מאחורי הפודיום: הצצה למחיר שמשלמים ספורטאים צעירים. צילום: באדיבות "כאן", תאגיד השידור הישראלי

מאחורי הפודיום: הצצה למחיר שמשלמים ספורטאים צעירים

הסרט "17 שניות", שישודר הערב (ד') בכאן 11, עוקב אחר ארבעה נערים ונערות, ספורטאים מצטיינים, החיים באקדמיית ווינגייט, וחושף את המחיר הכבד שהם משלמים בתקווה לגעת בחלום ולהפוך לספורטאים מקצועיים. הבאנו עבורכם הצצה מיוחדת

 מאחורי הסרט התיעודי "17 שניות" של הבמאי אלון מרום, שישודר הערב (ד') ברצועת הדוקו השבועית של "כאן 11", עומדים שתי נערות ושני נערים, הנחשבים להבטחות ישראליות בתחום הספורט האולימפי. הסרט חושף אותנו לתיעוד יום-יומי של הדרמות הספורטיביות העוברות עליהם, יחד עם המעמסה המנטלית איתה הם מתמודדים.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

גיבורי הסרט, הניצבים כל אחד מול צומת דרכים דרמטית בחייו, מתחבטים בשאלות של דימוי עצמי, עיצוב זהות, התפכחות כואבת מחלומות וחוסר רצון להתבגר. נועה אבן ורז הרשקו, ג'ודוקאיות בנות 16, הן חברות טובות, שותפות לחדר ומתחרות ספורטיביות. לצדן, אנו פוגשים את הכדורסלן מוחמד אבו ערישה (17) מהכפר פוריידיס, פנומן אתלטי הנחשב להבטחה בתחומו, אשר חש כי הוא נדרש לוותר על הזהות שלו כערבי בכדי להשתלב בפנימייה, וכן את איליה גלדישב (17), אלוף ושיאן ישראל בשחייה לנוער בסגנון חזה, שעלה מרוסיה יחד עם הוריו כשהיה בן שנתיים ונותר לבדו בארץ לאחר שמשפחתו נאלצה לשוב לשם.

© באדיבות "כאן", תאגיד השידור הישראלי

זירת ההתרחשות של הסרט, האקדמיה למצוינות בווינגייט - מהווה מעין סיר לחץ אטום של סביבה תובענית ועתירת ציפיות המביאה את  גיבורי הסרט אל מעבר לקצה גבול היכולת שלהם, כדי לגלות ולהבין אם קיימים בהם הפוטנציאל הפיזי והחוסן המנטלי הנחוצים כדי להפוך לספורטאים מקצועיים שיתחרו יום אחד עם טובי הספורטאים בעולם.

"נרשמתי לחוג הג'ודו כבר בגיל חמש, כנראה שפשוט נשארתי הרבה אחרי שרוב האנשים עוזבים. היום, אני בת 20, השתחררתי מהצבא ואני לומדת באוניברסיטה", מספרת נועה אבן, אחת מגיבורות הסרט "17 שניות". לדבריה, הידיעה שהיא מתעוררת בכל בוקר לאימון היא זו שגרמה לה לגאווה: "בכל בוקר שבו התעוררתי והגעתי לאימון בוקר בזמן יכולתי לטפוח לעצמי על השכם". אבן אף מציינת כי בהתחלה היא נרתעה מהשתתפות בסרט: "הבמאי של הסרט הפעיל מאמצים רבים כדי שאסכים להשתתף. לא האמנתי שהוא יצליח לצלם רגעים אישיים ו'דרמטיים'. טעיתי".

לא קל להיות נערה מתבגרת וספורטאית מצטיינת בו זמנית, ורואים זאת גם בסרט. במה זה בא לידי ביטוי?

"יש עומס גדול והמון לחץ מכל הכיוונים. צריך לפתח עמידות מסוימת כדי לא להיות מבוהלים מזה. אבל מרגישה שההקרבה הזו הייתה שווה את המקום שלי על הפודיום".

"יש עומס גדול והמון לחץ מכל הכיוונים" © באדיבות "כאן", תאגיד השידור הישראלי

במשך ימים שלמים מצאת את עצמך מורעבת רק כדי להתחרות בקטגוריה הרצויה. יש רגעים שהתפללת בהם להיות נועה אחרת?

"לא ממש. לא חשבתי שיכולה להיות נועה אחרת. חיכיתי שזה ייגמר, חשבתי על מה שאוכל אחרי. לפעמים גם נהניתי תוך כדי. אם הייתי מתפללת להיות נועה אחרת לא הייתי טורחת לעשות את זה".

אם הייתה בידייך את האפשרות לחזור אחורה, היית רוצה לגדול כמו כל נערה טיפוסית?

"הייתה לי אפשרות לגדול כמו 'נערה טיפוסית' ובחרתי שלא. אף אחד לא החזיק אותי בכוח. נדמה לי שהתשובה היא - יכולתי לעשות את זה, וזה נראה לי ממש משעמם".

הצצה לסרט:

הסרט ישודר ברצועת הדוקו השבועית של כאן 11, "סרטים מכאן", הערב (ד') בשעה 21:00 ויועלה לצפייה מלאה גם בערוץ היוטיוב של כאן. משך הסרט: 83 דקות.

 

תגובות