מורים, אל תקבעו לנו מבחנים בימי ראשון. דעה. צילום: עידן גולדווסר

מורים, אל תקבעו לנו מבחנים בימי ראשון. דעה

כולנו מוצאים את עצמנו ברוב השבתות פותחים ספרים ומנסים ללמוד למבחן שמתקיים ביום ראשון, וחושבים באותו זמן על דרכים בהם יכולנו לנצל את השבת בדרך קצת יותר כיפית. כתב פרוגי, עילי מילשטיין מציע לא לקבוע מבחנים ליום ראשון

כולנו מכירים את זה. מגיע יום שישי, צלצול של השעה האחרונה ואנחנו חושבים שהנה התחיל סוף השבוע שבו יהיה אפשר להשלים את שעות השינה שחסרות ואולי גם לבלות קצת עם חברים.

אולם בבתי הספר של שנת 2014, המודרנים, שבהם אנחנוו לומדים ללא הפסקה, המורים מעבירים את הלימודים גם אל מחוץ לספסל הלימודים - בימי חול אחר הצהריים, אך בעיקר לסופי שבוע. בסופי השבוע שבהם התלמידים כביכול צריכים לנוח, המורים מחליטים להעביר את הלמידה מחוץ לבית הספר וזה מתבטא בקביעת מועדי מבחנים בימי ראשון.

עוד במדור החדשות של פרוגי: 
• חותמים עם העיניים: קמפיין ויראלי נגד אפליה
• מוחים בשביל המורה: "עברנו שיעור לחיים"
• נער בן 17 גנב מיליון פריטי כרטיסי אשראי

שבת הוא יום של מנוחה, טיולים בטבע, קצת חופש וכמובן זמן לחברים, אך בשנים האחרונות אני מרגיש, שיום שבת נהיה יום שבו אני לומד מחוץ לבית הספר. לדעתי, קיום מבחנים בימי ראשון הינו טעות שפוגעת בתפקוד התלמיד ובהישגיו ממספר סיבות.

ראשית, אם ננסה לנתח את השם של יום השבת, נגלה שהוא נמצא גם במילה "שבתון", משמע הוא אמור להיות יום של מנוחה והפסקה מתוך השבוע העמוס העובר עלינו - התלמידים, כאשר ישנו מבחן ביום ראשון אנחנו מתרוצצים כל השבת בכוונה ללמוד ולא יכולים ליהנות מהכוונה האמיתית של היום הזה, לנוח.

בנוסף, מבחנים בימי ראשון יוצרים אפליה בין תלמידים שומרי שבת לבני תלמידים חילוניים. ככתוב בתנ"ך, אסור לעבוד בימי שבת. לצערנו היום, בישראל של 2014, התלמיד החילוני מסוגל ללמוד ולעשות חזרה על החומר יום לפני המבחן ואילו התלמיד המסורתי אינו יכול, וזוהי הרי פגיעה בדת ובמסורת. כך קורה מצב שתלמיד שהוא מסורתי יותר בכיתה שרובה חילונית מתקשה ללמוד למבחנים והסיכוי שלו להצליח בהם קטן. 

כמו כן, אנחנו צריכים מדי פעם להשתחרר, ליהנות וכמובן לצאת ולבלות עם חברים, מה שמתאפשר לנו בעיקר בסופי שבוע, בהם אין לנו התחייבויות אחרות כמו חוגים, תנועות נוער, לימודים מחוץ לבית ספר, פרויקטים התנדבותיים ועוד. ברגע שיש לנו מבחן ביום ראשון אנחנו לא מסוגלים לנצל את היום למנוחה ובילוי עם חברים ולאגור את האנרגיות והכוח להמשך השבוע.

לפיכך, מבחנים ביום ראשון פוגעים בתפקוד התלמיד, אנחנו התלמידים חוזרים הפוכים מסוף השבוע, כשאפילו מורים רבים יכולים להעיד שהתלמידים תמיד מגיעים רדומים יותר בימי ראשון. אני מתנגד לקיום מבחנים בימי ראשון משום שזה פוגע בהישגי התלמיד ובנוסף גם בחייו החברתיים.

WELL - מה אתם חושבים?

תגובות