אימפריות בקריסה: מה גורם לקבוצות הכדורסל להיחלש?. צילום: עמוד הפייסבוק הרשמי של ריאל מדריד בכדורסל

אימפריות בקריסה: מה גורם לקבוצות הכדורסל להיחלש?

בשנים האחרונות אנו עדים לעוד ועוד נפילות של מועדונים גדולים בכדורסל האירופאי. פנאתינייקוס כבר לא מקוטלגת כקבוצה החזקה ביבשת, לצד מכבי תל אביב וריאל מדריד, שמתמודדות על העפלה לשלב הטופ 16. אז מה גורם לכך?

בתום עונת 2012/13 הודיע המאמן ז'ליקו אוברדוביץ' על פרישה מאימון קבוצת פנאתינייקוס. אותו האיש שהוביל את המועדון היווני לחמישה תארי יורוליג ולקטוף את אליפות יוון אחת עשרה פעמים. מאז פרישתו של אוברדוביץ' עזבו שחקנים שהיו חלק ניכר מהסגל, ואריגיז פדולאקיס מונה במקומו. אמנם הקבוצה המשיכה לשמור על מעמדה החזק, אך לא כמו בתקופתו של המאמן האגדי, קודמו. בתום עונת 2013/14 פוטר פדולאקיס לאחר עונה "צולעת".

עוד מחדשות הצעירים והנוער בפרוגי:

גם בריאל מדריד, הקבוצה המעוטרת ביבשת ואלופת אירופה הנוכחית לא מלקקים דבש. העונה הם במאזן של 4:4 בבית שלהם ביורוליג, ומדורגים במקום ה-6, לאחר שבעונה שעברה עזב ניקולה מירוציץ הצעיר לשיקאגו בולס שב-NBA. כרגע, אין מחליפים מרשימים. רודי פרננדס, הכוכב הגדול של הבלאנקוס, מושבת בעקבות פציעה, סרחיו יול וסרחיו רודריגס עוד מנסים לסחוב את הקבוצה, אך ללא הצלחה גדולה במיוחד.

© עמוד הפייסבוק הרשמי של מכבי תל אביב בכדורסל

האם כסף הוא שם המשחק?

ההסבר המרכזי לתופעות אלה הוא הגירעון בשוק האירופי. למרות שההסבר הזה נשמע מופרך ולא קשור למציאות, צריך להבין שבסופו של דבר הכסף הוא שם המשחק. הקבוצות, גדולות ככל שיהיו, לא יכולות להתמודד עם הכסף הגדול של השוק הטורקי והרוסי שלאט לאט משתלט על היורוליג. כבר ראינו קבוצות רוסיות שמציעות לשחקנים ולמאמנים חוזים מפלצתיים ששאר הקבוצות לא יכולות להתמודד מולם. 

הבעיה של מכבי תל אביב שונה לגמרי מריאל ופנאתינייקוס. מכבי, בכל שנותייה, התמודדה עם תקציב נמוך בהרבה משאר קבוצות היורוליג. פעם אחר פעם מחלקת הסקאוט הידועה לשבח של הצהובים, דאגה להביא שחקנים אנונימיים, ובתוך כך הפכה אותם לכוכבים בקנה מידה אירופאי. עם כל התשבחות על מחלקת הסקאוט, לדעתי, בשנים האחרונות היא נופלת בהרבה החתמות. שחקנים בולטים כמו ויטור פבראני, אלכס מאריץ', ארנזה אונואקו, מרקז היינז והרשימה עוד ארוכה.

© עמוד הפייסבוק של היורוליג

אז נכון שלמחלקת הסקאוט יש חלק גדול בכישלון של הקבוצה, אבל גם להנהלה יש חלק משמעותי במצב הקשה. בכל שנה במכבי, במקום לשמור על הסגל הקיים ולשפרו בנקודות בודדות, מבצעים בו זעזוע ושולחים הביתה את מרבית שחקני הסגל. שחקנים שמשחקים ארבעה חודשים יחד לא ישחקו באותה רמה שמשחקים אחד לצד השני שחקנים במשך 3 שנים.

כולנו משערים שהקבוצות יחזרו לגדולותיהן וישובו לכותרות, ושכל מועדון גדול חווה בהיסטוריה כישלונות ונקודות משבר. נכון לעכשיו, המטרה של האימפריות שקרסו היא להוכיח לכולם שאלו מעידות חד-פעמיות, בתקווה לחזור במהרה לשיא האפשר בעונות הבאות, ושוב להיות בטופ הכדורסל האירוי. 

© עמוד הפייסבוק הרשמי של ריאל מדריד בכדורסל

 

תגובות