הסכמה חופשית: "למילה 'לא' יש משמעות אחת וברורה - לעצור מיד". צילום: Fotolia

הסכמה חופשית: "למילה 'לא' יש משמעות אחת וברורה - לעצור מיד"

"עכשיו תנסו לחשוב על זה מהחוויה האישית שלכם. למה שתרצו לשכנע מישהי שאמרה לכם לא להגיד לכם כן? למה שתרצו לכפות את עצמכם או את הנוכחות שלכם על מישהי שלא רוצה אתכם בקרבתה, ואומרת לכם בפירוש או אפילו במרומז לא?" • מור קדר בטור מרתק על הסכמה חופשית ואיך למעשה ניתן לדעת אם הצד השני מעוניין בנו?

בשנות השישים של המאה הקודמת כתב הפזמונאי דן אלמגור שיר שנקרא "כשאת אומרת לא". השיר בוצע על ידי להקת התרנגולים שהייתה להקה מאוד מצליחה ופופולארית באותה תקופה וזכה לכמה וכמה גרסאות כיסוי, גם הן בוצעו על ידי זמרים מוכרים ופופולאריים.

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

הבית הראשון , למי שלא מכיר, הולך כך:

כשאת אומרת "לא", למה את מתכוונת?
למה את מתכוונת, כשאת אומרת "לא"?
אם ה"לא" הוא "לא", ובאמת אולי הוא רק "אולי",
אך "לא כעת", או שהלא הוא רק "עוד לא"
אולי הוא "או" אולי הוא "בוא"
כי את אומרת "לא" כל כך בחן,
שהוא נשמע לי עוד יותר מזמין מ"כן". 

מאז עברו כמה וכמה עשורים ואפילו התחלפה המאה ועדיין אנחנו מוצאים את עצמנו עוסקים בשאלה שהתשובה עליה אמורה להיות ברורה וטריוויאלית: כשהיא אומרת לא - למה היא מתכוונת? אולי היא אמרה לא אבל חייכה? אולי היא אמרה לא אבל בצורה מהוססת ולא החלטית? אולי היא בכלל אמרה אולי או כן מגומגם וחלש. התשובה לשאלה היא חד משמעית- אם היא אומרת לא, היא מתכוונת לא. ויותר מכך, כל דבר שהוא חוץ מכן החלטי כשהיא נמצאת במצב הכרתי מלא ויודעת ומודעת למעשיה הוא לא.

© צילום: adobe stock

שלושים שנים אחרי שנכתב אותו להיט, עדיין במאה הקודמת, התרחשה פרשת אונס שהרעידה את כל המדינה והשופט באותו תיק השתמש במילות השיר כדי לגנות את זה שהנערים שהואשמו באונס באותה הפרשה לא באמת אנסו את אותה נערה מכיוון שלטענתם היא לא באמת התנגדה למעשיהם. מאז אותו משפט מפורסם כבר עברו עוד כמה עשורים והגיע הזמן שנפנים שהשיר הזה, וכל המשתמע ממנו לא מתאימים לתקופה בה אנו חיים ואין בשיר שום דבר הומוריסטי. אין שום דבר משעשע או מעלה גיחוך בבחורה שאומרת 'לא' אבל הבחור מולה מנסה לשכנע אותה שאולי, רק אולי, היא מתכוונת לכן. הבחור שמולה צריך להבין דבר אחד- היא אמרה לא והיא התכוונה ללא.

בשיטוט ברשת עולות מדי פעם פרסומות לסרטים וסדרות שמומלצות לצפייה. למרבה החרדה מדו את עיני פרסומת לסרט מומלץ שהכותרת שלו היא "כשאישה אומרת לא, היא בעצם מתכוונת לכן" עלילת הסרט היא על קצין שמתאהב בעובדת בחדר האוכל הצבאי ומציע לה לצאת שוב ושוב ולא משנה כמה היא מסרבת לו הוא לא מרפה כשחברות שלה אומרות לה שהיא סתם משחקת משחקים של קשה להשגה וברור שהיא רוצה וחברים שלו מעודדים אותו להמשיך כי הרי ברור שהלא שלה זה כן במסווה.

אז לא! למילה לא יש משמעות אחת וברורה והיא לא.

© AdobeStock

עכשיו תנסו לחשוב על זה מהחוויה האישית שלכם. למה שתרצו לשכנע מישהי שאמרה לכם לא להגיד לכם כן? למה שתרצו לכפות את עצמכם או את הנוכחות שלכם על מישהי שלא רוצה אתכם בקרבתה, ואומרת לכם בפירוש או אפילו במרומז לא? הרי גם אם תצליחו לשכנע אותה ולקבל את הכן הכל כך רצוי, זה יהיה סיפור רגעי שכן לאחר מכן תאלצו להתמודד עם מחשבות כמו- היא באמת רצתה להיות איתי? אולי פשוט לא היה לה נעים? יכול להיות שלחצתי עליה והיא בכלל לא רצתה? תחשבו מה יעלה לכם את הביטחון העצמי ותחושת הערך העצמי- לא בטווח הקצר, אלא בטווח הארוך. יחסים הם דבר מורכב, בעיקר בגיל הנעורים כשהכל גועש ורועש. אבל דבר אחד צריך להיות ברור לכל ילד, בחור וגבר- אישה שאומרת לא מתכוונת ללא. וכל דבר חוץ מכן – כזה עם שפת גוף מזמינה ודיבור כנה וברור- הוא סימן להפסיק ולהתרחק. גם כשהיא לא מגיבה, לא זורמת, לא משתפת פעולה, היא אומרת למעשה- לא! אם היית צריך לפרש אותה משמע לא קיבלת כן החלטי וברור!

ועוד משהו חשוב, בנות, נערות, גם אתן צריכות לכבד ולאפשר לבנים להגיד לא. זה שהם בנים לא אומר שזה ברור מאליו שהם יגידו כן לדברים מיניים. אז כל מילה כאן תקפה גם במצב הפוך.

© Fotolia

אגב, בתגובה לאותה פרשת אונס מזעזעת ודברי אותו שופט, דן אלמגור שכתב את מילות השיר החליט לשנות את הבית השלישי של השיר ולהתאים אותו לרוח התקופה, והבית החדש מסמל את מה שכל אחד מאיתנו צריך להפנים: 

כשהיא אומרת "לא!" - לזה היא מתכוונת!
לזה היא מתכוונת, כשהיא אומרת "לא!"
לכן ה"לא" שלה סופי, מוחלט,
כי היא החליטה, לא שום בית-משפט.
אז אל תהיה לי "תרנגול",
ואל תהיה חכם גדול,
היא לא רומזת "כן", "אולי" או "בוא".
כשהיא אומרת "לא", היא מתכוונת: "לא!" 

מור קדר טיפול, אימון וייעוץ אישי זוגי ומשפחתי. כותבת הספר "על הפעם הראשונה" המדריך לזוגיות ומיניות בריאה מהפעם הראשונה" www.bit.ly/2YvrzXE

תגובות