איזה עולם: בני הנוער בקטלוניה לא נשארים אדישים. צילום פרטי

איזה עולם: בני הנוער בקטלוניה לא נשארים אדישים

פינה חדשה ומיוחדת בפרוגי: בכל שבוע נפגיש אתכם מקרוב עם בני נוער מהעולם, שיספרו לכם על המתרחש סביבם דרך העיניים שלהם. השבוע, בחרנו לפתוח את הפינה בראיון עם שתי נערות המתגוררות בברצלונה, שילמדו אתכם את כל מה שלא ידעתם על המאבק של קטלוניה לעצמאות

"האם אתה רוצה שקטלוניה תהפוך לרפובליקה עצמאית?" - זו השאלה שעמדה בלבו של משאל העם על עצמאות קטלוניה, חבל ארץ עשיר בספרד, שביקש לקבל עצמאות באמצעות משאל העם, שנערך בתחילת החודש הנוכחי. יש לציין כי המשאל נערך על רף שהמשטרה הספרדית ניסתה למנוע את ההצבעה בכל מחיר. 

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

בסופו של יום, פורסמו תוצאות ההצבעה של המשאל. שיעור המצביעים עמד על 42.34%, אשר 90% מהם הכריעו בעד מתן עצמאות לקטלוניה. משאל העם אומנם כבר תם, אבל הבלאגן סביבו רק התחיל. בתחילת השבוע, החלה ממשלת ספרד בקידום הליכה לבחירות חדשות במחוז קטלוניה, מתוך שאיפה להדיח את ההנהגה הנוכחית, אשר הניעה את משאל העם ולשלול את הסמכויות הנתונות בידיה. חשבתם שזה הכל? אז זהו שלא. אתמול (ג') אף הודיעה ממשלת קטלוניה כי בכוונתה לערער לבית המשפט החוקתי העליון על ההחלטה להפעיל את סעיף 155 המאפשר לפגוע בשלטונה העצמי.

תושבי קטלוניה ברחובות © צילום פרטי

יום המשאל

במהלך יום ההצבעה על משאל העם משטרת ספרד נסתה למנוע את ההצבעה, שכן היא נוגדת את החוקה הספרדית. "הרגשתי בושה. איך המדינה שלך יכולה לפגוע ולפצוע אנשים שהם מעם שרצה להיות חופשי. במהלך העימותים  בין המצביעים לשוטרים נפצעו מעל 760 בני אדם. "התגובה של ממשלת ספרד הייתה נוראית", אומרת לפרוגי איירלהוינו אוהינו (13) המתגוררת בברצלונה. מנגד, נועה רוכמן (13) מספרת לנו כי ״הייתי בשוק וראיתי בטלוויזיה מלא אנשים שנפגעו. אני נגד מה שהספרדים עשו, אבל הם היו צריכים לחשוב על זה קודם. לדעתי, הקטלונים לא היו צריכים ללכת כדי להצביע".

עצמאות או התנגדות?

הוינו מציינת בפנינו כי "כבר מההתחלה לא התכוונו לתת לקטלוניה עצמאות. כולם ידעו שיבטלו אותה, אבל בכל זאת שמחנו ל-15 שניות" לטענתה של רוכמן, חבוי צדק מאחורי ההחלטה של ממשלת ספרד. "החלטת הממשלה הספרדית לדעתי נכונה. אבל עדיין יש אנשים אופטימייפ, שמאמינים שתהיה עצמאות".

 

המשטרה המקומית מנסה למנוע את קיום המשאל © צילום פרטי

אתן מאמינות שבסופו של דבר קטלוניה תהפוך למדינה עצמאית?

הוינו: "לדעתי, בסופו של דבר קטלוניה לא תהיה עצמאית. כבר שנים שהקטלנים רוצים עצמאות והם לא מקבלים אותה. הממשל הספרדי בכלל לא מוכן להקשיב לקטלונים, הם לא רוצים אפילו לקיים דיאלוג כדי להגיע להסכם. הם שמים פס על הקטלנים מאז ומתמיד, אני לא חושבת שזה ישתנה״.

רוכמן: "אני לא חושבת שקטלוניה תהיה מדינה עצמאית״.

מה חושבים החברים?

הוינו: "לחברים שלי יש דעות שונות. חלקם חושבים שלא הייתה לא משמעות וחלקם חשבו שזה משמעותי. למרות הדעות, כולם ידעו שלא תהיה לנו עצמאות והיו נגד האלימות שהייתה.

רוכמן: ״יש לי חברים ספרדים וקטלונים. הקטלונים תמכו מאוד במשאל ולבשו חולצות עם המילה ״כן״ בעד עצמאות. הספרדים כמוני, חושבים שלא יקרה עם זה כלום״.

תגובות