צעדת הנוער: "המבוגרים נכשלים בלנהל את המשבר הזה". ADOBESTOCK

צעדת הנוער: "המבוגרים נכשלים בלנהל את המשבר הזה"

בזמן שהמחאה נגד הרפורמה המשפטית בשיאה, בני הנוער הבינו שהם לא יכולים לסמוך על הפוליטיקאים שירגיעו את המצב • בעקבות כך, משתתפי המכינה הקדם צבאית ״מנשרים קלו״ יוצאים במסע של שלושה ימים מלטרון ב- 20.3 ועד משכן הכנסת ב-23.3 למען האחדות

כמה פעמים בחודשים האחרונים יצא לכם להיקלע לויכוח פוליטי? כמה פעמים הויכוח הזה יצא משליטה? כמה פעמים זה הגיע לקללות, אלימות, או אפילו שנאה, רק כי הבן אדם מולכם חושב אחרת? לצערנו, הגענו למצב שמקרים כאלה קורים הרבה יותר ממה שהיינו רוצים להודות.

בזמן שהפוליטיקאים שלנו שאמורים לייצג אותנו, מלכלכים אחד על השני ברשתות ובתקשורת, מתנהגים באלימות, מסיטים ומפלגים את העם, דווקא הצעירים והנוער הבינו טוב יותר מכולם שאי אפשר לתת למצב הזה להמשיך. הנוער הישראלי החליט שהוא מפסיק לשתוק והוא לא נותן לפוליטיקאים להמשיך לפלג בין העם שלנו.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

© שירה שיבר

משתתפי המכינה הקדם צבאית "מנשרים קלו" החליטו שהם עוצרים הכל ויוצאים למסע של שלושה ימים למען האחדות, שבסופו יקיימו עצרת למען אחדות העם מול הכנסת. בצעדה ישתתפו מכינות, תנועות נוער, שנות שירות, ישיבות, מדרשות ועוד ארגוני נוער רבים הפועלים יחד למען מטרה משותפת - לאחד חזרה את העם.

הצעדה תצא ב-20.3 מלטרון ותגיע ביום חמישי ה-23.3 למשכן הכנסת ואת כל הפרטים על צעדה והעצרת אפשר לפתוח באינסטגרם שפתחו חברים המכינה עבור הפרויקט:  @theroadforunity. בראיון תפסנו שניים בני נוער שעומדים מאחורי הפרויקט: עדי ברקנר וגיל-עד רון (19)

אתם בני 19 אבל אתם עדיין לא בצבא. מה אתם עושים? 

גלעד: "נכון, אנחנו לא בצבא. אנחנו עכשיו משתתפים במכינה קדם צבאית שנקראת 'מנשרים קלו' שבמעגן מיכאל. מכינה זה בעצם שנה שאנחנו לוקחים לפני הצבא. אנחנו חיים ביחד כמעט 70 חברה באותו מתחם, לומדים ביחד, מטיילים ביחד, מתנדבים ביחד ודוחים את השירות הצבאי שלנו בשנה".

למה דווקא מכינה?

עדי: "אני באופן אישי נחשפתי לעולם הזה מאח שלי הגדול ומחבר'ה בוגרים שאני מכירה שהיו במכינה. משהו שמאוד מיוחד במכינה זה הגיוון והאופציה לקבל קבוצה מאוד גדולה. אנחנו במכינה שלנו 70 חבר'ה. נכנסנו לקבוצה שאתה יודע שכל מה שתרצה ליזום ולהוביל הם יהיו ביחד איתך בזה. אתה יודע שיהיה לך את הגב שלהם ואת התמיכה שלהם וביחד אפשר להפיק דברים מדהימים בכל תחום שרק תרצה".

זה הפרויקט הראשון שאתם מפיקים במכינה ביחד?

גלעד: "זה הפרויקט השני הגדול שרץ אצלנו במכינה. הראשון הוא "לא זקוקים לזיקוקים", שרץ כבר כמה שנים שאצלנו במכינה ובכל שנה עובדים על זה בסביבות 15-20 חבר'ה שעושים את מיטב המאמצים לבטל את מופעי הזיקוקים ביום העצמאות כי זה פוגע ממש באוכלוסיית הפוסט-טראומטיים ודווקא ביום הזה אנחנו רוצים להוקיר להם תודה ולא לפגוע בהם".

© שירה שיבר

תספרו לי קצת על היוזמה של הצעדה, מה יהיה שם?

עדי: "בעצם מה שאנחנו מתכננים לעשות זה ביום שני ב-20 למרץ, נצא לצעדת אחדות. צעדה של הנוער שבא ואומר 'עכשיו דור העתיד בא ולוקח אחריות'. הצעדה תצא מאזור לטרון ובמשך שלושה ימים נצעד עד לירושלים לגן הורדים שנמצא ממש ליד משכן הכנסת. בכל יום תהיה לנו נקודת עצירה ובכל נקודת עצירה נעבור גם מתודות שונות שמדברות ועוסקות באחדות, בין אם זה התנדבות משותפת, מעגלי שיח, פאנל של אנשים במדינה שמדברים על אחדות, לשמוע אחד את השני והשיא של זה יהיה בעצרת שתתקיים ביום חמישי ב- 23 למרץ. באותה עצרת נהיה כמה שיותר אנשים, מאות ואלפי בני נוער מכל הארץ. חשוב להדגיש שאנו פונים לכל בני הנוער במכינות, תנועות נוער, ישיבות, מדרשות, בתי ספר כולם לבוא ולהשמיע את הקול שלנו שקורא לאחדות ובעצרת הזאת יהיו נאומים, בין אם זה של צעירים שאיכפת להם מהמצב במדינה, בין אם זה נואמים אחרים וזמרים וממש לעשות מזה אירוע גדול וליצור הד כמה שיותר גדול בתקשורת ולהשפיע". 

מה מניע אתכם? 

גלעד: ״כולנו רואים את האירועים האחרונים שעל סדר היום הציבורי, משני הצדדים הפגנות וקריאות ואנחנו במכינה הרגשנו שאנחנו לא יכולים להתעלם מהמגמה של השיסוי והפילוג בעם. הרגשנו שהמבוגרים נכשלים בלנהל את המשבר הזה והחלטנו שדווקא אנחנו, הנוער, זה שעומד לשאת בהשלכות בעתיד של כל השיסוי בעם, יוצא בקריאה למען האחדות, למען עתיד טוב יותר לכולנו. אנחנו רוצים לגדל פה את הילדים שלנו. אנחנו רוצים לשרת פה בצבא, להיות לוחמים. אנחנו רוצים לדעת שיש לנו על מה להילחם״.

אני צריכה שתהיה לי עמדה פוליטית כלשהו כדי להשתתף בצעדה?

עדי: "חד משמעית לא צריך שיהיה לך שום עמדה פוליטית בנושא. את יכולה להיות בעד מה שהממשלה עושה או נגד. הצעדה שלנו לא מדברת על הרפורמה המשפטית בשום צורה. אנחנו מדברים על אחדות העם, זאת אומרת התהליך של הפילוג והשיסוי הזה שקורה פה, הקרע הזה בעם, זה משהו שקורה כבר מספר שנים, גם בממשלות קודמות וגם עכשיו. אנחנו אומרים שאנחנו צועדים בשביל לדבר על אחדות ולדבר, לדעת שכולם בסופו של דבר אחים ואנחנו חייבים להפסיק עם השיח הבעייתי הזה שרק עושה רע במדינה שלנו".

למה זה תפקיד של הנוער? 

גלעד: ״אנחנו מסתכלים על הפוליטיקאים שלנו, על המנהיגים שלנו בתקופה האחרונה ואנחנו רואים שהם בעצמם נורא נורא מקובעים בעמדות הפוליטיות שלהם ובתפיסות עולם שלהם ובאידיאולוגיה. הם לא מצליחים לשבת ולדבר אחד עם השני כמו שצריך. הם לא מצליחים להגיע לפשרות כשהם לא מסכימים ואנחנו החלטנו שלמרות שבסופו של דבר המבוגרים הם אלו שמקבלים את ההחלטות אנחנו נהווה דוגמא. אנחנו נראה להם איך אפשר לדבר ולהיות ביחד ולגעת גם בנושאים רגישים גם כשלא מסכימים ועדיין להישאר עם אחד ועדיין להישאר גוש אחד".

 

© שירה שיבר

 

אם אני לא יכולה להגיע לצעדה, יש לי עוד דרכים להשפיע?

עדי: "קודם כל יש לציין שאפשר גם להגיע רק לחלקים ספציפיים מהצעדה וגם לעצרת, גם אם זה למספר שעות מצומצם, כל דבר יעזור. מעבר לזה, להפיץ, להפיץ, להפיץ. יש לנו אינסטגרם ששמו @theroadforunity , אנחנו צריכים אותכם שם. תעקבו ותפיצו את הקבוצות וואטסאפ ואת הפליירים שלנו ותעזרו לנו להגיע לכמה שיותר אנשים שיבואו ויגיעו. ומעבר לזה, זה האחריות שלנו בסופו של דבר, זה המדינה שלנו גם בלי קשר לצעדה ולעצרת שאנחנו מארגנים, להתנהל פה בשיח מכבד אחד כלפי השני ולהיות אנחנו מאוחדים."

אתם מאמינים שנצליח לצאת מהמצב הזה?

גלעד: "מצד אחד אנחנו נורא מפחדים, מפחדים על העם שלנו, על העתיד שלנו, על מה שעומד להיות. המצב כרגע כמו שכולנו יודעים לא מזהיר ולכן אנחנו יוצאים לצעדה הזו. מצד שני אנחנו נורא אופטימיים. אני לפחות מאמין בעם שלנו, מאמין בעם ישראל שידע לאחות את השברים, להתאחד מחדש, לשים את הדגש על מה שמאחד בינינו ולא על מה שמפלג בינינו, לדבר על מה שכואב, להסכים לא להסכים".

עדי: "לזכור שכולנו אחים בסופו של דבר".

תגובות