דברים שרואים מכאן, לא רואים משם. צילום: דובר צה"ל

דברים שרואים מכאן, לא רואים משם

מבצע צוק איתן נכנס ליומו השני. חצי מתושבי ישראל נכנסים למקלטים, הירי התרחב לצפון. אך איך נראה הירי בעיניים אחרות? שוחחנו עם שני בני נוער מארצות הברית כדי להבין מה הם חושבים על המבצע ואיך מסקרים את המבצע בעולם

מבצע "צוק איתן" נכנס ליומו השני, וכמעט חצי ממדינת ישראל סובלת מירי טילים. אך איך נתפס המבצע בקרב נבי נוער ברחבי העולם? בעוד תושבי הארץ במקלטים, ראיינו שני בני נוער אמריקאים. האחת היא מור, נערה ישראלית-יהודית-ימנית-אתאיסטית, והשני הוא שאריף, נער מוסלמי שמגדיר את עצמו כתומך בחמאס. 

מור גרה בישראל ולפני פחות משנה עברה לארה"ב, וגרה ליד בוסטון. היא ימנית בדיעותיה, ולומדת בבית ספר של נערים מכל העולם, וביניהם גם ערבים. "שמעתי על המצב בארץ. יש לי את אפליקציית חדשות 2 ואני משתדלת להתעדכן כל הזמן. בנוסף, בסוף כל יום אני גם רואה את המהדורה על סיכומי היום, כשהיא עולה לאינטרנט. אני קצת חוששת לשלומם של החברים והמשפחה בארץ". 

מדינה תחת אש - סיקור מיוחד:

גם חברים שלך שמעו על זה?

"לא. אף אחד מהם לא מתעניין בפוליטיקה ובמיוחד לא במצבה של ישראל".

את בעד תקיפה של ישראל חזרה או בעד בקשה להפסקת אש?

"בהתחלה אמרתי שישראל צריכה להלחם בכל הכוח, אבל עכשיו אני כבר לא כל - כך בטוחה בנוגע לזה. ככל שישראל ממשיכה להלחם, החמאס ממשיכים לשלוח טילים ומתקדמים יותר ויותר לליבת הארץ. ישראל נלחמה בהם רבות, נכון שהצלחנו להגן על הארץ, אבל לא הצלחנו לגרש אותם. מה גם שאיזור הדרום והצפון בסכנה תמידית". 

באיזה אופן את מרגישה שישראל מצטיירת בארה"ב?

"אני לא יודעת בוודאות איך זה מבחינה פוליטית, אבל מכיוון שאני גרה כאן, אני רואה מה קורה - ואפשר לומר שישראל מצטיירת טוב בארה"ב. יש מרכזים מיוחדים ליהודים, פעילויות ועוד".

בלוג
בלוג מיוחד: החיים בין האזעקות
משה אבוטבול
לא פשוט לחיות בצל האזעקות. עורך הטלוויזיה של פרוגי המתגורר באשדוד מדווח בבלוג מיוחד על הנפילות, השיחות בווטסאפ והתחושות בערים המופגזות

האם בארה"ב את מרגישה בטוחה יותר?

"בהחלט. לא צריך לפחד לצאת מהבית, אני מרגישה פה יותר מוגנת".

מה היית רוצה לומר לתושבים אשר במקלטים?

"תושבי כל הארץ, ובעיקר בדרום, תהיו חזקים, אנשים כאן בארה"ב מאוד תומכים בכם ומכינים כרזות וכתבות לטובתינו. אני מאמינה שהכל יסתדר".

"שני הצדדים צריכים להניח את הנשק"

דיברנו גם עם נער מוסלמי בשם שאריף. גם הוא מבוסטון, והוא לומד בבית הספר של מור. הוא בעד החמאס, ובעיקר בעד השלום.           

כמו שאתה יודע, יש מתקפת טילים על ישראל. מה אתה חושב על המצב הזה?

"המצב העכשוי בישראל מסוכן מאוד, ויכול להוביל לקונפליקט הרבה יותר גדול. ברגעים אלו המתח רק מתגבר בין מערכת היחסים בין ישראל ובין מדינות ערב שסובבות אותה. אני מאמין שהדרך הטובה ביותר לפתור את הקונפליקט יהיה לנהל משא ומתן במקום לנקוט באלימות". 

מה אתה חושב על כך שישראל נותנת התראה לתושבי עזה החפים מפשע לפני שצה"ל שולח טיל, בעוד שהחמאס יורה טילים על תושבים חפים מפשע בישראל?

טור
"קוויתי ליונה עם עלה של זית, אבל ביונה פגעה רקטת גראד"
ליאור אלונה גולדמן
שוב אזעקות ברחבי הארץ והמצב לא נרגע. ליאור אלונה גולדמן מספרת על התחושות כששמעה את האזעקה ועל התקווה שאבדה

"לתת התראה לפני הפצצה או לא, זה לא משנה. להפציץ זה להפציץ, וזו טעות. אלימות זו לא התשובה. אם כל אחד מהצדדים יפציץ יותר, הסיטואציה רק תחמיר. אז מה אם ישראל נותנת התראה לפני הפגזה? זה בדיוק כמו להגיד לבן אדם 'אני עומד להרוג אותך עוד 5 דקות', אין בזה שום הגיון - הוא עדיין ימות".

אי אפשר להתעלם מהרציחה האכזרית של שלושת הנערים לאחרונה. האם סכסוך של בוגרים מצריך לערב ילדים? האם זה דבר אנושי לעשות מבחינתך? 

"חטיפת הנערים היא דבר נוראי ובהחלט לא אנושי. זה פשוטו כמשמעו שגוי. אפילו בין שתי מדינות מסוכסכות. בכל מקרה, ישראל גם לא תמימה לגמרי בכל הסיפור הזה - היו מקרים בהם ישראל לא נתנה למכבי אש לכבות אש בפלסטין, לקחו מים או אלקטרוניקה, ואז עוד יש האשמות כלפיי הפלסטינאים על חוסר האנושיות שלהם. כשהדברים הללו מצטברים, זה גורם לדברים נוראיים לקרות. זה גם אשמתה של ישראל וגם של פלסטין".

נחזור למצבנו כרגע. ברשת ה - BBC פרסמו שחמאס מפיץ תמונות וטוען שהן של הרוגים מעזה, בעוד שאלו היו תמונות ישנות של הרוגים מעיראק וסוריה. מה יש לך לומר לגביי זה?

"לא שמעתי על זה, אבל יש אפשרות שהם יעשו את זה כדי למשוך תשומת לב ואנשים לצד שלהם".

יש לך איזושהי טיפת הבנה לתגובות בהן נוקטת לישראל?

"כן, אבל אני אישית נוגד את הדרך שבה ממשלת ישראל בוחרת להגיב למתקפות הפלסטינים".

 איך היית מגיב במקומינו?

"לא הייתי מגיב לאלימות באלימות. הייתי מנהל משא ומתן עד שהייתי נענה להסכמה. לנסות להגיע להסכמה דו צדדית בשביל הטוב ביותר, ולהפסיק סבל ומוות של אזרחים תמימים בשני הצדדים. שני הצדדים צריכים להניח את הנשק על הקרקע ולדבר על זה במטרה להשיג את השלום".

"לדעתי, שני הצדדים טועים" הוא אומר לסיום. "גם ישראל, וגם הפלסטינים. ישראל בגלל אפלייה על רקע גזעני והפלסטינים על מהומות ודברים לא אנושיים שהם עושים כמו חטיפת הנערים. כולי תקווה שנגיע לשלום המיוחל". 

אנו בפרוגי מחזקים את כל תושבי הארץ אשר חשופים לאזעקות ואנו אתכם בלב שלם. היו חזקים!

תגובות