טור דעה: "החברה הדתית פחות מודעת לקהילה הגאה". צילום: gettyimages

טור דעה: "החברה הדתית פחות מודעת לקהילה הגאה"

"ברוב המוסדות הדתיים שמכירה כמעט ולא מעלים את נושא הקהילה הגאה לשיח, הסיבה לכך היא שהתפיסה של החברה הדתית היא כזו שנטייה חד מינית אינה דרך הטבע ולא מייצגת את ערכי הדת" • כתבנו ליאב רוזן בטור דעה על הנושא

כמו רוב הילדים גם אני גדלתי על אהבות של נסיכים ונסיכות בסרטי דיסני, על הנסיכה שמחכה לנסיך על הסוס הלבן, על מציאות אחידה של אהבה בין גבר לאישה. עד גיל מסוים, למעשה לא ידעתי שיש כל מיני סוגים של אהבות. כשהתבגרתי מעט, הבנתי שכל אהבה תלויה בעיני המתבונן, ולכל אחד יש את המשמעות שלו למילה הזו.

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

הדבר היחידי שמאחד את כל האהבות, באשר הן, הוא שכולן יוצאות החוצה באותה צורה. כשיש אהבה בין שני אנשים - אפשר לראות אותה, וזה לא משנה אם רואים אותה בין גבר לגבר, אישה לאישה, גבר לאישה או כל זוגיות אחרת.

לצערי, לא כולם חושבים כמוני. מידי פעם אנחנו שומעים בתקשורת על אנשי דת הקוראים להומוסקסואליות בשמות כמו "סטייה" ו"תועבה" או שמות גנאי אחרים. בעיניי, אין באמת הצדקה נכונה לשמות הללו, שפוגעת באנשים שזוהי הנטייה המינית שלהם וחוץ מזה הם לא עשו דבר. 

© צילום: gettyimages

ברוב המוסדות הדתיים שאני מכירה כמעט ולא מעלים את הנושא לשיח, הסיבה לכך היא שהתפיסה של החברה הדתית היא שנטייה חד מינית אינה דרך הטבע ולא מייצגת את ערכי הדת. אני מכבדת את הדעה הזאת, אבל עם זאת, באותה מידה אני חושבת שהדת צריכה לכבד את הקהילה הגאה, גם אם היא לא תומכת ברעיון.

כשלא מדברים על נושא מסוים או הופכים אותו לדבר שלילי זה יכול להשפיע לרעה על אנשים. מחקרים מראים שרוב ניסיונות ההתאבדות של צעירים הומוסקסואלים דתיים, מתרחשים בתקופת ההתבגרות, כשהם גדלים ומתפתחים ומסגרות כמו בית ספר מחנכים ומגדלים אותם לפי הערכים שהם רואים לנכון. לכן בעיניי חשוב דווקא בגיל ההתבגרות להעצים להם את הביטחון העצמי ואת התחושה שיש להם עם מי לדבר ולמי לפנות, ולא ההיפך.

ישנה דילמה בדת, אם לשמור על העקרונות והערכים שאתה גדל עליהם או לשמור על המוסר, הצדק והנכונות. אבל מי קבע שהם חייבים להתנגש האחד בשני? למה הערכים שכל אחד גדל עליהם, לא יכולים להשתוות למוסר ולצדק? אנחנו יכולים גם להיות דתיים וגם לחשוב שלקהילה הגאה מגיעה זכויות כמו לכל אדם אחר, ולא חייבים לשלול זאת כי אנחנו דתיים.

© צילום: gettyimages 

צריך לתת יותר מקום ומודעות לקהילה הגאה גם במוסדות הדתיים, להסביר את הנושא ולא לפחד לדבר עליו. החברה שלנו חייבת להיפתח לאנשים מסוגים שונים ולהיות פחות מקובעת על דעות קדומות. הכל תלוי בנו. אנו חייבים ללמוד לקבל את האחר גם אם זה נוגד את מה שאנחנו מאמינים בו. שוויון זכויות חשוב לנו כחברה, כמו כן ההבנה, שלכל אדם יש זכות להרגיש חופשי והוא בעל יכולת ביטוי עצמי.