איזון ותכנון: טיפים לתזונה ספורטיבית לבני נוער. צילום: בן יוסטר

איזון ותכנון: טיפים לתזונה ספורטיבית לבני נוער

תזונה היא דבר חשוב מאוד בקריירה של כל ספורטאי אמיתי, במיוחד בגיל ההתבגרות אצל בני הנוער. ולכן, בקשנו מאיילת וינשטיין, תזונאית הספורט של מכון וינגייט, כמה טיפים בנושא

איילת וינשטיין היא דיאטנית הספורט הראשית של מכון וינגייט, בשונה בדיאטניות אחרות העוסקות בתחום הדיאטה והירידה במשקל, היא דואגת לתזונת רבים מספורטאי המחר של ישראל.

עוד במדור המגזין של פרוגי:

על העבודה כתזונאית ספורט סיפרה לנו איילת, "במסגרת העבודה שלי אני בעיקר מלווה את ספורטאי הסגל האולימפי ופראלימפי. העבודה עם הספורטאים מיוחדת. לספורטאים יש תפריט מיוחד, שמותאם אישית לכל אדם, בהתאם ליעדים שלו, לגילו ולשלב בעונה בו הוא מצוי".

את עובדת גם עם בני נוער שמתאמנים בוינגייט?
"עד לפני שנה ליוויתי את הספורטאים של האקדמיה בוינגייט, כרגע אני מלווה את סגלי "2020", סגלי הנוער, שמיועדים להגיע לאולימפיאדת טוקיו בעוד ארבע שנים".


ביקשנו מאיילת כמה טיפים לתזונה לבני נוער שעוסקים בספורט

איזון

"איזון היא מילת המפתח, אין מותר ואסור, אסור עלול להגביר את החשק למזון, הבסיס של התזונה חייב להיות מותאם לספורט אולם כשיש מזון שאוהבים במיוחד חשוב לדעת לשלב אותו בתפריט ולהשאיר, יש מקום ליצירתיות".

© gettyimages

מים

"מים מהווים 70% ממשקל השריר שלנו, כך שהרגלי השתייה הם מרכיב חשוב בתזונה של ספורטאי. כשאין מספיק נוזלים, אז ההתאוששות של השריר נפגעת. הטיפ שלי הוא לקום בבוקר ולשתות שתי כוסות מים, ובבית הספר להביא בקבוק מים ולא להסתפק בשתייה בקולר, להרבות בשתייה בשעות ללא פעילות, שתיה בזמן אימון חשובה אולם לא מספקת".

© gettyimages

תכנון

"חשוב מאוד לדעת תכנון מראש והצטיידות. מרבית בני נוער שעוסקים בספורט נמצאים שעות ארוכות מחוץ לבית, בבוקר יוצאים ללימודים בבית הספר, ומשם, לא פעם הולכים לאימונים. חשוב לתכנן את האוכל במהלך היום מראש, לקחת קופסה עם ארוחת צהריים למקרה שלא חוזרים הביתה כדי לא לאכול באופן אקראי מה שיש בדרך. ההמלצה שלי היא לאכול כל 3-4 שעות משהו, לא צריך להיות ארוחה שלמה, זה יכול להיות גם כריך או פרי. זה עושה הבדל בין חובבן למקצוען בספורט".

© צילום: מערכת פרוגי

ארוחת בוקר

"יש גם המלצה לבני נוער שלוקחים תרופות להפרעות קשב וריכוז כגון רטלין או קונצרטה. הרבה בני נוער לוקחים ריטלין, במיוחד בתקופות מבחנים. ריטלין גורם לחוסר תיאבון, ולכן לא פעם, לא אוכלים במשך היום, דבר שעלול להתבטא בכאבי ראש וסחרחורות, חשוב להקפיד לאכול ארוחת בבוקר עם הריטלין, ולקחת לבית הספר מאכלים נוזליים כמו יוגורט, וכך לא להגיע לאימון שמתקיים בשעות אחר הצהריים על בטן ריקה, עייפים וחסרי אנרגיה".

© מערכת פרוגי

 

תגובות