בלי סודות: "ההורים אוסרים עליי להיפגש עם החבר". צילום: Shutterstock

בלי סודות: "ההורים אוסרים עליי להיפגש עם החבר"

יועצות מעמותת "דלת פתוחה" עונות על כל מה שרציתם לדעת על מיניות בריאה ולא העזתם לשאול

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

לקחת גלולה לשעת חירום?

בת 17 שואלת: "אתמול בלילה אני והחבר שלי קיימנו יחסי מין מלאים בפעם הראשונה. הוא היה בפנים בערך דקה ויצא, והרגשתי את טיפות האהבה על היד שלי. עכשיו אני בלחץ ומתלבטת אם לקחת גלולה של היום שאחרי, כי זה היה בלי קונדום... אבל הוא אומר שזה מיותר, כי לא קרה כלום. ההורים לא יודעים שאנחנו מקיימים יחסי מין כי הם ממש יכעסו... מה לעשות?!"

תשובה: "שלום לך. ממה שאת מספרת, אני לא כל כך מבינה. אם הייתה חדירה ללא אמצעי מניעה, קיים חשש להריון. אם הייתה שפיכה בסמוך לנרתיק, קיים חשש להריון. ובכל מקרה, אם את לא בטוחה אבל עדין חוששת, את יכולה ליטול גלולת חירום כדי לא להיות בספק (ומוטב כמה שיותר מוקדם). טיפות זעירות של זרע עלולות לצאת, ולרוב הן אינן מורגשות, והן יכולות לצאת גם במגע מיני מהיר. אם תחליטי ליטול את הגלולה, את יכולה לקחת פוסטינור/נורלבו (תקף עד 72 שעות מזמן קיום יחסי המין) או אלה (תקף עד 120 שעות מזמן קיום יחסי המין). הגלולות יעילות יותר ככל שלוקחים אותן קרוב יותר למועד. לגלולת החירום תופעות לוואי, שמומלץ שתהיי מוכנה להן (קראי היטב את העלון המצורף לגלולה). בכל מקרה, 14 יום לאחר נטילת הגלולה, עשי בדיקת הריון (את מוזמנת לעשות אותה אצלנו בחינם ובאנונימיות). זה נפלא ונהדר שאת והחבר שלך החלטתם להתנסות במגע אינטימי זוגי ומשותף, אך חשוב שתעשו זאת באחריות ותמיד תשתמשו בקונדום ו/או בכל אמצעי מניעה אחר, ממש חשוב להקפיד על כך. הדבר לא פוגם בהנאה ומוריד הרבה לחצים וחששות מהריון לא רצוי ומהדבקה במחלות מין. אתם מוזמנים לבוא אלינו לקבל את כל המידע על כל אמצעי המניעה הקיימים עבורכם. כל טוב."

© צילום: Shutterstock

ההורים מתנגדים לחבר שלי

בת 14 שואלת: "היי, יש לי חבר כבר חצי שנה. היה לנו טיול מהתנועה, ובמהלכו קיימנו יחסי מין בלי אמצעי מניעה. אנחנו מרגישים קרובים ובנוח אחד עם השני כבר הרבה זמן, ואני באמת באמת אוהבת אותו. בגלל שיומיים לאחר קיום היחסים הייתי אמורה לקבל מחזור, פחדתי ממש, והתקשרתי מיד לאמא שלי כדי לספר לה. היא לא כעסה, אבל היא אמרה שהיא מאוכזבת וישר באה לקחת אותי מהטיול, גם כדי לקחת אותי הביתה וגם כדי להביא לי גלולה שנקראת "היום שאחרי". כשהגעתי הביתה, ההורים שלי דיברו איתי ואמרו שהם לא מסכימים שאהיה איתו, ומעכשיו הם יישמרו עליי יותר - לא יתנו לי לישון ככה סתם אצל מי שאני רוצה, אפילו לא אצל חברות שלי; לא יתנו לי ללכת למפגשים חברתיים עם בנים וכו'. קשה לי לחשוב על לנתק איתו את הקשר, אני באמת אוהבת אותו וגם הוא אותי - אבל ההורים שלי ממש התעקשו על כך שלא אהיה איתו, כי הם לא סומכים לא עליי ולא עליו. מה אני אמורה לעשות כדי להוכיח להם שאני כן יכולה להיות איתו? זה ממש חשוב ואני לא יודעת מה לעשות. תודה מראש"

תשובה: "שלום יקרה, אני שמחה שכתבת לנו. אני מבינה שעברה עלייך סיטואציה, שמצד אחד היא מאוד מרגשת ומשמחת - אבל מהצד השני גם מבלבלת ומלחיצה, ואני ממש מבינה ללבך. אני גם רוצה להגיד לך שאני ממש מתרגשת לקרוא ששיתפת את אימא שלך בעניין - זה מאוד לא מובן מאליו, ואני מקווה שהיא יודעת את זה. מדברייך עולה שאת מבקשת כלים לאיך לגרום להורים שלך לסמוך עלייך ועל שיקול הדעת שלך שוב, ולאפשר לך לחזור לחיות את החיים הרגילים שלך שוב. אז ראשית, אני ממליצה לך לשבת ולדבר איתם; להסביר להם מדוע פעלת באופן בו פעלת ולבקש מהם עזרה ברכישת ידע אודות מיניות בריאה ובטוחה. מיניות היא דבר טבעי ונורמלי, והוא חלק מההתפתחות שלנו כשאנשים בוגרים. ההורים שלך לא יכולים למנוע ממך להתפתח מינית, ואני חושבת שעדיף להבהיר להם שאת רוצה שהם יהיו חלק מהעניין ולא תאלצי לעשות דברים בהיחבא. שנית, את יכולה להיעזר בשיחה הזאת באדם מבוגר שאת סומכת עליו - אולי דוד/ה, אח/ות או אפילו המורה שלך או יועץ/ת בית הספר. לפעמים נוכחות של אדם מבוגר נוסף שיתווך בין שני הצדדים, יכולה ממש לעזור. כמו כן, את מוזמנת להגיע אלינו, לדלת פתוחה הקרובה לביתך, ביחד עם ההורים שלך לשיחה על מיניות - השירות שלנו בחינם לחלוטין, ונשמח לתת לך מידע על מיניות בריאה ובטוחה; ובמקביל גם לשוחח עם הורייך על הנושא. בכל מקרה, חשוב לי שתדעי שהעובדה שקיימת יחסי מין לא אומרת שאת לא בסדר - זה ממש נורמלי שרציתם לקיים יחסי מין. יחד עם זאת, חשוב שאם אתם בוגרים מספיק כדי לקבל את ההחלטה הזאת, אז שתדעו לעשות זאת בצורה בטוחה, אחראית ומוגנת. אנחנו כאן לכל מה שתצטרכי. כל טוב".

© צילום: Shutterstock

מת להתנשק

בן 18 שואל: "אף פעם לא התנשקתי, ואני כבר ממש רוצה לחוות את החוויה הזאת... זה לא שאני לא יפה או משהו, אני פשוט חסר ביטחון. האם יש מישהי שיכולה להגשים לי את החלום?"

תשובה: "שלום לך, אני שמחה שכתבת לנו. דע שהרבה בנים בגילך עדיין לא התנשקו, וזה לא דבר חריג או לא נורמלי - כל אחד בקצב שלו ובזמן שלו. אני ממליצה לך להמשיך ולהמתין בסבלנות עד שתבוא הנערה שאיתה תרגיש שיש לך ביטחון, ושאתה מרגיש איתה מספיק בנוח כדי להתנשק ולהתנסות יחד לראשונה. אני גם ממליצה לך להיות בטוח במי שאתה, ולא לתת לשום דבר להוריד אותך למטה. כל טוב"

תגובות