מצעד הגאווה בירושלים: "למה אי אפשר לקבל את זה?". shutterstock

מצעד הגאווה בירושלים: "למה אי אפשר לקבל את זה?"

למה אין פה קבלה? למה צריכה בכלל לעלות השאלה אם לקיים בירושלים את מצעד הגאווה? טור דעה על חוסר ההגיון והשיווין

לפני שנה בדיוק נרצחה הנערה שירה בנקי ז"ל במצעד הגאווה בירושלים, היום (ה') יתקיים מצעד הגאווה לאחר הרבה מאוד התלבטויות והתנגדויות מצד חלק מתושבי העיר. כבר למעלה משבוע מתנהלים דיונים סוערים ברחבי התקשורת כולה, אם זה בסרטונים בפייסבוק ואם זה באמירות של רבנים מסוימים שמתגלגלים לסערות תקשורתיות של ממש, והכל - הכל על נושא אחד מצעד הגאווה בירושלים ומקומם של הקהילה הלהטב"ית בארץ.

תמיד אומרים עד כמה ירושלים "שונה" מתל אביב, באופי שלה, בתושביה ועוד כל מיני סיבות ש"אמורות" לשכנע לביטול המצעד, אבל רגע - למה בעצם העיר הזו שונה מתל אביב? כי אין פה ים? אבל מה באמת הסיבה לביטול המצעד? השבוע ציינו שנה למותה של שירה בנקי ז"ל, ושוב עומדת השאלה על האם בכלל יש טעם לקיים את המצעד הזה? האם יש טעם להשתיק סוף סוף את השנאה הזו נגד אנשי הקהילה. אני עצמי תושבת העיר ירושלים, ובאמת מתקשה להבין את ההתנגדות הגדולה שיש פה נגד המצעד. 

עוד בערוץ היחסים בפרוגי:

"למה בעצם חרדים כן והומואים או לסביות לא?"

אני מנסה להכנס לראש של המתנגדים וחייבת לציין שאני מתקשה להבין את ההתנגדות שלהם, המצעד בירושלים שונה מאוד מהמצעד בתל אביב, האופי הוא לא באמת אותו האופי, בירושלים מנסים להעביר בעזרת המצעד את הצד המחאתי יותר ובעיקר להעביר הרצון שיהיה שיוויון אמיתי.

ירושלים היא עיר מגוונת אפשר למצוא פה יהודים, מוסלמים, נוצרים, דתיים, חרדים, חילונים את כולם אנחנו מנסים להכיל בחיי היום יום שלנו, לפעמים זה מצליח ולפעמים זה לא אבל מה שבטוח - ניסיון הכלה יש פה. אז למה בעצם חרדים כן והומואים או לסביות לא? למה הם צריכים להיות "שונים" רק בגלל הנטיות המיניות שלהם? שאם אתם שואלים אותי זה בכלל עניינו הפרטי של כל אדם ואדם.

© shutterstock

אנחנו מדינה דמוקרטית, וירושלים היא עיר בירתינו. למה בתל אביב אפשר למחות על חוסר השיוון פה לא? מה בעצם המחאה הזו שונה ממחאת הדיור? מחאת הגז? ועוד עשרות מחאות שהתקיימו במדינה הזו (ובעיר הזו). מבחינה סטטיסטית כל אחד מכיר לפחות אדם אחד ששיך לקהילה הלהט"בית גם אם יודע וגם אם לא, לא הייתם רוצים שחברים שלכם יוכלו להתחתן במדינה שלנו? יוכלו להפוך להורים? שיקבלו סך הכל את הזכויות המגיעות להם, אף אחד לא ביקש שתגיעו למצעד ותצעדו בו, אבל מפה ועד להתנגד אליו ולהביא לביטולו? כבר קצת מוגזם, אתם לא חושבים?

"תחושה של חוסר היגיון מוחלט!"

את אירוע הרצח של שנה שעברה אני עדיין מתקשה לעכל אני חייבת לציין, ההודעות מאפליקציות החדשות באו זו אחר זו והודיעו על אירוע הדקירה במהלך המצעד ממש פה, ממש פה בעיר שלי, העיר שאמורה להכיל את ה"שונה" כמה שעה לאחר מכן ההודעות חזרו והודיעו ששירה בנקי נפטרה בבית החולים מפצעיה, האותו רגע עברה בי תחושה של חוסר היגיון מוחלט! למה היא הייתה צריכה להרצח בכזו רשעות?

© gettyimages

מה שאני מנסה להגיד זה שכולנו אותו הדבר, לכולנו יש חלומות דיי דומים וכולנו צריכים לקבל את אותן הזכויות. אל תשימו רגליים למחאות לא משנה על מה הן, המחאות שלהם יכולות באותה מידה להיות המחאות שלנו. הקושי של הקהילה הלהטב"ית בא לצערנו הרב בכל כך הרבה מובנים והכל מתחיל באנו, זה יתחיל בנתינת הזכויות המגיעות להם וימשיך בהבנה והכלה של החברה כולה. 

בשורה תחתונה כולנו בני אדם, כל אחד שונה ומיוחד בדרכו שלו וזה כל היופי החברה שלנו, השינו המשמעותי אמור להתחיל בי, בכם, בנו, בחברה כולה. אנחנו האחראיים על עצמנו, על איך החברה שלנו תראה. בסופו של יום המצעד מתקיים, אני אישית רואה בזה כניצחון ולא רק ניצחון של הקהילה הלהטב"ית אלא ניצחון של כולם ובעיקר - ניצחון של הדמוקרטייה האמיתי פה.

אני באמת מבקשת מכם, תהיו אנשים טובים יותר השינוי האמיתי מתחיל בנו. תלכו, תצעדו, תלחמו על מה שמגיע שיהיה פה, ותמיד תזכרו - כולנו בני אדם זהים לא משנה מה המראה שלנו, מה עברנו בחיים, לאיזה מין אנחנו שייכים ומה הנטיות המיניות של כל אחד ואחד מאיתנו.

תגובות