מסכמים שנה: הסיפורים שאתם חייבים לדעת שקרו בעולם. צילום: צילום מסך מיוטיוב

מסכמים שנה: הסיפורים שאתם חייבים לדעת שקרו בעולם

2014 עוד שנייה נגמרת, והיא הייתה שנה מלאה באירועים וסיפורים. הנה שבעה דברים שאתם חייבים לדעת לפני ששנת 2015 מתחילה

תגידו יפה שלום - שנת 2014 הייתה שנה מלאה באירועים גם בארץ ובעיקר בעולם. מה הדברים שאתם חייבים לדעת שקרו לפני שאנחנו מקבלים את השנה החדשה? הרשימה המלאה לפניכם:

המטוס שנעלם

ב-8 במרץ יצאה טיסה 370 של מלזיה ארליינס מקואלה לומפור לבייג'ינג, אך היא מעולם לא הגיעה ליעדה. בטיסה היו 227 נוסעים ו-12 אנשי צוות, וכולם הוכרזו כהרוגים. החיפושים אחר הניצולים נמשכו ימים ושבועות ארוכים, אך עד היום לא נמצאו שרידי המטוס ולא ברור מה עלה בגורל המטוס. זוהי כנראה חברת התעופה הכי חסרת מזל בעולם: בחודש יולי השנה התרסק מטוס נוסף של החברה במזרח אוקראינה, ככל הנראה לאחר שטיל קרקע - אויר פגע בו. 298 אנשים נספו. בשבוע האחרון, נעלם מהמכ"ם מטוס של חברת "אייר אסיה" בנמצאת גם היא בבעלות מלזית. כרגע לא ברור מה גורל המטוס. 

עוד במדור החדשות של פרוגי: 

bringbackourgirls#

בחודש אפריל השנה חטף ארגון בוקו חארם, ארגון טרור שפועל בצפון - מזרח ניגריה, חטף 276 נערות שנבחנו באותו הזמן בבחינת הבגרות בבית הספר. הארגון זעזע את העולם עוד יותר כשמנהיג הארגון הודיע כי בכוונתו למכור את הנערות לעבדות ולכפות עליהן נישואים. חטיפת הנערות הפכה לקמפיין בינלאומי תחת הכותרת bringbackourgirls#, שהיוותה השארה לקמפיין הישראלי bringbackourboys#, כדי להחזיר את שלושת הנערים החטופים

© צילום מסך אינסטגרם
© צילום מסך אינסטגרם

דאע"ש

הוא זכה לאינספור כינויים, סרטונים ברשת ושיחות ברשתות החברתיות. הארגון שלא מפסיק לייצר כותרות ברחבי העולם והפך לאיום מרכזי על החיים במזרח התיכון - דעאש. מספר סרטונים שבהם נראים לוחמי הארגון בבגדים שחורים וחרב עורפים ראשים של שבויים שפורסמו באמצעי התקשורת וברשתת החברתיות זעזעו את העולם, וגם הפכו לאלפי פארודיות באינטרנט. הארגון עצמו היה חלק מאל-קאידה אך בגלל חילוקי דעות הארגון הפך לארגון עצמאי בשם דאעש. הם כבשו שטחים בעיקר בעיראק ובסוריה ושינו את שם הארגון למדינה איסלאמית, דבר המעיד על כוונותיהם. 

 

משאל עם בסקוטלנד

כמעט מהלך היסטורי: במשאל העם שנערך השנה בסקוטלנד נשאל העם: "האם על סקוטלנד להיות מדינה עצמאית?". במשאל השתתפו כל אזרחי המדינה שמעל גיל 16, ו-55% התנגדו לעצמאות, וסקוטלנד נשארה חלק מהממלכה המאוחדת. במלכה נשמה לרווחה. אבל משאל העם הזה גרם גם לתושבי חבל קטלוניה שבספרד לרצות לעשות משאל כזה בעצמם ולנסות להתנתק מספרד. הם החלו במחאות, אך בסופו של דבר לא התקיים משאל כזה.

 

סופת שלגים ברכס אנאפורנה (נאפל)

נאפל היא יעד מועדף על טרמילאים שעושים את בטיול הגדול אחרי צבא, אך השנה התרחש אסון גדול ברכס האנאפורה, אחד מהטרקים הפופולארים ביותר בנאפל, באמצע עונת השיא. במקום החלה סופה לא צפיה, ומאות מטיילים נתקעו באזור, כשהם לא יכולים ליצור קשר עם גורמי החילוץ. במפולת השלגים הזאת נספו 43 מטיילים, בהם ארבעה ישראלים, רובם מכוויות קור. 

ארצות הברית: נער שחור נורה על ידי שוטר לבן

צבע העור בארצות הברית הוא נושא רגיש גם שנים לאחר ביטול העבדות. השנה, ירה שוטר במייקל בראון, צעיר אפרו - אמריקאי בן 18 בעיר פרגוסון שבמדינת מיזורי, למרות שעל פי עדי ראייה לא היה חמוש. אולם במשטרה טוענים כי הנער תקף את השוטר וניסה לחטוף את נשקו. בקליבלנד שבאוהיו שוטר לבן ירה למוות בילד שחור ששיחק בגן משחקים עם אקדח צעצוע. צילום וידאו חשף שהשוטר ירה בילד רק 2 שניות לאחר שירד מהניידת. גם במדינת אריזונה שוטר לבן הרג אזרח שחור. המקרים האלו עוררו סערה גדולה, ובכל רחבי ארצות הברית התעוררו מחאות גדולות שכללו מקרי ביזה, הצתות, וגרימת נזק לחנויות. 

 

סוף הסיפור?

לא מתעסקים עם קים ג'ונג און: הסרט "ראיון סוף" שהופק על ידי אולפני סוני בארצות הברית גרם למתיחות רבה עוד יותר בין שתי המדינות. הסרט, הוא קומדיה על שני עיתונאים שנשלחים לראיין את שליט צפון קוריאה ומתודרכים על ידי סוכנות הביון בארצות הברית לחסל אותו. לקראת תאריך הפצת הסרט החלה מתקפת האקרים על החברה, שכללה הפצות מיילים מביכים של בכירים ואיומים בפיגועי טרור בסגנון ה-11 בספטמבר לבתי קולנוע שיפיצו את הסרט. בסופו של דבר, סוני לא נכנסה והוציאה את הסרט להקרנים. אגב, ביום הראשון הסרט הכניס יותר ממליון דולר. אין ספק, לסרט היו יחסי ציבור טובים מאוד. 

 
תגובות