מי אתה ג'ו ביידן: כל מה שצריך לדעת על הנשיא החדש. getttyimages_IL/Frederick M. Brown

מי אתה ג'ו ביידן: כל מה שצריך לדעת על הנשיא החדש

אחרי מערכת בחירות הארוכה וקשה שנמשכה, תביעות משפטיות ופריצה לקפיטול, הערב לפי שעון ישראל יושבע ג'ו ביידן יושבע לתפקיד הנשיא ה-46 של ארצות הברית. מיהו האיש שנכנס לבית הלבן? ומה יחסו לישראל? כל הפרטים בכתבה הבאה

אחרי כמעט חמישים שנים בפוליטיקה האמריקאית ועם שני ניסיונות כושלים לרוץ לנשיאות, נבחר ג'ו ביידן לכהן כנשיאה ה-46 של ארצות הברית. ביידן ניהל קמפיין שקול בעיקרו, שמטרתו העיקרית היא היפוכו המוחלט של טראמפ - ולבסוף גם גבר עליו.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי: 

ג'וזף ביידן נולד לפני 78 שנים בעיר סקרנטון שבפנסילבניה להורים בני מעמד הפועלים ועוד מגיל צעיר סבל מגמגום. כשהיה בן עשר עברה משפחתו למדינת דלוואר בעקבות קשיים כלכלים, ובה הוא מתגורר עד היום. את דרכו הפוליטית התחיל בזירה המקומית בדלוואר ובגיל 30 בלבד הוא נבחר לסנאט.

אך עם ההצלחה הפוליטית, נוחת עליו גם אסון משפחתי - אשתו ובתו נהרגות בתאונת דרכים. ביידן מחליט שזה לא ישפיע על תפקידו והוא הושבע לסנאט בבית החולים ליד מיטותיהם של בניו הפצועים. כשנכנס לתפקיד בסנאט נאלץ לנסוע ברכבת מדלוואר לוושינגטון כל יום, כך שזכה לכינוי "אנטון ג'ו" על שם חברת הרכבות האמריקאית. לאחר חמש שנים מהתאונה פגש את אישתו הנוכחית - ג'יל.

ביידן ורעייתו ג'יל
ביידן ורעייתו ג'יל © getttyimages_IL/Drew Angerer

פעמיים ניסה ביידן לרוץ לנשיאות. הפעם הראשונה הייתה בשנת 1988, אז נאלץ לפרוש מהמירוץ לאחר שהתגלה כי העתיק חלק מנאומו מפוליטיקאי בריטיץ בפעם השנייה הוא רץ לנשיאות אחרי עשרים שנים, התמודד מול ברק אובמה והפסיד. אובמה החליט למנות את ביידן לתפקיד סגן הנשיא, ויש שאומרים שמאחר וחששו מנשיא שחור צעיר, החליט אובמה למנות סגן נשיא לבן ומנוסה.

ומה באשר לישראל?

ביידן רואה בעצמו ציוני ואף אמר: "אני ציוני... ציוני לא חייב להיות יהודי". ביידן מרבה לספר בכנסי תמיכה בישראל על כך שפגש את ראשת הממשלה גולדה מאיר ועל אשת בנו שהיא יהודייה שומרת מצוות. אך למרות זאת לביידן היו כמה רגעים לא נעימים כלפי ישראל במיוחד החרמת הנאום של ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו בקונגרס האמריקאי כנגד הסכם הגרעין עם איראן והתנגדות לבנייה ישראלית בשכונות במזרח ירושלים.

© gettyimages_IL/Alex Wong

למרות הרגעים הללו ביידן מתחיל את הקדנציה שלו ברגל ימין כלפי ישראל - אחד הדברים הראשונים שעשה אחרי שרשתות הטלוויזיה הכריזו עליו כנשיא הוא מינוי שר החוץ אנתוני בלינקן – יהודי ציוני תומך ישראל שמתנגד להסכם עם איראן ולהחזרת השגרירות לתל אביב. 

תגיות
תגובות