שנת האפס: מה אם נגיד לכם שהשנה היא לא 2021. adobestock

שנת האפס: מה אם נגיד לכם שהשנה היא לא 2021

כולנו יודעים מה ההגדרות של שנייה, דקה, יום וחודש. רובנו גם יודעים מה השנה הלועזית או העברית לפי לוחות השנה המוכרים לנו. אבל האם ידעתם שיש לוחות שנה שנקודת האפס שלהם היא אחרת לגמרי? כך יוצא שיש תרבויות או אנשים מסויימים שנמצאים כרגע בשנת 110 או 2774 ולא ב-2021, כפי שכולנו חושבים...

אנחנו מודדים זמן בדרכים שונות. ימים, שבועות וחודשים, אף שמעניינים, אינם בעלי הגדרה מיוחדת או ניתנת לפרשנות, אך רעיון השנה, והדרך שבה אנו מגדירים את נקודת האפס שלה, ניתנת לשינוי. 

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

זמן יוניקס

זמן יוניקס הוא מדד הזמן האוניברסלי. הוא מודד את הזמן בשניות ואת נקודת מציב זמן יוניקס בראשון בינואר, 1970. מדידת זמן זו משמשת מחשבים. אנשים לא משתמשים בה בשום מקום בעולם, אבל השפעתה משמעותית. זוהי הדרך שבה מחשבים מודדים את הזמן שבסופו של דבר הם מציגים על מסכים ברחבי העולם. שנת 2021 החלה בזמן יוניקס 1,600,459,200.

© adobestock

לוח רייואה

לוח הרייאה הוא לוח יפני עתיק אך חדיש. הדבר שמעניין בו הוא שנקודת ההתחלה שלו משתנה פעם בכמה שנים, והיא מבוססת על תחילת שלטונו של הקיסר הקיים. משמע שכאשר קיסר מתפטר או מת, מתחילה תקופה חדשה, שמצוינת בטקס מסורתי והלוח מתאפס. כך למשל, כאשר הקיסר הקודם של יפן התפטר, נגמרה תקופתו והחלה תקופה חדשה תחת הקיסר נהוריטו, תקופת הרייואה, השנה היא רייואה שלוש, על פי התאריך שבו עלה הקיסר נארוהיטו לשלטון.

זמן המלוכה הבריטי

כדומה לקודם, לוח זה מבוסס על בן המלוכה (או בת המלוכה) השולט בתקופה הנתונה. במקרה האנגלי, מדובר במלכה אליזבת, שעלתה לשלטון ב-1953, ולכן אנו נמצאים בשנה ה-68 לספירה לפי לוח אליזבת השנייה. באופן מעניין, השימוש בשם הזה אינו מסורתי באופן תרבותי אלא באופן בירוקרטי, ולכן הוא מופיע על מסמכי ממשלה בריטיים הרבה יותר משהוא מופיע בחגיגות מסורתיות.

© gettyimages.IL/WPA pool

לוח המינגוו

לוח המינגוו הוא לוח, כדומה לקודמו, בירוקרטי בעיקר, אבל עם משמעויות תרבותיות. כאשר הפכה סין לרפובליקה בתחילת המאה ה-20, חל שינוי משמעותי במסורות המדינה, ובכך הוקם לוח שנה המבוסס על הקמת הרפובליקה בשנת 1912. כאשר התרחשה הפיכה קומוניסטית בסין בסוף שנות הארבעים, ברחה הממשלה הרפובליקנית לטאיוון, שם המשיכה המסורת וממשיכה עד היום. כעת אנו בשנת הרפובליקה של סין מספר 110.

הלוח האמריקאי

הלוח האמריקאי הוא לוח נשכח וכמעט זהה ללוח הטאיווני, הוא מבוסס על הקמת ארצות הברית בשנת 1766, ומופיע במסמכים בירוקרטיים ולא במסורות תרבותיות, כמו הלוח הבריטי. הוא מופיע על מסמכים כמו הקמת המדינה, וניתן למצוא אותו על מסמכים ממשלתיים מסוימים עד היום.

© adobestock

אב אורבה קונדיטה

אב אורבה קונדיטה הוא אחת מהדרכים המיושנות ביותר למדידת זמן. הוא משמש היסטוריונים למדידתם של אירועים שהתרחשו לפני הספירה באופן מאורגן, בייחוד כשמתקשר לאימפריה הרומית. המונח החל את שימושו בתיעודים של האימפריה הרומית מהרנסנס, ונקודת האפס שלו היא יותר מ-700 שנה לפני הספירה, בהקמתה של העיר רומא בפעם הראשונה. השנה כעת היא AUC  (ראשי התיבות של אב אורבה קונדיטה) 2774.

 

תגובות