הולכת על המים: בת ה-15 שנחשבת לתקווה האולימפית. צילום: יעל אברהמסון

הולכת על המים: בת ה-15 שנחשבת לתקווה האולימפית

ענף הכדור-מים אומנם לא נחשב למפותח במיוחד בישראל, אך אין זה מונע ממרים בוגצ'נקו בת ה-15 להיות ספורטאית ברמה בינלאומית ולשאוף הכי רחוק שרק אפשר. • אילו תגובות היא מקבלת ברחוב? כיצד היא מתמודדת עם הדרישות הגבוהות? והיכן היא רואה את עצמה בעתיד?

מרים בוגצ'נקו (15) מפתח תקווה היא ילדה די נורמטיבית. בדומה לשאר בני הנוער, גם היא עסוקה בלימודים ובחיים החברתיים. אבל מעבר לכך, יש לה תחביב שכבר הפך למקצוע - כדור-מים היא אומנם בת 15 בלבד, אבל היא כבר נחשבת לעתיד של ישראל בכדורמים ואף חברה בנבחרת ישראל בגילה הצעיר. "זו גאווה, זה ממש לא מובן מאליו שבגיל כזה ייקחו אותי לנבחרת הבוגרת וזה ממש משמח אותי להיות חלק ממנה", אומרת בוגצ'נקו לפרוגי. "בהתחלה פחדתי מזה שאני צעירה מדי  מדי ביחס לשחקניות הבוגריות יותר, אבל הבנות פה מדהימות והן מתייחסות אליי הכי טוב שיש".

עוד בערוץ המגזין של פרוגי: 

זה לא סוד שכדורמים הוא לא ענף פשוט, שדורש לא מעט מאמץ פיזי, אשר בלעדיו לא ניתן להיות ספורטאי מקצועי. אבל, בוגצ'נקו  מציינת כי עדיין מדובר בספורט מהנה ובין ענפי הספורט האולטימטיביים לדעתה - שילוב של כדוריד ושחייה. "זה ענף שדורש המון השקעה ואם לא משקיעים בו מגיל צעיר קשה להתקדם", היא הסבירה.

© צילום: patricia Benezra Carmeli

הציפיות והשילוב בין הספורט לחיים 

 את מרגישה שלפעמים הציפיות ממך יותר מדי גבוהות ?

"כן, לפעמים יש דברים שהמאמן רוצה שאני אעמוד בהם ובהתחלה אני חושבת שאני לא אצליח, אבל אני כן מצליחה להתמודד איתם ולעמוד באתגרים האלו. בהתחלה, אני לא חושבת שבאמת אעמוד במה שדורשים ממני, כי אלו דברים ברמה גבוהה, אבל בסוף אני מגלה שאני מצליחה".

זה דבר שגוזל ממך זמן רב. איך את משלבת בין ענף הספורט הזה ללימודים ולחיים אישיים ?

"צריך לדעת לתכנן את הזמן. קשה למצוא את הזמן לחברים, אבל תמיד אפשר למצוא את הזמן. לפעמים לומדים בנסיעות וגם החברות בקבוצה ובנבחרת עוזרות לי ללמוד ולהתכונן למבחנים, ככה שאני די מסתדרת".

בוצג'נקו רק בת 15 אבל כבר נחשבת לתקווה גדולה בתחום ורואים בה כעתיד של ישראל בענף. כששאלנו אותה איך היא מתמודדת עם תיוגים שכאלו, היא השיבה כי היא סבורה שכרגע זו הגזמה. "יש לי עוד  דרך לעבור ואי אפשר לצפות כאלו דברים, יש לי עוד המון מה ללמוד. אני מנסה לעשות את הכל הכי טוב שאני יכולה ואני מתאמצת מאוד, כדי שהכל יהיה על הצד הטוב ביותר. על כל בן אדם זה משפיע לטובה שמפרגנים לו ככה, אבל גם צריך לקחת את זה בפרופורציות ולא לעוף כשאומרים לך כאלו דברים".

"יש אנשים שמזהים אותי ברחוב"

איך מתמודדים עם הפיזיות של הענף? איך עדין יש כוח רצון ומוטיבציה להשתפר?

"ברגע שיש לך מטרה, אתה תעשה הכל כדי להשיג אותה. אני פשוט מציבה לעצמי מטרות ומנסה לעמוד בהן. ברגע שיש מטרה - יש מוטיבציה".

© צילום: patricia Benezra Carmeli

איך המשפחה ובית הספר עוזרים לך?

"לא יכולתי לבקש עזרה טובה יותר מזה. הבית ספר מבין ומקבל את ההיעדרויות שלי מהלימודים. גם המשפחה עוזרת ותומכת מאוד. הם עוזרים בדברים קטנים שיחד הופכים לעזרה ענקית".

אילו תגובות את מקבלת ברחוב?

"בעיקר יש אנשים שמזהים אותי ברחוב וזה מפתיע אותי. כשאני מספרת לאנשים בפעם הראשונה שאני משחקת כדורמים הם בשוק ומופתעים. המשפחה שלי מבינה שכל העניין הוא למטרה טובה והיא תומכת. שולחים הודעות, מתעניינים ולא יכולתי לבקש כזאת תמיכה מהם".

המעמד של הענף בארץ

על אף ההישג האדיר של נבחרת הנשים הבוגרת - העפלה היסטורית לאליפות אירופה בכדורמים, התקווה הצעירה קצת מתאכזבת מהמעמד של הספורט בארץ ומההערכה כלפיו. "צריך להעריך אותו יותר, יש לנו הישג אדיר השנה. צריך חשיפה ופרסום, כדי שהענף ייגדל ויצטרפו עוד בנות".

באשר להישג הגדול היא אומרת: "זו הרגשה מדהימה להתמודד עם כזה דבר, אבל צריך פרופורציות. זה הישג מאוד גדול. עם עבודה טובה יש סיכוי להגיע גבוה".

© צילום: יעל אברהמסון

בזכות מה הגעת למקום שאת נמצאת בו היום?

"בזכות כל המעטפת. בזכות המאמנים, עברתי המון כאלו וכל אחד עזר לי במשהו שבסך הכולל הפך אותי לטובה יותר. גם האיגוד עזר המון, החברים לקבוצה, המשפחה והחברים בבית הספר".

מהו היעד הבא?

"אני שואפת לשחק בעתיד בקבוצה גדולה בחו"ל, אבל היעד המרכזי עכשיו הוא להצליח באליפות אירופה, שתיערך בברצלונה ביולי הקרוב".

 

תגובות