עכשיו זה רשמי: סכנות קרינה חמורות בביתי ספר. צילום: מתוך דוח מבקר המדינה

עכשיו זה רשמי: סכנות קרינה חמורות בביתי ספר

לאחר מקרים של ממצאי קרינה חריגה בבית הספר, דו"ח מבקר המדינה שמתפרסם היום (ב') מאשר את החששות: עיריות רבות לא מבצעות בדיקות קרינה, והתלמידים נחשפים למפגעים סביבתיים חמורים שעלולים לפגוע בבריאותם

דו"ח מבקר המדינה העוסק ברשויות המקומיות פורסם היום (ב') וקובע כי רוב הרשויות לא מבצעות בדיקות ומדידות קרינה בסביבת תלמידים במוסדות החינוך שבאחריותם, כך מפרסם היום אתר ynet.

עוד במדור החדשות של פרוגי:

עוד הוסיף מבקר המדינה, הסופש בדימוס יוסף שפירא, כי קרינה בלתי מייננת, לרבות קרינה אלקטרומגנטית, היא מפגע סביבתי שהחשיפה אליו מגדילה את הסיכון לחלות בסרטן. הדבר קריטי במיוחד אצל ילדים ובני נוער, שרגישים יותר ממבוגרים לגורמים מסרטנים ביניהם קרינה אלקטרומגנטית. על כן, חשוב מאוד שהרשויות יבצעו בדיקות אלו בסביבות התלמידים וידאגו כי הקרינה אינה חורגת מהסף שעליו המליץ המשרד להגנת הסביבה. כמו כן כתב המבקר כי אם נמצאו חריגות מערך המותר, חשוב לאתר את מקור הקרינה ולטפל בגורם לחריגה. 

© מתוך דוח מבקר המדינה

אך הבדיקות לא מתבצעות באופן תקין בכל הרשויות: עריות אשקלון, כרמיאל, מעלה אדומים וראש העין ביצעו את המדידות באופן חלקי בלבד, ולא ביצעו אותם כלל בגני הילדים שבאחריותם. עיריות מודיעין, קריית מלאכי וקריית שמונה והמועצות המקומיות חצור הגלילית ותל שבע לא ביצעו כלל מדידות כאלו במוסדות החינוך שלהם. עיריית ראשון לציון ביצעה מדידות קרינה בלתי מייננת במוסדות החינוך שלה, אך היא לא עשתה זאת בתדירות הנדרשת.  

בין השנים 2009-2010 ועדת הכנסת המשותפת למשרדים פנים - עבודה לנושא סביבה ובריאות קיימה דיונים בנושא. אחד מממצאי הבדיקות היה כי ארונות החשמל וחוטי החשמל הם המקור העיקרי של קרינה בלתי מייננת. 

באוקטובר 2013 נמסרו תוצאות המדידות מהן עלה שבממוצע בכ-60% מבתי הספר שנבדקו ובכ-15% מגני הילדים שנבדקו נמצאה קרינה חריגה, וזאת בלי להתחשב במקורות נוספים של קרינה בלתי מייננת הנמצאים בסביבת התלמיד, דוגמת טלפונים סלולריים, מחשבים ניידים ואינטרנט אלחוטי.

© מתוך דוח מבקר המדינה

בנייר העמדה הומלץ שמשרד החינוך יבצע מיפוי של מוסדות החינוך שבהם פועלות כיתות בסמוך ללוח חשמל, ועל בסיס המיפוי יבדוק המשרד להגנת הסביבה את רמות הקרינה במוסדות החינוך, תוך תעדוף מוסדות חינוך שבהם יש סבירות גבוהה לרמות קרינה חורגות. ומה קרה בפועל? משרד החינוך לא פעל על פי ההמלצה ולא דאג שיבוצע מיפוי של לוחות החשמל במוסדות החינוך. הממונה הארצי על הבטיחות אישר בדצמבר 2013 שארונות החשמל ולוחות החשמל הצמודים לכיתות במוסדות החינוך לא מופו, בלא לנמק את הסיבה לכך.

משרד החינוך מסר בספטמבר למשרד מבקר המדינה, בעניין מיפוי ארונות חשמל בכיתות הלימוד, כי הוא אינו בנוי למפות את ארונות החשמל, וכי משימה זו היא באחריותה של הרשות המקומית המנהלת את הבטיחות במוסדותיה.

© מתוך דוח מבקר המדינה

תוצאות הדו"ח אינן מפתיעות. לפני כחודש וחצי, פרסמנו כאן בפרוגי על תיכון מקיף ז' בבאר שבע, שבו התגלתה קרינה מסוכנת שעלולה לפגוע בתלמידים והמורים הנמצאים בקרבת מקום. מנהלת בית הספר אף שלחה מכתב להורים ולתלמידים ובו נכתב שנמדדו רמות קרינה גבוהות מהמותר ושיש חשש למצב בריאות התלמידים. יש לציין כי בבית הספר יש 13 חולי סרטן, אך לא הוכח עדיין כי קיים קשר בין הקרינה החבריגה למצבם של המורים והתלמידים החולים. יום לאחר שליחת המכתב שבתו התלמידים. מקור הקרינה לא היה ברור, אך כנראה שהוא נובע ממקור חשמל. 

הממים על המקרה
הממים על המקרה © צילום מסך אינסטגרם

 בנוסף, בשנה שעברה דיווחנו על תיכון "בן גוריון" בפתח תקווה, שבו לפני כשנה חלו 3 מתלמידי התיכון בסרטן, ככל הנראה בעקבות כמות קרינה גבוהה המגיעה מארון חשמל הסמוך לכיתתם. שעות בודדות לאחר החשיפה, נשלחה הודעה לכלל התלמידים וההורים ממנהלת בית הספר שאמרה כך "לפני שבוע התקיימה בתיכון בן גוריון בדיקת קרינה מדגמית, זאת בעקבות מספר מקרים של תחלואה של סרטן בבית הספר. בדיקה העלתה ערכים גבוהים של קרינה בסמוך לארונות החשמל במסדרון, אך לא נמצא קשר ישיר בין הקרינה ובין התחלואה".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "בהתאם להמלצות הוועדה קבע המשרד נהלים המונחים על עקרון הזהירות המונעת, בהם חובה לעשות שימוש במערכת תקשורת אלחוטית מנוהלת, הגבלת מספר שעות השימוש בשכבות הגיל הנמוכות, איסור שימוש בנקודות אלחוט בגנים, הסדרת אופן התקנת הרשת במרחקים בין נתבים ועוד. באמצעות מערך בקרה אשר מפעיל משרד החינוך, נמשך הליך מעקב אחר בדיקה ותיקון הליקויים". 

 
תגובות