אלימות כלפי קשישים: "עניין שמרתיח כל אדם עם רגישות". צילום: Fotolia

אלימות כלפי קשישים: "עניין שמרתיח כל אדם עם רגישות"

מקרי האלימות המחרידים כלפי קשישים ממשיכים לעלות לכותרות וכל פעם מציגים מראה שחורה של החברה הישראלית. שירלי פנקר מאמינה כי כל אדם בעל מצפון ישר מבין שמדובר בעניין פסול בכל מובן המילה וקוראת לגורמים הרלוונטיים לפעול לשינוי המצב

תופעת ההתעללות בקשישים בבתי אבות החלה לתפוס תאוצה בתקופה האחרונה, ומספר המוסדות והמסגרות ששמן עולה לכותרות בעקבות מקרים מצערים אלו עולה משנה לשנה. הדיירים הקשישים החיים באופן קבוע במוסדות הללו תלויים כמעט לחלוטין בצוות המטפל, שאמור לספק להם את כל צרכיהם הבסיסיים כמו אוכל ושתייה, סיוע בהאכלה, רחצה, הלבשה, מתן טיפול רפואי ועוד. הקשישים, המוגדרים כחסרי ישע, אמורים להיות מוגנים באותם המוסדות, אך שוב ושוב מתגלה שלא תמיד כך הדבר. בחלק מהמקומות נאצלים הקשישים לספוג התעללות פיזית, מילולית, מינית, רגשית, פסיכולוגית, כלכלית והזנחה.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

אני בת מזל סרטן; בחורה של בית, אוהבת משפחתיות, חום ובטחון. מאז ומתמיד הוריי היוו חלק נרחב ומשמעותי מחיי ובזכותם הפכתי להיות מי שאני היום. אולי זו הסיבה שתופעת ההתעללות בבתי אבות חורה לי כל כך. אינני יכולה לדמיין מצב שבו אדם, מטפל, עליו אני סומכת שיבצע את תפקידו בצורה הכי מקצועית ומסורה, יתנהג בצורה כה תקיפה, מזעזעת ובלתי ניתנת לתיאור להוריי. ואולי זה בכלל לא קשור. אולי מדובר בעניין שמרתיח כל אדם עם טיפת רגישות ואמפתיה לסביבה, כל אדם בעל מצפון ישר והיגיון בריא מבין שדבר כזה הוא פסול לחלוטין.

"דבר כזה הוא פסול לחלוטין" © Fotolia


אינני מאמינה שיש אדם היכול לתמוך או להצדיק התנהגות אלימה ותוקפנית כלפי קשישים וכלפי חסרי ישע בכלל, אך יש שיטענו כי שורש הבעיה נמצא במניעים המובילים את המטפלים לנהוג באכזריות כזו. מחקרים שבוצעו בארצות הברית ובישראל מצאו כי מקצוע המטפל בבית האבות מאופיין במעמד נמוך, הכנסה מועטה, תנאי העסקה גרועים, היעדר אפשרויות קידום, ביטחון תעסוקתי נמוך ולעתים גם עמדות שליליות כלפי קשישים. בין היתר גורמים נוספים כמו שחיקה כתוצאה מעומס עבודה הכולל מטפל אחד על מספר רב של מטופלים קשישים, וכן משמרות כפולות וארוכות בעבודה, מהווים אף הם מניעים העלולים להביא להתפרצות התנהגות אלימה בקרב המטפלים. בנוסף, נמצא כי חוסר ניסיון של הצוות המטפל והכשרה מקצועית נמוכה ולא מוסמכת עלולים למגר גם כן את הנטייה לאלימות. כך לפי המחקר, אנחנו לא אומרים שכל המטפלים הם כאלו. 

הנתונים הללו אומנם לא מצדיקים את ההתנהגות החריגה והמזעזעת של הצוות המטפל בחלק מבתי האבות, אך הם אכן מציגים בפנינו תמונה עגומה של מציאות כואבת שצריכה להשתנות. המצב הקיים הוא מצב לא הגיוני, מצב שבו הציבור לא יכול להרשות לעצמו לסמוך על המסגרות המוסדיות שיבצעו את עבודתן כראוי וישמרו על יקיריו.

על מנת לגרום לשינוי, ישנן מספר פעולות שיש לבצע. כך לדוגמה, התקנת מצלמות מעקב בשטחים ציבוריים של בתי האבות, תסייע לראות ולגלות בזמן אמת אירועים חריגים וחשד להתעללות בקשישים ובתקווה גם תמנע אותן. יש צורך גם בבחירת הצוות המטפל בקפידה רבה יותר והצבת רף גבוה למתמודדים על התפקיד. על הצוות המטפל להיות בעל ניסיון קודם בסיעוד וטיפול באנשים, ובקשישים בפרט. כמו כן, על המסגרות המוסדיות לקיים הכשרות מקצועיות מדי שנה, על מנת לדאוג שצוות המטפלים יהיה מוסמך, מקצועי ומסור לתפקידו. 

"המצב הקיים הוא מצב לא הגיוני" © Fotolia


אומנם מדובר בחלק קטן ממכלול גדול של שינויים שצריך לבצע באופן הפעולה של בתי האבות בארץ, ובעולם בכלל, וזאת על מנת להביא למזעור התופעה בצורה משמעותית. יחד עם זאת, אין טעם להמשיך ולדחות את השינוי על ידי התעלמות מהמצב הקשה וטאטואו מתחת לשולחן - השינוי חייב לקרות בסופו של דבר. תאמינו או לא, אבל הכוח לחולל אותו אינו נתון רק בידי הגורמים מלמעלה, אלא גם בידיים של כל אחד ואחת מאיתנו. כשאתם מבקרים את סבא בבית האבות, פקחו יותר את העיניים וכשאתם מסיימים את יום הלימודים - כדאי שתתקשרו מדי פעם לסבתא כדי לשאול מה שלומה. גם אתם יכולים לפעול למען השינוי. 

 

תגובות