האנשים שיכולים לרשת את נשיא ארצות הברית. gettyimages.IL\Alex Edelman

האנשים שיכולים לרשת את נשיא ארצות הברית

כל אחד עשוי להכיר מישהו שיכול להיות יורש פוטנציאלי לנשיא ארצות הברית בתרחישים מסוימים • רגע, איך זה בדיוק עובד? קבלו כמה עובודת מעניינות!

תמיד תהיתם איך נערכים למצבים שונים בנשיאות ארצות הברית? מה קורה אם הנשיא נאלץ לצאת מתפקידו ללא הכנה מוקדמת או חלילה נפגע? איך נערכים למצבים קיצוניים ומה הם החוקים בכל הנוגע לזה? החלטנו להסביר לכם איך זה בדיוק עובד. 

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

ארצות הברית היא מדינה בעלת מוסדות דמוקרטיים חזקים ובנויים היטב, חוקה שנמשכת מאות עמודים וכוללת עשרות תיקונים, בעלת עשרות בתי נבחרים מקומיים ולאומיים כאחד, והיסטוריה חוקתית ומדינית של 300 שנה לגיבוי. ארצות הברית מוכנה לכל דבר, בכל מצב, ותעשה את כל מה שצריך כדי לדאוג להמשך קיומה של הממשלה האמריקאית, זאת יותר משהם יודעים.

© gettyimages.IL/Samuel Corum

שלב א': "שורת הירושה" הרשמית

עם אוכלוסייה של יותר מ-300 מיליון בני אדם, ארצות הברית צריכה להיות מוכנה לכל תרחיש. שורת הירושה האמריקאית מורכבת מ-16 אנשים. ראשית, סגן הנשיא, שמוכן להחליף את הנשיא בכל מקרה. נשיא ארצות הברית הוחלף על ידי סגן הנשיא תשע פעמים שונות, האחרונה מביניהן לאחר התפטרותו של ריצ'רד ניקסון לאחר פרשת ווטרגייט.

15 האנשים האחרים שיכולים להחליף את הנשיא הם חברי הקבינט ומנהיגי הקונגרס, יושב ראש בית הנבחרים, נשיא פרו-טמפורה (מטעם הסנאט), ושרי הקבינט מזוטר לבעל תפקיד משמעותי. 15 האנשים האלו ונשיא ארצות הברית, לעולם לא נמצאים באותו מקום ובאותו זמן, ולפחות אחד מהם מוגדר כשורד המיועד, אשר יירש את הנשיא במקרה של התקפה המונית, והוא נמצא במקום מאובטח בזמן פגישה של כלל יורשיו האחרים של הנשיא.

סך כולל של יורשים: 16

שלב ב': הסנאט ובית הנבחרים

הסנאט ובית הנבחרים הם בתיו של הקונגרס האמריקאי. הם נבחרים כל שנתיים (בבית הנבחרים) עד שש שנים (בסנאט). הם בוחרים מביניהם את יושב ראש בית הנבחרים והנשיא פרו-טמפטרה. בהנחה שכל מי שנמצא בשורת הירושה הרשמית לא יכול לשרת כנשיא, בית הנבחרים או הסנאט יבחרו מנהיגים חדשים אשר יירשו את הנשיאות, וכל אחד מהם יכול להיבחר על ידי חבריו לבית. דובר בית הנבחרים יכול גם להיות אדם שאינו חבר בו, אך זה לא קרה מעולם.

סך כולל של יורשים: 533 (99 בסנאט, 434 בבית הנבחרים)

שלב ג': המושלים ושורות הירושה הרשמיות שלהם

במקרה בו כל חברי הסנאט ובית הנבחרים, אשר לעולם לא יימצאו באותו זמן ובאותו מקום, לא יוכלו להיות נשיאי ארצות הברית (בהנחה שמתו או התפטרו), יוכלו מושלי 50 המדינות לבחור חברים חדשים לסנאט. הסנאט, אשר מורכב מנציגי המדינות השונות לקונגרס, מאפשר למדינות ארצות הברית לקבוע חוקים לגבי החלפתם של סנאטורים שהתפטרו או מתו. ב-45 מדינות, חוקים מאפשרים למושלים למנות כל אדם שחי במדינתם לסנאט האמריקאי, אך סביר שימנו את עצמם או חבר בקבינט של מדינתם כדי למלא תפקיד זה. למשל בקליפורניה, המושל בחר את מזכיר המדינה, אלכס פדילה, להפוך לסנאטור מקליפורניה לאחר שקמלה האריס נבחרה להיות סגניתו של נשיא ארצות הברית.

המושלים, כמו הנשיא, מגיעים עם שורות ירושה משלהם, וגם במקרה זה לא ייכנסו כל האנשים לאותו החדר. מסיבה זו, הסך הכולל של היורשים הוא: 298 (מושלי 50 המדינות והאנשים שיכולים לרשת אותם).

שלבים ד' וה': רשויות מקומיות

רבים מהמושלים מוחלפים במקרה של מוות או התפטרות על ידי מנהיגי בתי הקונגרס המקומי, אשר פועל כמו הקונגרס האמריקאי, אך בהקשרה של המדינה הספציפית ולא של ארצות הברית ככלל. בהנחה שישנו אפילו שורד אחד של בית אחד של קונגרס מקומי אחד, אותו קונגרס יכול למנות מנהיג, שיהפוך למושל, שימנה סנאטור, שיבחר את עצמו כמנהיג הסנאט, שיהפוך לנשיא.

מכאן נוספים עוד כ-5,000 עד 6,500 יורשים נוספים פוטנציאליים.

© צילום: Gettyimages

שלב ו': מי שנשאר

החוקים כאן קיימים רק ברמה המקומית, אבל ניכר שברוב המקומות, ישנן דרכים למנות נציגים מקומיים, אלו כוללים עמדות מקומיות ולא-מוכרות, אך מה שחשוב הוא שסך היורשים כאן הוא לפחות מספר עשרות אלפים, עם זאת - ייתכן שעל פי החוקים ישנם מקומות רבים שבהם חברי מפלגות מקומיות יכולים לבחור זה את זה, דבר שמעלה את כמות היורשים למספר מיליונים.

לבסוף, כמות האנשים שיכולים להיות נשיא ארצות הברית בכל רגע נתון, על פי חוקים ארציים ומקומיים, הוא בין עשרות אלפים לעשרות מיליונים. ייתכן שמישהו שאחד מאיתנו מכיר, שחי בארצות הברית, יכול מבחינה חוקית להיות נשיא ארצות הברית, אבל הסיכוי שזה יקרה הוא קלוש, אם לא בלתי אפשרי.

תגובות