תנועת הנוער שלי: והפעם "מכבי צעיר". באדיבות תנועת מכבי צעיר

תנועת הנוער שלי: והפעם "מכבי צעיר"

בכל שבוע נכיר לכם תנועת נוער אחרת, נספר לכם על היסטוריה שלה ואיך היא פועלת היום ואיפה • השבוע תנועת "מכבי צעיר״, נעם זימן יספר לנו מה מייחד את התנועה? מתי יש יום פעילות? מה זה אומר צוות איקס? ומה הראשי תיבות של מחנ״ק? כל התשובות לפניכם!

תנועות נוער וארגוני ילדים ונוער בישראל הם גופים המאגדים קבוצות של בני נוער וילדים במסגרות חברתיות וחינוכיות. הפעילות קשורה לחינוך הבלתי פורמלי, כשהכוונה היא שאין קשר לבתי הספר בהם החניכים לומדים. המסגרות השונות מקיפות את עולמם של החניכים/ות באמצעות מערכת תרבות, אידאולוגיה וכו', באמצעותן החניכים מגבשים את זהותם.

בישראל יש היום יותר מרבע מליון חניכים ומדריכים שלוקחים חלק פעיל בתנועות הנוער השונות, יש כיום למעלה מ- 50 תנועות נוער, הפועלות בכל רחבי הארץ במגוון שפות המותאמות לאוכלסייה. כאלו הפועלות לשילוב מספר אוכלסיות וכאלו המשלבות אוכלסיות עם צרכים מיוחדים. ישנן תנועות נוער חילוניות, מעורבות, ערביות ודתיות.

תנועת הנוער ה”מכבי הצעיר” הינה תנועה חינוכית, ציונית, יהודית וספורטיבית. התנועה הוקמה בשנת 1929 כזרוע החינוכית של “מכבי תנועה עולמית”. כיום בתנועה ישנם 27 סניפים ומוקדי פעילות. לתנועה אלפי חניכים בשכבות ג’-ח’ ובוגרים בשכבות ט’-יב’, וכן מפעל שנת שירות במסלולי שנת שירות וגרעין נח”ל ב-7 קבוצות הגשמה.התנועה שואפת להיות עמוד תווך מרכזי בקהילה בה היא פועלת, ולהוות מקום מפגש ערכי וחינוכי לאוכלוסיות השונות המרכיבות אותה.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

"מדברים אלינו בגובה העיניים" © באדיבות תנועת מכבי צעיר

כחלק מהארגון היהודי הגדול בעולם, “מכבי תנועה עולמית”, תנועת ה”מכבי הצעיר” מעודדת את החיבור שבין נוער ישראלי ונוער יהודי בתפוצות ושומרת על קשר רציף עם נוער בקהילות השונות באמצעות מפגשים, משלחות, אירוח קבוצות ופעילויות משותפות. זאת בנוסף לחלק המרכזי אשר לוקחת התנועה באירועי ה"מכביה" שמתקיימים בארץ אחת לארבע שנים.

נעם זימן מחדרה במכבי בכיתה יב׳, מסיים השנה 11 שנה במכבי. במכבי הואמשמש כרכז צעיר, יד ימין של הרכז הבוגר ואחראי על הבוגרים בסניף ועל התחום הלוגיסטי.

- למה אתה בוחר לקחת חלק בתנועת נוער?

"נכנסתי אל התנועה בתור ילד ופשוט כמה שזה קלישאתי התאהבתי בתנועה, אתה מתחבר לאנשים, תוך כדי ימי העבודה יצא לי לשבת לשיחות נפש עם אנשים שלא חשבתי שאדבר איתם. החניכים בשכבות האחרות מסתכלים עלינו השכבה הבוגרת בהמון הערצה וכבוד וזה מספק בטירוף״.

- איזה מושגים חשוב שנכיר בתנועת ״מכבי צעיר״?

מחנ"ק- מחנה קיץ המפעל הכי ארוך ומושקע שיש בתנועה, הסניפים עובדים על המחנה במשך שלושה חודשים פחות או יותר, יש מבנים מחנאיים, תפאורה מושקעת ועוד הרבה דברים שהופכים את המפעל הזה למשוגע.

קורס מדריכים- כל שנה, החניכים שסיימו את כיתה ח' יוצאים לקורס מדריכים באנדרטת הנחל, שבועיים שבהם הם מחולקים למחלקות עם כל הסניפים בארץ, לומדים את כל תחום ההדרכה, מכירים חברים ובעיקר צוברים מלא חוויות.

 - כל כמה זמן מתקיים יום פעילות?

"פעמיים בשבוע בימי שלישי ושישי. בשישי יש מליאות לבוגרים שבהם אנחנו עושים סיכום שבוע. מעבר לכך יש מפעלים, כרגע המפעל הקרוב הוא מחנה הקיץ שכבר מעכשיו אנחנו מתחילים לעבוד על זה כדי שבקיץ הכל יהיה מוכן על הצד הטוב ביותר״.

- תתאר לי, איך נראה יום פעילות אצלכם?

"בוגרים מגיעים שעה לפני החניכים, מתחילים בניקיונות של השטח, מארגנים את מה שצריך בשלישי אנחנו מתחילים במסדר ואז החניכים הולכים לפעולות. כל מדריך בוחר את התוכן ובונה אותו בהתאם לקבוצה. בשישי זה הפוך המסדר הוא בסוף יום הפעילות. את יום שישי אנחנו סוגרים בהרקדה שכולם מחכים לה״.

- מה את/ה חושבת שמייחד את התנועה?

"אני חושב שהדבר הכי מיוחד הוא תחושת המשפחתיות, למרות שאנחנו הסניף השלישי בגודלו בארץ עדיין יש את ההאווירה המשפחתית וכולם מכירים את כולם".

"יש את ההאווירה המשפחתית וכולם מכירים את כולם" © באדיבות תנועת מכבי צעיר

- תפקידים מיוחדים שיש אצלכם בתנועה...

לפיד- קבוצה שכולה מורכבת מחניכים בעלי מוגבלויות, המדריכים עוברים הכשרות מיוחדות בשביל לדעת איך לפנות ולהתנהג עם האוכלוסייה הזאת, בסופו של דבר המטרה של הצוות זה לשלב את החניכים בקבוצות הרגילות של שכבת הגיל שלהם.

צוות איקס- צוות שיוצא להעביר פעולות לחניכים בשכונות שמעורבת בהן הרוחה ולחניכים אין היכולת להגיע לסניף עצמו.

"יצא לי לשבת לשיחות נפש עם אנשים שלא חשבתי שאדבר איתם" © באדיבות תנועת מכבי צעיר

- איזה אירוע אתה מרגיש שהוא משמעותי בשבילך בתנועת מכבי צעיר?

"האירוע הכי משמעותי בשבילי הוא המחנה קיץ, אמנם יש כמה טיולים תוך כדי השנה אבל המחנה הוא ארוך יותר, אנחנו משקיעים את כל כולנו בשביל זה. השנה ניבחן על דרגה מחנאית שזה משהו שלא קרה כבר שמונה שנים אצלנו בסניף!״.

"נותניםלבוגרים להשפיע ממש בתוך התנועה © באדיבות תנועת מכבי צעיר

- מה אתה הכי אוהב בתנועה ?

"שנותנים לבוגרים (שכבת י"ב) אופציה להשפיע ממש בתוך התנועה, אני מרגיש שהסיסמא של תנועות הנוער (׳נוער מחנך נוער׳) זה פשוט מה שקורה אצלנו, נותנים לנו את כל הכלים בשביל שנשפיע ונשנה, מדברים אלינו בגובה העיניים ועושים הכל כדי שנהיה חלק״.

- איזה סטיגמה היית רוצה לנפץ?

"האמת שלא ממש מכירים את מכבי צעיר, כשרואים אותנו מתבלבלים ביננו לבין הצופים, אנחנו אמנם מאוד דומים לצופים אבל קצת יותר, אנחנו עובדים על הזהות שלנו״.

- אז איך מצטרפים?

"מאוד פשוט! נכנסים לאתר התנועה ובודקים איפה הסניף הקרוב לביתכם!״

"כשרואים אותנו מתבלבלים ביננו לבין הצופים..אנחנו עובדים על הזהות שלנו" © באדיבות תנועת מכבי צעיר
תגובות