המחסור בטסטים: למה על הבגאז׳ שלנו? // טור דעה. צילום: אלון אלבכרי

המחסור בטסטים: למה על הבגאז׳ שלנו? // טור דעה

האם לתלמידי הנהיגה מגיעות זכויות טובות יותר? האם זמן ההמתנה לטסט ארוך מידי? ספיר ליפקין חושבת שהמצב הנוכחי לא הגיוני ולא ברור לה למה התלמידים צריכים לסבול כל פעם מחדש. טור דעה

לאחרונה, נשמעים קולות תלמידים הקוראים לשיפור זכויות תלמידי הנהיגה בארץ. ועדת הכלכלה קיימה דיון בנושא המחסור בבוחני נהיגה, וגם מועצת התלמידים והנוער הארצית החליטה לא לשתוק בנושא ופתחה במאבק למען תנאי התלמידים והגברת תדירות הטסטים, וכן היא פתחה בעצומה בנושא.

עוד בערוץ החדשות של פרוגי:

איפה ההיגיון בנושא?

אני מאמינה כי המצב הנוכחי בנושא לא הגיוני. לא ייתכן שישנם 100,000 תלמידי נהיגה בישראל ו126 טסטרים בלבד, שלמרות מספרם הזעום - חלקם אפילו שובת בימים הקרובים.

לא ברור לי למה תלמידי הנהיגה בישראל צריכים לסבול מהנושא הזה כל פעם מחדש? אני סבורה כי על כל הגורמים המעורבים בעניין להתעורר ומהר. עליהם לדון היטב סביב הנושא ולהוביל ליישור הקו בנושא אחת ולתמיד. לא הגיוני בעיניי שכל שנה מחדש נמצא את עצמנו דנים שוב סביב סוגיה זו בזמן שנפגעים עוד ועוד תלמידי נהיגה. מדוע זה צריך להיות על הגב של אותם תלמידי נהיגה שבסה"כ רוצים לקבל רישיון נהיגה? לא מדובר ברישיון למטוס או ברישיון לחללית שמשוגרת למאדים, מדובר ברישיון פשוט לכאורה.

לא הגיוני בעייני שמספרם של בוחני הנהיגה כה זעום ועומד על 126 בלבד, בעוד שבשל כמות לומדי הנהיגה בארץ נדרשים כ- 160 בוחנים, עובדה המשפיעה באופן מהותי על זמן ההמתנה המופרז לטסט שעשוי להגיע אף לשלושה או ארבעה חודשים בערים הגדולות. צריך לקחת בחשבון שלא מעט תלמידים נכשלים לא פעם בביצוע מבחן נהיגה, ועל כן הם נאלצים לעשות שוב ושוב טסט אחר טסט. מה אם מדובר ב5 טסטים, 7 טסטים או אפילו 10 טסטים? מה אותם תלמידים אמורים לעשות במצב כזה? אותם תלמידים עשויים למצוא את עצמם במשך שנים במרדף אחר מבחן הנהיגה, מצב שלדעתי כלל לא הוגן עבור התלמידים שבסה"כ רוצים ללמוד נהיגה ובסופו של דבר לקבל רישיון תוך זמן קצר ככל הניתן. צריך לקחת בחשבון גם את ההיבט הכספי שגם הוא עולה כבעייתי. בני נוער רבים עשויים להוציא עוד ועוד כספים כדי שלא ישכחו בתקופה הארוכה שבין טסט אחד למשנהו, את כל מה שכבר למדו.

עלינו לפעול במשותף

לסיכום, אני מאמינה שמדובר בנושא בוער ומאוד חיוני לנוער, נושא שחשוב לעלות במהרה על סדר היום שלנו, תוך הפעלת שיקול דעת נכון טרם ביצוע כל החלטה גורלית בנושא. אני סבורה כי יש לשפר את התנאים של תלמידי הנהיגה בישראל. כמות הטסטרים וזמן ההמתנה לטסט לא הגיוניים בעליל וזקוקים לשינוי דחוף, אחת ולתמיד. הגיוני לדעתכם שכתוצאה מזמן ההמתנה הארוך לטסט אוזל כספם של התלמידים והסיכוי שלהם לקבלת רישיון פוחת?

לדעתי, ישנה חוסר הוגנות מוחלטת כלפי אותם תלמידים, למה זה צריך להיות על הגב שלהם? כמובן שאי אפשר להתעלם משביתת הטסטרים שמתקיימת בימים אלו ברחבי הארץ, שביתה שמובילה לפגיעה של עוד תלמידי נהיגה. היום זה על הגב של התלמידים שלומדים עכשיו, מחר זה על הגב שלכם. עלינו לפעול יחד במטרה לשנות את המצב ולמנוע מעוד ועוד תלמידים להיפגע.

אני קוראת לכל אחד מאיתנו לעשות מה שאפשר כדי לשנות את המצב, בין אם זה לחתום על העצומה שיזמה מועצת התלמידים והנוער הארצית, להפיץ את הנושא בין כמה שיותר אנשים או פשוט להביע תמיכה בנושא.



תגובות