פסיכולוגים מצאו דבר מפתיע אצל בני נוער שקראו הארי פוטר. צילום מסך מהיוטיוב

פסיכולוגים מצאו דבר מפתיע אצל בני נוער שקראו הארי פוטר

מחקר חדש מצא כי בני נוער שמזדהים עם גיבור ספרי הפנטזיה הפופולריים של ג'יי קיי רולינג הם בעל דעות פתוחות יותר כלפי הומואים, מהגרים ופליטים

חשבתם שההישג הגדול ביותר של הארי פוטר היה להביס את וולדמורט? ובכן, לא רק. מחקר חדש שפורסם בכתב עת לפסיכולוגיה טוען כי סדרת הספרים של "הארי פוטר" עזרה לצעירים מכל העולם להפחית דעות קדומות באופן משמעותי, כמו למשל מהגרים, הומוסקסואלים או פליטים.

עוד בערוץ היחסים בפרוגי:

החוקרים ערכו מספר מחקרים כדי לגלות זאת. המחקר הראשון היה בהשתתפות 34 תלמידים איטלקים בכיתה ה', שהחלו למלא שאלון על עמדותיהם כלפי מהגרים. במשך שישה שבועות, הם נפגשו כל שבוע עם חוקר על מנת לדון בקטעים נבחרים מספרי "הארי פוטר". מחצית מהילדים דנו בקטעים שעסקו ישירות בדעות קדומות והאחרים התמקדו בנושאים שאינם קשורים. התלמידים בקבוצה הראשונה הראו "עמדות משופרות כלפי מהגרים," אבל רק אם הם היו מזוהים עם פוטר.

© צילום מסך מהיוטיוב

המחקר השני בהשתתפות 117 תלמידי תיכון איטלקים מצא כי ההזדהות הרגשית של הקורא עם פוטר הייתה קשורה בתפיסות חיוביות כלפי אנשי הלהט"ב באופן כללי, ואילו המחקר השלישי, שנערך בקרב תלמידים בבריטניה, לא מצא קשר בין הזדהות רגשית עם פוטר לבין דעותיהם של התלמידים לגבי פליטים, אבל זה לא מצביע על כך שלתלמידים בסקר שהיו פחות מזוהים רגשית עם וולדמורט היה "שיפור ביחס לפליטים."

בכל שלושת המחקרים, החוקרים הסכימו שיש שיפור ביכולתם של הקוראים הצעירים להזדהות עם קבוצות שוליות. הם גם טענו שילדים צעירים, עם עזרה של מורה, היו מסוגלים להבין ששלושת הגיבורים שלה לא רואים חשיבות ב"טוהר הדם", וולדמורט שולט באלימות בתומכיו, הורג ומענה בלי לחשוב פעמיים - כל אלו הם רק חלק קטן מתוך משל נגד גזענות בחיים האמיתיים

© צילום מסך מהיוטיוב

אם אתם אוהבי "הארי פוטר", אלו חדשות נפלאות. הוא רק מספק עוד גיבוי לדעתה של רולינג "ספרי 'הארי פוטר' באופן כללי הם ויכוח ממושך לסובלנות וטיעון ממושך לסיום הגזענות". 

יותר מכך, זה מראה שהעברת מסרים של סובלנות באמצעות ספרות באמת עובדת. המסע של פוטר לגילוי עצמי, אולי ביום מן הימים יהיה מונצח בפרויקטים שמטרתם ללמד מהי סובלנות לילדים צעירים.

מקורות: EliteDailyScience.micpsmag

תגובות