דעה: ״ההצעה נותנת יותר מידי כח - בידיים מועטות״. צילום: אוהד צויברג

דעה: ״ההצעה נותנת יותר מידי כח - בידיים מועטות״

הצעת חוק חדשה שמקדם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, תאפשר להדיח חברי כנסת ע"י הצבעה, ברוב של 90 חברי כנסת. אור ישראלי חושב שההצעה הזאת מסוכנת לדמוקרטיה הישראלית: "אסור להם להיות מושעים מהכנסת. בעיקר לא על ידי הצבעה בכנסת"

"החוק להדחת חברי כנסת חוטא למהות הכנסת והדמוקרטיה". כך התבטא אתמול הנשיא העשירי של מדינת ישראל, מר רובי ריבלין בנוגע ל"חוק ההשעיה". חוק ההשעיה היא הצעה לתיקון בחוק יסוד הכנסת שהציע לפני ימים אחדים
בנימין נתניהו, ראש הממשלה. החוק, שנולד בעקבות ביקורם של באסל גטאס, ג'מאל זחאלקה וחנין זועבי, חברי הכנסת של "הרשימה המשותפת" בבתי משפחות מחבלים שנהרגו בגל הפיגועים האחרון על ידי כוחות הביטחון לאחר שניסו לבצע פעולה חבלנית. אם ההצעה של ביבי תצלח את הצבעת הכנסת ואת הוועדות השונות, כל חבר כנסת יוכל לסלק חבר כנסת אחר מן הפרלמנט הישראלי, ובלבד שיהיה לו רוב של 90 חברי כנסת שיתמכו בסילוק.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

אפתח במובן מאליו: המעשה של חברי הכנסת מן הרשימה הערבית המשותפת, לא ראוי. לא ראוי אמרתי? מבייש. מבזה את הכנסת. יותר מזה. די ברור שהם מרוויחים מכל העניין ושכל פעם שטיפת דם משני הצדדים נשפכת הם מרוויחים עוד בוחרים מהמגזר הערבי. אבל, וזה אבל גדול מאוד, אסור להם להיות מושעים מהכנסת. בעיקר לא על ידי
הצבעה בכנסת.

ישראל היא מדינה דמוקרטית. את זה יודע כל ילד בכיתה ד' שלומד מולדת (אזרחות לייט). דמוקרטיה, היא שלטון העם. כל ארבע שנים, אזרחי המדינה הולכים אל הקלפי ומשלשלים פתק שעליו אותיות המפלגה בה בחרו. לכל אזרח במדינת ישראל פתוחה הזכות הזו. מוסלמי, יהודי, נוצרי, בר רפאלי, אחמד, תובל שפיר ועדן אברגי'ל. המפלגה שבה נמצאים חברי הכנסת הסוררים,  היא מפלגה שנבחרה על ידי העם בדיוק בדרך הזו. אזרחי ישראל הלכו ולקלפי וקבעו שהם רוצים את האנשים הללו כחברי כנסת. האזרח החליט שהאנשים האלו, שביקרו בבתי מחבלים, ייצגו אותו. אפשר לשאול "למה?" אפשר לצאת להפגין ואפשר לפנות לבית המשפט.

© shutterstock

במדעי המדינה קיים המושג "מיעוט" - קטגוריה חברתית אשר איננה שייכת לקבוצת הרוב השולטת בחברה נתונה (ותודה לויקיפדיה). כדי שמדינה תזכה להיות קרויה "דמוקרטיה" עליה לעמוד בכמה ערכים בסיסיים. אחד מהם הוא זכויות המיעוטים. המיעוטים במדינת ישראל (החרדים, המוסלמים, הצ'רקסים ועוד), זוכים, כראוי בדמוקרטיה ראויה לייצוג בכנסת - בית הנבחרים של ישראל. למיעוט יש חופש לבחור כרצונו את נציגי הציבור שלו, שישמרו הכי טוב (לדעתו) על זכויותיו. לערביי ישראל, בדיוק כמו לשאר קבוצות המיעוט במדינה, ניתנה הזכות הזו. חלקם, בחרו את "הרשימה המשותפת". אם החוק של ביבי יעבור, הוא יאפשר לנציגים של הרוב היהודי בישראל לרמוס למעשה את בחירתן של אותן קבוצות מיעוט שבזכות הזכויות שהן מקבלות מהמדינה מדינת ישראל נחשבת לדמוקרטיה. וכאשר הרוב מבטל לחלוטין את בחירת המיעוט, זוהי אינה דמוקרטיה.

אבל עזבו לרגע את הערכים המוזרים שלי ושל הנשיא. אולי ערכים כמו "דמוקרטיה" ו"צדק" שייכים לעבר. יש קושי נוסף בחוק שמציע ראש ממשלתנו היקר: נגיד שהיום ידיחו את חברי הכנסת הללו. אולי זה בעצם מגיע להם. מה יקרה מחר? בנט יעלה הצעה להדיח מהכנסת את זהבה גלאון כי היא שמאלנית? אורן חזן ירצה להעיף את יאיר לפיד כי הוא לא בא לו טוב בעין? הרצוג ינסה להדיח את בנט כי הקרחת שלו מסנוורת מידי?!

מליאת הכנסת
מליאת הכנסת © עידו ארז

אם החוק יעבור, ייווצר תקדים להדחת חברי כנסת על ידי חברי כנסת אחרים. התקדים הזה יאפשר לכל חבר כנסת להציע להדיח כל חבר כנסת שירצה. מה שייתן הרבה יותר מידי כוח בידיים נורא מעטות. וכולנו יודעים מה קורה כשמעט מידי ידיים אוחזות ביותר מידי כוח.

תגובות