בלי סודות: "אם לא מתחסנים, מה הסיכוי לקבל מחלת מין?". צילום: Fotolia

בלי סודות: "אם לא מתחסנים, מה הסיכוי לקבל מחלת מין?"

יועצות מעמותת "דלת פתוחה" עונות על כל מה שרציתם לדעת על מיניות בריאה ולא העזתם לשאול

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

מתי יצמח השיער?

בן 14 שואל: "שלום! אני כבר נער יחסית בוגר ועם זאת יש לי רק ממש מעט שיער בבית השחי. לכל החברים שלי יש המון שיער כבר מגיל 12-13, האם זאת בעיה? האם זה יגדל?"

תשובה: "היי, אני שמחה שפנית אלינו. ההתפתחות הפיזית שלנו, במיוחד בגיל ההתבגרות, משתנה מאדם לאדם. חלקנו מתפתחים בגיל צעיר וחלקנו בגיל מבוגר, חלקנו נהיה שעירים יותר ולחלקנו רק מעט. אנחנו לא יכולים להשוות את עצמנו לאנשים אחרים בגילנו – יכול להיות שבעוד שנה או שנתיים, פתאום לך יהיה הרבה יותר שיער מהחברים שלך. אין לך סיבה לדאגה - זו לא בעיה שעוד לא גדל לך הרבה שיער, אתה עדיין צעיר ורק בתחילת גיל ההתבגרות, וכל דבר יקרה בזמנו ובעוצמתו."

© Fotolia

אדבק במחלת מין אם לא עשיתי חיסון?

בת 16 שואלת: "שלום, יש לי חבר כבר כמה זמן. בכיתה ח' לא עשיתי חיסון פפילומה, אבל הוא עשה. אני ממש מפחדת שאם אני אשכב איתו, יהיה לי אפשרות לחלות בסרטן כי לא עשיתי את החיסון. כמובן שאם נשכב, נעשה את זה עם קונדום. גם החבר שלי וגם אני בתולים ואף פעם לא היינו עם אף אחד אחר, אנחנו עושים הכל פעם ראשונה ביחד."

תשובה: "שלום ותודה שפנית אלינו, וירוס הפפילומה הוא וירוס נפוץ ולו זנים רבים שיכולים לגרום לגידולים סרטניים במערכת הרבייה (ולא כל אחת שנדבקה בוירוס תחלה בסרטן, לפעמים הוא ממש לא מזיק). החיסון מגן מפני רוב סוגי הוירוס הנפוצים ביותר והוא יעיל למניעת הידבקות. אם חבר שלך עשה חיסון בכיתה ח', הסיכוי שתדבקי ממנו נמוך ביותר. בנוסף, אם אתם משתמשים בקונדום, אז בכלל את תהיי מוגנת מהרוב המוחלט של מחלות המין (לא רק מפפילומה כמובן, אלא מכל מחלות המין ומהריון בלתי רצוי). מכל הסיבות האלו, אני חושבת שאת יכולה להרגיש בנוח לשכב עם חבר שלך עם קונדום. עם זאת, אני רואה שהנושא הזה מלחיץ אותך ולכן את יכולה לעשות את החיסון בעצמך כדי להסיר דאגה מליבך. הוא בחינם, את יכולה לדבר עם אחד ההורים שלך, לשתף במחשבות ולבקש להתחסן, את לא חייבת לומר שזה בגלל שאת מעוניינת לקיים יחסי מין, אלא שזה משהו שמטריד אותך להמשך. כל רופא יכול לתת מרשם לחיסון ואז ניתן לקבוע תור למרפאת האחיות, לקבל את החיסון בבית המרקחת ולהגיע לאחות שתחסן אותך. כל הכבוד לך על האחריות ולקיחת השיקולים הללו בחשבון, כשאת חושבת על קיום יחסי מין עם חבר שלך בפעם הראשונה. תמשיכי להקשיב לעצמך, וכמובן להתייעץ איתנו בכל נושא שתבחרי. שיהיה לכם בכיף ובביטחון."

© צילום: Fotolia

איך להציע לחברה להתקדם צעד אחד קדימה?

בן 15 שואל: "היי, אני והחברה שלי התמזמזנו עם נגיעות - אבל אני רוצה לקחת את זה שלב קדימה, ליחסי מין יבשים או משהו כזה. אני חושב שזה זמן מתאים, אבל אני לא יודע איך לשאול אותה את זה..."

תשובה: "היי, אני שמחה מאוד שכתבת לנו. כשאתה נמצא במערכת יחסים עם מישהי, חשוב מאוד שתהיה פתיחות בקשר ותקשורת פתוחה. אם אתה מעוניין לקחת את היחסים צעד קדימה ואתה לא יודע מה היא חושבת ואיך היא מרגישה, הדרך הטובה ביותר לבדוק את זה היא לשאול אותה. דבר איתה בפתיחות, תגיד לה שאתה מעוניין להתקדם - אך תוך כדי להבהיר שאתה מעוניין בכך רק אם גם היא מעוניינת. חשוב לתת לה להרגיש מספיק בנוח גם לסרב אם היא לא מוכנה לזה ושאם וכאשר תרצה - אתה תשמח לשמוע על כך. חשוב לזכור שהרצון להתקדם במערכת יחסים הוא אינדיבידואלי ומשתנה מאדם לאדם ולאורך החיים, ויש לכבד את הדעה של שני הצדדים בנושא זה. אני ממליצה לפנות לנושא בכנות, זה גם יגרום לבת הזוג שלך להעריך את המצב ביניכם ולחשוב על כך ברצינות. מקווה שתהיה ביניכם תקשורת טובה ופתוחה שתאפשר לשניכם להתקדם בקצב הנכון לשניכם."

 
תגובות