"הגיע הזמן שנשים ונערות לא יפחדו ללכת לבד ברחוב״. באדיבות סייפאפ

"הגיע הזמן שנשים ונערות לא יפחדו ללכת לבד ברחוב״

בעידן שבו אחת מתוך אחת עוברת הטרדה מינית ולמעלה מ40% מהנשים והנערות בישראל לא מרגישות בטוחות במרחב הציבורי הוקמה אפליקציית סייפאפ שמטרתה לשמור על נערות ונשים מפני תקיפה מינית • איך האפליקציה עובדת? מה זה אומר קהילת נערות? והאם באמת אפשר להשפיע כבר בתור נערה? (רמז: ברור!) כל התשובות לפניכן

לפני תשע שנים נטע שרייבר הייתה במסיבת בית כשלפתע היא שמה לב שאחת מחברותיה נעלמה "אני וחברה שלי חיפשנו אחריה בבהלה וכשעלינו למעלה, שמענו את קולה בין קבוצת גברים. נכנסנו לאחד החדרים ושם הם היו - הגברים והחברה שלנו, עירומים למחצה. כשהם הבחינו בנו, הם נמלטו מיד. הצלחנו להגיע לשם בדיוק בזמן והנשים הצילו את חברתי באותו הלילה. לפני שלוש שנים החלטתי לפתח אפליקציה שתאחד נשים תחת המטרה המשותפת של ביטחון אישי והגנה הדדית. אני מאמינה שיחד נוכל לרתום את הכוח המדהים של נשים כדי לשנות את העולם".

לאפליקציה קוראים סייפאפ (SafeUP). סייפאפ כיום היא רשת קהילות נשים ששומרות אחת על השנייה בזמן אמת מפני הטרדות ותקיפות מיניות במרחב הציבורי. בסייפאפ יש שומרות שזמינות בשבילכן בכל מקום ובכל זמן כדי ללוות אתכן בשיחת טלפון, וידאו או פיזית. 

סייפאפ כיום מונה למעלה מ120,000 חברות קהילה שפזורות בכל רחבי הגלובוס, אחת מהן היא רנה שפייזר בת 15 מרמת גן, לומדת בכיתה י׳ ומנהלת את קהילת הנערות של סייפאפ. חוץ מזה היא מתנדבת בתנועת הנוער העובד והלומד ומרחיבה ביוטכנולוגיה וכימיה.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

© באדיבות סייפאפ

- אז איך את הגעת לסייפאפ? ובעצם איך נוצרה קהילת הנערות?

"לפני שנה וחצי אחרי מספר פרשיות שקרו (אילת, מלונית הקרונה) דיברתי עם דנה אשתו של אבא שלי וסיפרתי לה על התחושות שלי, על הרצון שלי לשנות את המצב. לא יכולתי לעמוד יותר מנגד, רציתי לתעל את הכעס והכאב שלי למקום של עשייה. 

דנה הכירה את העשייה של סייפאפ והפנתה אותי לדניאל שהיא חלק מהארגון. אני ודניאל התחלנו לדבר, מה אפשר לעשות? איך נעשה? איך לנו כנערות יש בכלל אופציה לשנות/להשפיע. מתוך המקום הזה והשאלות האלו נולד הרעיון של קהילת הנערות."

- תספרי לי מה זה אומר בעצם קהילת הנערות?

"קודם כל זה מקום בשביל כל נערה להביע את עצמה, זו משפחה. זה גם מקום לשיתוף, בין אם זה שיתוף ביום שעובר עלייך ובין אם מדובר משיתוף רעיון שיש לך.  זה מקום ליוזמות או פרויקטים שאת רוצה להרים. בכל המקרים כולנו שם בשבילך. אנחנו נהיה הצוות שלך, הקהילה שלך שמורכבת מנערות מכל רחבי הארץ. בשוטף אנחנו דואגות להעניק כלים, להביא הרצאות ולעשות הכל כדי להוות מרחב שבו הנערות יפרחו ויביאו את עצמן לידי ביטוי."

רנה שפייזר, מנהלת את קהילת הנערות של סייפאפ © אלבום פרטי

- מה היא בעצם המטרה של קהילת הנערות?

"לקהילת הנערות יש שלוש מטרות עיקריות. בראש ובראשונה לפתח נערות אקטיביסטיות, בקהילה אנחנו נותנות לאותן הנערות שחשוב להן להשפיע ולשנות כלים שבית ספר לא מעניק להן. בסייפאפ הן יקבלו כלים כמו איך לדבר מול קהל, איך בונים פרויקט הן יעברו הרצאות חיצוניות ופנימיות של נשים מהארגון. המטרה השנייה היא לחשוף כמה שיותר נערות לקהילה שלנו באפליקציה, לתת להן כלי שיקשר אותן לנשים באיזורן שיוכלו לשמור עליהן. חשוב לנו להעלות את תחושת הביטחון של הנערות ובכך לאפשר להן להגשים את החלומות שלהן ולהוביל לשיווין הזדמנויות. המטרה השלישית היא להעלות מודעות לאלימות המגדרית, הרבה פעמים אין הנגשה לנושא הזה מול נוער, אנחנו מדברות על זה מולן בצורה שמותאמת לקהל היעד."

© באדיבות סייפאפ

- מה את מרגישה שזה הוסיף לך לחיים? איך זה תרם לך?

"החיים שלי מתחלקים ללפני ואחרי סייפאפ. קודם כל בזכות סייפאפ גיליתי מי אני, למדתי על עצמי יותר ממה שאלף שיעורים לא לימדו. קיבלתי כלים פרקטיים לחיים ולא רק דיבורים. למדתי מהן הנקודות החוזקה שלי, קיבלתי שיעור במוסר עבודה, איך עובדים בצוות, איך בונים מערכי מפגשים שצריכים להתאים למנעד של ארבע שכבות גיל שונות. זכיתי לקחת חלק בסייפאפ, ואני כל יום מרגישה שיותר ממה שאני מעניקה לקהילת הנערות אני מקבלת עוד יותר מהן."

- מה את עונה למי שמבקר את העובדה שסייפאפ פונה רק לנשים?

"אנחנו מכירות בעובדה שגם גברים ונערים נפגעים מאלימות מינית, אנחנו כרגע מתמקדות בנערות ונשים, יוצרות יחד איתן את המענה הטוב ביותר עבורן ובעתיד אנחנו מקוות שנוכל להרחיב את המענה הזה לאוכלוסיות נוספות. כן חשוב לי להדגיש שהמשימה שלנו, יצירת מציאות בטוחה, היא משימה של כולם. גברים ונערים לוקחים חלק פעיל בעשייה, לומדים דרכים לייצר מרחב בטוח דרך הרשתות החברתיות שלנו, משתפים את האפליקציה עם היקרות להם ועוזרים לנו בחיבורים שונים לשיתופי פעולה."

© באדיבות סייפאפ

- מה את רוצה להגיד לנערות שקוראות את הכתבה? איזה מסר את רוצה להעביר?

"קודם כל לעולם אל תפחדו להשמיע את הקול שלכן. החברה מתפתחת לאט לאט, שינויים תמיד התחילו בקטן. כמובן שאני הכי מחכה לראות אתכן בקהילת הנערות שלנו!"

- אז איך אפשר להצטרף?

"הכי פשוט שיש, נכנסות לאפליקציה שלנו, מתחילות תהליך הרשמה ואנחנו כבר לגמרי מחכות לכן!"

© באדיבות סייפאפ

 

תגובות