"אני רק רוצה להיות אני": ראיון עם כותבת ספר הילדים הטרנסי הראשון. כריכת הספר, מתוך הפייסבוק של גלית צוק

"אני רק רוצה להיות אני": ראיון עם כותבת ספר הילדים הטרנסי הראשון

גלית ועמית חיו כבעל ואישה לכל דבר, עד שבשנה שעברה עמית יצא מהארון כאישה טרנסית. הן נשארו ביחד כנגד כל הסיכויים והיציאה מהארון הפכה לספר ילדים טרנסי הראשון מסוגו - "לא פשוט לכתוב על יצאה מהארון, מתחילים לכתוב ונזכרים בהרבה דברים"

גלית ועמית צוק נשואים כמעט 20 שנה וחיו כזוג הטרוסקסואלי לכל דבר עד שבשנה שעברה עמית יצא מהארון בתור טרנסג'נדרית (מי שזהותה המגדרית אינה תואמת את המין הביולוגי שאיתה נולדה, כלומר זכר) ולמרות השינוי, שניהן נשארו ביחד כנגד כל הסיכויים. כיום, הן הורות ביולוגיות ל-4 ילדים: יובל, ירדן, אגם ופלג. 

"אני רק רוצה להיות אני" נכתב ע"י צוק בהשראת סיפורה של עמית, שהיא גיבורת ספר הילדים הטרנסי הראשון מסוגו. הספר בעל ה-36 עמודים, מחולק ל-3 סיפורים קצרים המציגים חוויות ילדות שונות בחיי הטרנסים - אחד מהסיפורים מציג את יציאתה של עמית מהארון מנקודת מבטה של ביתה. 

עוד בערוץ היחסים בפרוגי:

 

גלית ועמית צוק
גלית (מימין) יחד עם עמית צוק אחרי השינוי © מתוך הפייסבוק של גלית צוק

למה החלטת לכתוב דווקא ספר ילדים? 

"קודם כל התחלתי לכתוב ספר אוטוביוגרפי על תהליך היציאה של עמית, אשתי, בתור טרנסג'נדרית" היא מוסיפה, "זה היה נושא כבד מאוד. לא פשוט לכתוב אוטוביוגרפיה אחרי שעוברים שלבים מסויימים בתהליך של יציאה מהארון, מתחילים לכתוב על זה ונזכרים בכל כך הרבה דברים."
 
כתיבת הספר "למבוגרים" הכניס את צוק לסוג של כאב בלתי מוסבר. חברה טובה שראתה אותה מדוכאת אמרה לצוק שהיא מרגישה שלא נכון לה לכתוב ספר אוטוביוגרפי והמליצה לה ללכת על משהו יותר קליל. "מכאן זה הגיע לספר ילדים. מהמקום הזה של קליל יותר, קליט יותר ואני גם נורא אוהבת לכתוב בחרוזים."

מה החלום? לאן את רוצה להגיע עם הספר הזה?

"החלום שבכל גן בארץ הגננות והסייעות ידעו שיש דבר כזה שנקרא מגדר שהוא טרנסי" היא אומרת, "אני רוצה שיכירו במגדר הזה ולא יראו בו הפרעה. עצה שלי היא שבכל שנה בגנים יקריאו את הספר, יעשו פעילויות סביבו ויבינו שמדובר בילדים 'נורמלים' לכל דבר ועניין. זה צריך להיות משהו מובן מאליו ולא הזוי או מוזר."
 
© מתוך הפייסבוק של גלית צוק

לדעתך הספר ישנה את היחס כלפי הקהילה הטראנסית בישראל?

"בטח, במיוחד כלפי הילדים. כשילד בא להורים או לגננת ואומר להם שיש משהו אחר בו, משהו אחר בגוף שלו, שיש לו איזשהו דיסטנס בין הגוף שלו למה שהוא מרגיש מבפנים, שידעו על מה הוא מדבר."

את חושבת שהורים לילדים קטנים שבדרך כלל מנסים להרחיק את ילדיהם מכל מה שקשור לקהילת הלהט״ב כן יקנו את הספר הזה? 

"אני חושבת שהסיכוי שהורים מקהילת הלהט״ב יקנו את הספר הזה הוא יותר גבוה באופן משמעותי מהורים הטרוסקסואלים שיקנו את הספר הזה" היא מסבירה, "לכן, ההפצה של הספר לא תערך ברשתות של ספרים כי הסיכוי שאמא לילדים 'רגילים' תיכנס ותקנה את הספר הזה הוא אפסי לעומת הורים שכבר נחשפים לתהליכים ומגדרים בתוך הקהילה. הם יבינו יותר לעומק את המשמעות של הספר, הם יהיו פתוחים להכיל ולקבל את הילדים שלהם כמו שהם ולהקריא סיפור שכזה."

 במהלך השינוי של עמית המערכת יחסים שלכם השתנתה ? 

"אני יכולה להגיד שנשארנו נשואות באושר. נכון, התהליך הוא לא תהליך פשוט, אבל אני מקווה מאוד שיותר זוגות ישארו ביחד למרות השינוי, שלפחות בנות הזוג אם לא העולם, יתנו איזשהו צאנס לתהליך הזה, לקבל אותו להבין אותו ולהכיל אותו."
 
 
 
תגובות