תנועת הנוער שלי: והפעם "נוער מד"א". דוברות מד"א

תנועת הנוער שלי: והפעם "נוער מד"א"

בכל שבוע נכיר לכם תנועת נוער אחרת, נספר לכם על היסטוריה שלה ואיך היא פועלת היום ואיפה • השבוע תנועת "מד״א״, יונתן גימפל יספר לנו מה מייחד את התנועה? כל כמה זמן הוא מגיע למשמרת? מה זה אומר קורס תאר״ן? ומה זה בכלל בימבולנס? (רמז: לא מדובר בבימבה) כל התשובות לפניכם!

תנועות נוער וארגוני ילדים ונוער בישראל הם גופים המאגדים קבוצות של בני נוער וילדים במסגרות חברתיות וחינוכיות. הפעילות קשורה לחינוך הבלתי פורמלי, כשהכוונה היא שאין קשר לבתי הספר בהם החניכים לומדים. המסגרות השונות מקיפות את עולמם של החניכים/ות באמצעות מערכת תרבות, אידאולוגיה וכו', באמצעותן החניכים מגבשים את זהותם.

בישראל יש היום יותר מרבע מליון חניכים ומדריכים שלוקחים חלק פעיל בתנועות הנוער השונות, יש כיום למעלה מ- 50 תנועות נוער, הפועלות בכל רחבי הארץ במגוון שפות המותאמות לאוכלסייה. כאלו הפועלות לשילוב מספר אוכלסיות וכאלו המשלבות אוכלסיות עם צרכים מיוחדים. ישנן תנועות נוער חילוניות, מעורבות, ערביות ודתיות.

ארגון נוער מד"א הוקם בשנת 1930 והיום פועלים בו כ־7,000 נערים ונערות. הם פועלים בתחומי הצלת חיים כחלק מצוותי אמבולנסים וניידות לטיפול נמרץ, בתחום הפעילות ההומניטרית בקהילה ובמניעת תאונות ומחלות. המתנדבים בשכבה הבוגרת (י'-י"ב) נדרשים להתנדב במשמרות שבועית, לעיתים המשמרת תהיה בהצלת חיים באמבולנסים ולעיתים פעילות הדרכה והכשרה, פעילות הומניטרית או מניעת תאונות ומחלות.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

 

בתמונה יונתן גימפל © דוברות מד"א

אחד מאותם מתנדבי נוער הוא יונתן גימפל בן 17 מלוד, מתנדב כבר כמעט שנה בשטח של מד״א. לפני זה יונתן היה ב"נאמני הקורונה" ועזר בעצירת התפשטות המגיפה. יונתן מרחיב פסיכולוגיה וביולוגיה בתיכון.

- למה בחרת לקחת חלק בתנועת נוער?

"תנועות נוער הן הזדמנות להשפיע ולשנות דברים. אני בחרתי במד"א כי זו תנועת נוער לא שגרתית, אנחנו מצילים פה חיי אדם, אנחנו נותנים מענה יומי לאלפי אנשים. ההתנדבות של הנוער עוזרת בקיצור זמני התגובה. בזכות התוספת האדירה של כוח האדם, העובדה שאני זוכה להציל חיים היא בלתי נתפשת לפעמים״.

- איזה מושגים חשוב שנכיר בתנועה "נוער מד"א"?

אט"ן - אמבולנס טיפול נמרץ

ער"ן - אירוע רב נפגעים

ח"ע - חוסם עורקים

101 - מספר החירום של מגן דוד אדום

דפיברילטור - (מפעם בעברית) מכשיר החייאה

 - כל כמה זמן מתקיים יום פעילות?

"אני מגיע למשמרת פעמיים-שלוש בשבוע, בעיקר סופי שבוע ועוד יום במהלך אמצע השבוע". 

- תתאר לי, איך נראה יום פעילות אצלכם?

"מגיעים לתחנה, בודקים את האמבולנס, מקבלים נסיעה ראשונה דיי מהר. מגיעים למטופל/ת נותנים את המענה שצריך. המון פעמים מדובר באנשים מבוגרים שהם גם בודדים, אנחנו נותנים להם את העזרה וגם את התמיכה שהם צריכים ואם יש צורך מפנים לבית החולים".

"אנחנו מצילים פה חיי אדם" © דוברות מד"א

- מה אתה חושב שמייחד את התנועה?

"נוער מד"א מכיל המון מתנדבים שמרביתם בני נוער, בכל אמבולנס יהיה לפחות מתנדב נוער אחד, מד"א נותנים את האופציה לנוער להתנסות בעולם הצלת החיים כמובן אחרי הכשרה מתאימה. תחשבו איזה מדהים זה שילדים כבר בגיל 16 מצילים חיים".

- איזה תפקידים מיוחדים שיש אצלכם בתנועה?

חובש על אופנוע של מד"א.

חובש בכיר.

פראדמיק מוטס - במסוק של מד"א.

יםבולנס - הסירה של מד"א בכינרת.

בימבולנס - רכב זעיר שיכול לנוע בפקקים

- איזה אירוע אתה מרגיש שהוא משמעותי בשבילך בתנועת נוער מד"א?

"יש בנוער מד"א כל שנה בחג פסח "קמחא דפסחא"- איסוף חבילות מזון לנזקקים. אנחנו אוספים כל שנה מאות ארגזים, זה נותן בעיניי ערך מוסף מטורף. מעבר לזה לנוער יש שני קורסים במהלך הקיץ: 1. יש קורס תאר"ן (תרחיש אירוע רב נפגעים), שבו לומדים על תרחישים אפשריים במקרה של אירוע רב נפגעים, לומדים על פציעות קשות יותר, נותנים לנו העשרה מדהימה. 2. יש קורס מדריכים, שזה הדור הבא שאחראי להכשיר את המע"רים (מגישי עזרה ראשונה) החדשים".

- מה אתה הכי אוהב בתנועה ?

"אני הכי אוהב את האחדות והאחווה, כולם תמיד לצידך. אני הכי אוהב שיש לי את הזכות להציל חיים".

- אז איך אפשר להצטרף?

"אם את או אתה רוצה להצטרף לנוער מד"א, אתה ניגש לתחנת מד"א הקרובה אליך או לאחראי מעורבות חברתית בבית הספר שלך. לתלמידי י' יש מה שנקרא קורס 10 וזה מדריכים של מד"א שמגיעים לבתי הספר ומלמדים פעולות מצילות חיים שם אפשר למצוא עוד מידע על התנדבות".

© דוברות מד"א

 

תגובות