לא רק בארץ: חוזרים ללימודים ברחבי העולם. AdobeStock

לא רק בארץ: חוזרים ללימודים ברחבי העולם

הלימודים מתחילים לחזור לשגרה ואנחנו התלמידים חוזרים לבתי הספר, אך ישראל אינה המדינה היחידה שבה מתחילים התלמידים לצאת ממסכי הזום ולחזור אל ספסל הלימודים. כך הלימודים מתנהלים ברחבי העולם

קשה לפעמים לתפוס כמה החיים של כולנו השתנו כאשר וירוס הקורונה הגיע לישראל, כמעט כל מה שעשינו ביום יום שלנו בוטל, נדחה או עבר לפלטפורמה דיגיטלית כזו או אחרת, הדברים שנראו לנו הכי טריוויאלים ורגילים פתאום התבטלו, אבל אחד הדברים שללא ספק עשה את השינוי הגדול ביותר עבור רבים מאיתנו הוא האיסור על הגעה לבתי הספר ועל הלמידה מרחוק דרך הזום.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

אמנם להרבה אנשים איסור על הגעה לבית ספר נשמע כמו חלום שמתגשם, לאט לאט כולנו גילינו גם את החסרונות שבאים יחד עם המצב החדש - הקושי התעסוקתי, המשבר הכלכלי, השעמום בהסגר שבבית, הגעגועים למשפחה ולחברים ובעיקר אלו שבקבוצות הסיכון שפתאום חייהם נעשו מתוחים ובסכנה גדולה הרבה יותר.

כעת, אחרי שעברנו את הגל הראשון (ובתקווה- האחרון) של הקורונה בארצנו, הלימודים מתחילים לחזור לשגרה ואנחנו התלמידים חוזרים לבתי הספר, אך ישראל אינה המדינה היחידה שבה מתחילים התלמידים לצאת ממסכי הזום ולחזור אל ספסל הלימודים.

יוצאים מהזום© AdobeStock

גם במדינות רבות נוספת סערת הקורונה מתחילה לשכוך. החיים מתחילים לחזור לשגרה והתלמידים - אל בתי הספר, ולמרות שהמטרה בכל מדינה היא זהה - להחזיר את התלמידים ללימודים כדי להחזיר את המשק לפעולה וכדי לנחיל תחושת נורמליות אצל האזרחים, כל מדינה עושה את זה בצורה קצת אחרת.

במדינות סקנדינביה, כמו נורווגיה ודנמרק, שמו כמטרה להחזיר קודם כל את תלמידי הגנים והכיתות הנמוכות, בעיקר בשביל לאפשר להורים לצאת לעבודה אבל גם בגלל חוסר האפקטיביות של לימודים דרך הזום בגילאים צעירים אלו. לכן, כבר בסוף אפריל התחילו להיפתח מוסדות החינוך לגיל הרך, אחרי שנערכו בהם התאמות שנועדו למנוע הדבקה בין כותלי בית הספר. בנוסף, תלמידים שבאים ממשפחות בסיכון גבוהה (שהוריהם חולים במחלה מסוכנת או עם בני משפחה מבוגרים) לא יידרשו לחזור לבית הספר וימשיכו בלמידה מהבית.

אילוסטרציה
אילוסטרציה © AdobeStock

בגרמניה ובאוסטריה החליטו לשים דווקא את החזרת תלמידי התיכון והחטיבה בעדיפות עליונה, זאת במטרה שיוכלו להשלים את בחינות הבגרות שלהם ואת בחינות המעבר שלהם מהחטיבה אל התיכון. בגרמניה הוחלט על החזרת תלמידי התיכון בסוף חודש אפריל, בעוד שבאוסטריה קבעו תכנית מדורגת, שבמסגרתה חזרו תלמידי התיכון ובתי הספר המקצועיים ללימודים בתחילת מאי, בעוד שבאמצע מאי יחזרו גם תלמידים החטיבות והיסודי, לבסוף שאר התלמידים יחזרו ביוני וילמדו עד סוף שנת הלימודים. שתי המדינות גם שמות דגש רב על היגיינה ומודעות למניעת הדבקה בתיכונים, במטרה שהתיכונים לא יהוו כר פורה להדבקה מחודשת.

מבין המדינות שהחזירו כבר את תלמידיהן אל ספסל הלימודים, בולטות במיוחד שוודיה וטאיוון, מכיוון שבשתי המדינות בתי הספר פועלים כרגיל. בטאיוון הושבתו בתי הספר לתקופה קצרה אבל חזרו מהר מאוד לשגרה רגילה, עם אפשרות למערכי שיעור ביתיים במקרה של התפרצות נקודתית. בנתיים בשוודיה ניתנה המלצה לתלמידי תיכון ללמוד מהבית, אך לא התקבלה הכרעה ברורה לסגור את התיכונים. הגנים ובתי הספר היסודיים פועלים בה במתכונת רגילה.

אילוסטרציה
אילוסטרציה © AdobeStock

ומה קורה בישראל? פה בארץ, הגנים וכיתות א'- ג' ו-י"א-י"א, חזרו ראשונים לבתי הספר, בגלל הקושי של ההורים להשאיר אותם לבד בבית. התלמידים חולקו לקבוצות קטנות מהרגיל של 15 תלמידים וכל קבוצה כזאת נקראת "קפסולה". שאר הכיתות, ד'- ו', חטיבות הביניים והתיכונים, ייפתחו בהמשך, בצורה שתצמצם את המגע בין התלמידים ותמנע סכנת הדבקה בבתי הספר.

כל מדינה לקחה על עצמה דרך מעט שונה להתמודד מול הנגיף ההרסני שפלש לחיינו, וללא ספק החזרה ללימודים היא סימן חיובי ואופטימי עבור מדינות רבות, אך גם כאשר ברחבי העולם מחזירים את התלמידים לבית הספר ומנסים ליצור מצג של חזרה לשגרה, מודעים לפוטנציאל הקטלני של הוירוס, ופועלים בכדי לאזן בין הרצון לחזור לתחושת נורמליות מסוימת, לבין הרצון לשמור על חיי אדם, גם כשאנחנו חוזרים לבתי הספר, עלינו לזכור שהקורונה עדיין איתנו, ובאחריותנו לדאוג לבריאות שלנו ולסובבים אותנו, כי השמירה על היגיינה ומרחק, והקפדה על כללי משרד הבריאות, יכולה ללא ספק להציל חיים.

 

תגובות