היא לחוות פעולות תוך דגש על ערכים. החניכים לא נחשפו לזה לפני ונהנו מאוד! בפן האישי האירוע היה מאוד מעצים, בסוף הקייטנה הילדים נהנו וחזרו מבסוטים וזה הכי חשוב."

- מה אתם הכי אוהבים בתנועה ?

רותם: "את ההרגשה הביתית שיש אצלי בקן, כיף לי להגיע לקן. אני באמת אוהבת את האנשים ואת הקן. כולם חברים של כולם".

עידו: "אני מתרגש כשאני מדבר על השומר וזה בפני עצמו אומר המון. קודם כל אני אוהב את מגוון האנשים. הערכים העשייה והאווירה המשפחתית זה הדברים שאני הכי אוהב בשומר. התנועה היא פשוט חשובה ומשמעותית עבור כל כך הרבה בני ובנות נוער וזו הסיבה שאני כל כך אוהב אותה".

"התנועה היא פשוט חשובה ומשמעותית עבור כל כך הרבה בני ובנות נוער" © באדיבות השומר הצעיר

- איזה סטיגמה היית רוצה לנפץ?

רותם: "אומרים עלינו שאנחנו משתייכים למפלגה מסוימת אבל זה ממש לא נכון. מעבירים לנו ידע פוליטי אבל שלא קשור למפלגה, אנחנו עוברים פעולות על ערכים כמו שוויון והכי חשוב, השומר היא לא רק דיבורים אלא גם מעשים".

עידו: "לפעמים אומרים שכולם אותו דבר, חושבים שבשומר הצעיר כולם מגיעים מאותו הרקע, מאותן דעות פוליטיות. יש לנו מטרה משותפת אבל אף אחד לא דומה לשני, בדיונים אין הסכמה, יש שיח שמוביל למסקנות מעניינות".

אז איך מצטרפים?

נכנסים לאתר של "השומר הצעיר" ובודקים איפה נמצא הקן הכי קרוב אליכם!

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by השומר הצעיר (@hashomerhatzair)

 

 

תגובות