בלי סודות: "האם מדבקה למניעת הריון באמת עוזרת?". צילום: Shutterstock

בלי סודות: "האם מדבקה למניעת הריון באמת עוזרת?"

יועצות מעמותת "דלת פתוחה" עונות על כל מה שרציתם לדעת על מיניות בריאה ולא העזתם לשאול

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

מה פשר ההפרשות?

בת 15 שואלת: "היי, יש לי שאלה בקשר להפרשות נרתיקיות. בדרך כלל יש לי הפרשות מעטות יחסית ורגילות, צהבהבות לבנות כאלה. עם זאת, לעיתים (בזמן ימי הביוץ בדרך כלל) ההפרשות שלי קצת שונות, נוטות לכיוון חום. היום למשל, כשאני יום לפני יום הביוץ יש לי הפרשה צהובה חומה (קשה לי לזהות צבע בדיוק בגלל הצבע של התחתון) אבל בכל זאת אני מפחדת. אין לי ממש צריבות, פצעים בפות וכדומה, אך לעיתים, בעיקר בערב יש לי גירוד בשפתיים הפנימיות. לא קיימתי מגע מיני, רק מין אוראלי עם האקס שלי שלא קיים יחסי מין לפניי. מה לעשות?"

תשובת היועצת: "שלום לך, אני שמחה שפנית אלינו ושמחה לשמוע שאת ערה לגוף שלך ושאת עוקבת אחר השינויים שאת עוברת - כל הכבוד! הגוף שלנו עובר המון שינויים הורמונליים במהלך החודש וההפרשות משתנות בהתאם לשינויים אלו. אני מצרפת לך סרטון בו תוכלי לראות את ההשפעה של המחזור החודשי על גופנו עד לקבלת הווסת. כל גוף מגיב אחרת לשינויים כמו לחץ, תזונה, התפתחות וגדילה ולכן ההשפעות יכולות להיות שונות. גירוד באזור איבר המין יכול להיות כתוצאה מהיגיינה לקויה או היגיינה יתרה באזור איבר המין, יכולה להיות כתוצאה משימוש בפדים, תחבושות, תחתוניות או טמפונים ורגישות לחומרים אילו. הגירודים גם יכולים להיות כתוצאה מזיעה או גילוח באזור. לפי מה שאת מתארת וכמו שרשמנו בעבר, נשמע שאין סיבה להדבק במחלה כלשהי מהאקס, במיוחד כשלשניכם זו הפעם הראשונה ובמיוחד שאת לא מתארת תופעות נוספות. במידה ואת חווה שינויים נוספים או שאת רוצה להתייעץ, אני מזמינה אותך לפנות אלינו. מצרפת לך את שעות הפעילות של הסניפים שלנו. בהצלחה!"

© Fotolia

איך עובדת גלולה?

בת 17 שואלת: "היי, יש לי שתי שאלות לגבי גלולות: אני לוקחת גלולות כבר תקופה ארוכה, השאלה הראשונה שלי היא כמה זמן הגלולה פועלת מאז שלקחתי אותה? השאלה השנייה שלי, אם אני מפספסת גלולה, זה אמור לפגוע לי בתהליך של המחזור?"

תשובת היועצת: "היי, תודה שפנית אלינו. רשמת שאת משתמשת תקופה ארוכה בגלולות; ולכן, כאשר את מתחילה את החפיסה ביום הראשון של הדימום, הנך מוגנת מהגלולה הראשונה. אם לא התחלת ביום הראשון של הדימום הווסתי, תהיי מוגנת בסיום החפיסה. כל גלולה תקפה ל-24 שעות, אך יש לקחת את הגלולות ברצף כדי להיות מוגנת לאורך כל החודש. לגבי השאלה השניה, כל פספוס או איחור בנטילה של גלולה עשוי להביא לדימומים גם באמצע החפיסה ואפילו לעכב את ההגעה של הווסת החודשית. לכן, חשוב לשים לב לקחת את הגלולות בשעות קבועות ולאורך כל החודש. במידה ופספסת גלולה, הגלולות לא יהיו יעילות להגנה מפני הריון לא רצוי ולכן יש להוסיף קונדום בעת קיום היחסים. במקרה של פספוס, עד 12 שעות מהשעה בה את נוטלת את הגלולה בכל יום לא ייגרם נזק וניתן להמשיך וליטול את החפיסה. במידה ועברו מעבר ל-12 שעות, יש להוסיף קונדום בעת כל קיום יחסי מין עד לקבלת הווסת הבאה.

© צילום: fotolia

היא בהריון למרות המדבקה?

בן 17 שואל: "שלום, קיימתי יחסי מין עם מישהי שהייתה עם מדבקה למניעת היריון. התחלתי עם קונדום בכל מקרה ואז, כששינינו תנוחות, שמתי לב שהוא נקרע - אז סביר להניח שכמה דקות קיימנו יחסים כשאני בלי קונדום. מהר מאוד שמתי חדש והמשכנו כרגיל וגם לא גמרתי בפנים. האם יש סיכוי שהיא תיכנס להיריון ועד כמה אפשר לסמוך על המדבקה הזאת, שהייתה באזור הישבן שלה?"

תשובת היועצת: "שלום לך. קודם כל, כל הכבוד לך על האחריות, גם בהקפדה על אמצעי מניעה וגם על הפנייה אלינו. לגבי אמצעי מניעה למניעת היריון, מדבקה למניעת היריון, כשמשתמשים בה נכון, יעילה ב-99 אחוזים כמו גלולות או כל אמצעי מניעה הורמונלי. לכן, השילוב של המדבקה והקונדום מגנה עליכם מכניסה להיריון, בהנחה שהיא משתמשת במדבקות כבר לפחות שבועיים. לא ציינת מתי היא החלה להשתמש במדבקות, אבל אם עברו כבר שבועיים מהפעם הראשונה שהיא התחילה להשתמש בהן, אתם יכולים להיות רגועים שאתם מוגנים מהריון. לעומת שאר אמצעי המניעה, קונדום מגן עליכם מהידבקות במחלות מין. לכן, במידה ולא עשיתם בדיקות ששוללות מחלות מין, אני ממליצה על המשך שימוש בקונדום."

תגובות