לא בני חורין: המדינות שעדיין אין בהן חירות. צילום: Fotolia

לא בני חורין: המדינות שעדיין אין בהן חירות

על אף שבימים אלו נחגג חג החירות ברחבי העולם היהודי, לא ניתן להתעלם מן העובדה שבמדינות רבות בעולם החופש נותר עדיין בגדר תקווה. החל מסוריה, דרך צפון קוריאה וכלה בתימן. קבלו את המדינות, שלא זוכות ליהנות מהחירות שיש לנו בישראל

חג הפסח הנחגג השבוע, גורם לנו להיזכר במסע המפרך שעשה עם ישראל ממצרים, עד שזכה לקבל חירות. אולם, ברחבי העולם ישנם מיליוני בני אדם שזכויותיהם נפגעות מדי יום, שעה אחר שעה, במדינות אשר בהן הם מתגוררים, עד כדי סכנת חיים.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

סוריה - מלחמת אזרחים

מזה שבע שנים שמתנהלת מלחמת אזרחים קשה בסוריה, אשר החלה כחלק מהאביב הערבי (גל מהומות ומחאה בעולם הערבי) כניסיון הפיכה נגד נשיא המדינה, בשאר אל אסד, השולט בה כבר 18 שנים. המלחמה מתנהלת בין אסד לארגוני מורדים. בראשיתה, הצליחו המורדים לכבוש שטחים רבים מסוריה ורבים העריכו כי זה סופו של הנשיא. במשך שנות המלחמה עם החלשת המורדים, נכנסו לתמונה ארגוני טרור, כגון דאע"ש וג'בהת אל-נוסרה. בשנים האחרונות, זוכה אסד לתמיכה מצד רוסיה ואיראן, המסייעת לו להגדיל את כוחו. יש לציין כי במהלך מלחמת האזרחים הסורית, נהרגו למעלה מ-600,000 בני אדם, כאשר תשעה וחצי מיליון פליטים ברחו מבתיהם.

© Fotolia

רוסיה - אי זכויות להט"ב

רוסיה ידועה באפליה שלה כלפי בני הקהילה הגאה. במדינה הגדולה בעולם, חל איסור מוחלט להניף דגלי גאווה, להתנשק בפומבי, או להפגין חיבה רומנטית בפומבי עם בני אותו המין. הקנס במדינה נע בין 450 שקלים ויכול להגיע עד לעשרות אלפי שקלים. ב-2017 פורסם כי בצ'צניה שברוסיה מתבצעת רדיפה אחר גברים החשודים בהומוסקסואליות עפ"י הדיווחים יותר ממאה גברים "נעלמו" והועברו למתקני מעצר שם הם עונו וחלקם נרצחו. נשיא צ'צניה אמר בזמנו "אי אפשר לעצור או לדכא אנשים שאינם קיימים ברפובליקה".

זכויות להטב? לא ברוסיה
© זכויות להט"ב? לא ברוסיה

צפון קוריאה - המדינה המבודדת בעולם

המדינה הנשלטת כבר עשרות שנים בידי משפחה אחת בשלטון טוטליטרי, מונעת מאזרחיה כמעט כל זכות; החל מחופש ביטוי דרך מעצרים שרירותיים, מחנות עבודה ועד עינויים ומוות. מנהיג המדינה המבודדת, קים ג'ונג-און, ייפגש בחודש מאי הקרוב עם נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ.

טוטליטרית ומבודדת © Fotolia

טורקיה - חוסר בחופש עיתונות

מאז ניסיון ההפיכה בטורקיה, בו ניסו קציני צבא להפיל את הנשיא ארדואן, החל מסע הטיהורים שכלל פיטורים של מאות שופטים ואנשי חינוך, אבל גם השתלטות חסרת תקדים על התקשורת. המהלך כלל סגירה של שלוש סוכנויות ידיעות, 16 ערוצי טלוויזיה, 23 תחנות רדיו ו-45 עיתונים יומיים. כך נעלמה כמעט לחלוטין תקשורת חופשית וחוסל כלב השמירה של הדמוקרטיה הטורקית שקרסה.

סין - דמוקרטיה לא כאן

מיליארד סינים לא מצביעים בבחירות חופשיות, שכן המפלגה הקומוניסטית חוסמת כל אשרות לעלייה של מתחריהם והפגנות במדינה הן דבר אסור. רק לפני מספר שבועות הוסר בסין הסעיף המגביל את הנשיא לשתי כהונות, כך שהנשיא הנוכחי, שי ג'ינפינג, יוכל להמשיך לכהן כל עוד ירצה בכך.

מדינה ללא דמוקרטיה © Fotolia

תימן - רעב קשה

במדינה מתנהלת מלחמת אזרחים מאז 2015. במלחמה נלחמת קואליציה בהובלת ערב הסעודית נגד המורדים החות'ים כדי להחזיר את השלטון לידי הממשלה. מאז תחילת המלחמה, נסגרו הנמלים והותירו את תושבי המדינה בלי אוכל כשבתי החולים מלאים בילדים הסובלים מתת תזונה.

דגל תימן © Fotolia

איראן

מלבד בחירות לא חופשיות, ידועה איראן גם בזכויות הנשים שכמעט ואינן קיימות במדינה. משטרת הצניעות האיראנית עוצרת נשים רבות, לאחר שלטענתה התלבשו שלא על פי חוקי השריעה (ההלכה). בראיון לפרוגי אמרה צעירה איראנית כי "לבישת חיג'אב היא חוק באיראן וברגע שעושים משהו נגד החוק המשטרה יכולה לעצור אותך ולשלוח אותך למאסר, מכיוון שכל עבירה כזאת כרוכה בעונשים".

חיג'אב = חובה
חיג'אב = חובה © Gettyiamges
 

 

תגובות