מארגנות צעדת השרמוטות: "נשים עדיין לא בטוחות פה". צילום מסך מפייסבוק

מארגנות צעדת השרמוטות: "נשים עדיין לא בטוחות פה"

צעדת השרמוטות היא צעדה המוכרת ברחבי כל העולם, בה נשים מפגינות על העובדה שהן לא צריכות להיות לבושות בצורה מסוימת כדי להיות חשופות להטרדות מיניות, ושהן לא הגורם המואשם בכך שהוטרדו. שוחחנו עם מארגנות צעדת השרמוטות של השנה הנוכחית, מאי כץ והני חיימוביץ', כדי להבין קצת יותר טוב מה עומד מאחורי הצעדה ומסריה

בשנת 2011, שוטר קנדי אמר כי נשים שלא רוצות להיאנס, לא צריכות להתלבש "כמו שרמוטות", כי זה משתמע כהזמנה לאונס והופך אותן לאשמות. מאז, מדי שנה, מפגינותנשים ברחבי העולם וגם בישראל מפגינות למען המסר שנשים לא חשופות להטרדות מיניות רק בגלל מה שהן לובשות. כדי להבין יותר טוב מה מתרחש בצעדה ואת עומק מסריה, ישבנו לשיחה עם מארגנות הצעדה של שנת 2017, הני חיימוביץ' (24) סטודנטית לתואר ראשון מתל אביב ומאי כץ (18), תלמידת י"ב מפתח תקווה כדי לקבל תשובות אלו.

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

שתיכן צעירות, סטונדנטית ותלמידת תיכון, איך מגיעים בגיל כזה צעיר לארגן מצעד שכזה?

חיימוביץ': "הגעתי לארגון הצעדה דרך "תל אביביות" - תא לקידום נשים באוניברסיטה. ביחד אנחנו מארגנות אירועים ויוזמות למען הסטודנטיות באוניברסיטת תל אביב. חברות התא הן בין היתר חלק ממארגנות הצעדה".

כץ: "הגעתי לארגון הצעדה עוד משנה שעברה דרך חברה. שיוויון ופמיניזם תמיד היו חלק גדול ממני וכשהגעתי בכיתה י' לצעדת השרמוטות בפעם הראשונה, החלטתי שאני רוצה לקחת חלק בארגון המצעד של שנה הבאה".

למה אתן מרגישות שיש צורך למצעד כזה בעולם ובישראל בפרט?

חיימוביץ': "בתור אישה, אני חושבת שנשים עדיין לא בטוחות פה. התופעה של האשמת הקורבן, בה מאשימים את הנפגעת עדיין קיימת והיא הבסיס בעיני של תרבות האונס. העובדה שיותר מדי אנשים ממשיכים להאמין שלאישה שנאנסה יש חלק במה שקרה לה ונותנים עונשים מגוחכים לאנסים מאפשרת מציאות שבה בעצם מסירים אחריות מהאנסים, שהם האשמים". כץ מסכימה ומוסיפה: "נשים לא מרגישות בטוח להסתובב ברחוב בלילה. נשים נאנסות ומוטרדות לא משנה מה הן לובשות, אין קשר בין הלבוש לבין ההטרדה. גם אם אלבש שק תפוחי אדמה, עדיין יש סיכוי שיטרידו אותי וזה נורא. אני לא אמורה במדינה שלי, ובאזור הבטוח שלי להרגיש בכלל לא בטוחה".

זו מאי
זו מאי © צילום פרטי

 גם לגבי שם הצעדה לשתיים יש המון מה לומר ולספר. השתיים טוענות שהן אוהבות את שם הצעדה, הוא נותן פירוש חדש למילה שרמוטה: "המילה הזו בעיני החברה היא עם קונוטוציה רעה, אבל בעיניי אין שום דבר רע בזה והצעדה הופכת את המילה למילה חיובית. הכינוי הזה ניתן לבנות שהולכות עם ביגוד קצר. הצעדה באה להגיד משהו כמו 'נראה אותך מסתכל לי בעיניים וקורא לי שרמוטה', זה שנשים שוכבות עם מי שהן רוצות, לא אומר שהן שוכבות עם כולם - שזה פירוש המילה 'שרמוטה'", משתפת כץ. חיימוביץ' מספרת כי הצעדה נקראת כך כי זהו התרגום משם הצעדה באנגלית, לאחר המקרה עם השוטר הקנדי. "זו מילה שמשתמשים בה כדי להאשים אותנו במה שקרה לנו ובעצם השימוש בכינוי הזה על עצמנו, אנחנו מבטלות את הכוח שיש לו עלינו. חשוב לשים לב שאין גם ממש מילה מקבילה לגברים. גבר ואישה שיתנהגו באופן זהה לחלוטין מבחינה מינית יזכו ליחס שונה לחלוטין. גבר יקרא "גבר גבר" ואישה - "שרמוטה", על התנהגות שהיא זהה. אז למה שניקח את המילה הזו כעלבון? היא לא מעידה עלינו שום דבר רע".

השלטים בצעדה מתייחסים לזכות שלנו הנשים על הגוף שלנו, ועל הזכות שלנו לביטחון: "הצעדה תתחיל בחוף גורדון ב-12.5 בשעה 10:00 ונסיים אותה ברחבה של כיכר הבימה, השלטים שתוכלו למצוא בה ידברו בעיקר על הזכות של נשים להיות בטחות ומוגנות. אין שום סיבה שלא נוכל להרגיש כך בכל יום ויום".

© צילום מסך מפייסבוק 

האם בצעדה כזו יש גבולות אדומים?

שתיהן מסכימות פה אחד על התשובה: "מבחינת גבולות של לבוש למשל, כל אחת יכולה להתלבש איך שבא לה, אותנו זה ממש לא מעניין הבחירות האישיות של כל אחת. אנחנו כמובן מצפות ודורשות מכל מי שיהיה בצעדה לכבד את המרחב האישי של כל הצועדות והצועדים, זהו בהחלט גבול שאנו מצפות שלא יחצו, כיבוד המרחב האישי של כל צועד".

מאיזה גיל אפשר להתלבש בצורה יותר חושפנית בעיניכן?

חיימוביץ': "זו שאלה מורכבת בעיניי. מצד אחד אני לא מסכימה עם המשטור הקיצוני שיש לפעמים בבתי הספר לגבי כמה לנערות מותר או אסור לחשוף ובעיקר עם זה שהוא מתנהל רק אל מול הנערות ולא אל מול הנערים. מצד שני, אי אפשר להתעלם מזה שנערות מגיל צעיר כבר מצופות להיות מושכות ומיניות וגם זה לא מתאים בעיני. אני חושבת שהתשובה היא שמותר מכל גיל, אבל מתחת לגיל 18 האחריות היא בעיניי גם של ההורים, וחשוב שכל אחת תבין גם מה היא אוהבת ולא תתלבש חשוף רק כי כולן מתלבשות כך".
 
© צילום: shutterstock
 
חיימוביץ' מספרת כי כאינדיבידואל היא מפגינה כי זה נותן לה המון כוח: "ההרגשה הזו, שאת מוקפת בנשים חזקות שצועקות את הכאב שלהן יחד זו חוויה מדהימה ומעצימה, וגם אני מסכימה עם כל המסרים של הצעדה. זו לא אשמתנו ולא אשמת הלבוש שלנו ולא אשמת מה שעשינו באותו רגע. אונס הוא תמיד אשמת האנס בעיניי ויחד איתו גם אשמת כל התרבות שאנחנו חיות בה ומערכת השפיטה והענישה במדינה שמאפשרות למקרים כאלו לקרות ומסירה אחריות מהאשמים האמיתיים".
 
כזכור, בשנה שעברה דיווחנו לכם כי הזמרת וכוכבת נעלמים, ענבל ביבי, חוותה אונס ע"י גבר בתעשייה שגרם לה לחוש שהיא לא בטוחה בארצה שלה, ובשנה שעברה כאשר צעדה עם נשות ישראל בצעדה הקודמת, בחרה לשתף במקרה בפעם הראשונה בסרטון שהעלתה לפייסבוק שלה: 
 
 
 
מאי, היית שותפה בצעדות קודמות, לאלו שינויים הן הביאו?
 
"קודם כל מודעות. צעדת השרמוטות יוצרת הרבה באזז גם מהשם שלה וגם מהיותה 'חושפנית'. זה גורם לאנשים לדבר, לחקור, להבין ולהתעצבן, וזה מבורך בעיניי כי אנשים סוף סוף שמים לב ושומעים. זה גורם להמון בנות שעברו חוויות כאלה להרגיש בטוחות ולהרגיש שיש להן גב והן לא לבד בסיפור הזה. אני מכירה המון נשים שבעקבות הצעדה החליטו לדבר ולהוציא החוצה הכל".
 
 אלו שינויים אתן מצפות שיחולו בעקבות המצעד השנה?
 
כץ: "אישית, אני מקווה שהשנה העונשים של האנסים יאורכו. אונס זה רצח נפש ואופי ומבחינתי זה גרוע בדיוק כמו רצח וגניבה. אני מקווה שאנשים ימעיטו בהערות שלהם ובהאשמות הקורבן ובהחפצה כלפי נשים ואנשים".
 
חיימוביץ': "מדובר בתהליך ארוך של שינוי שאנחנו רוצות לייצר ולא משהו מיידי. אני חושבת שאת חלק מהתוצאות אנחנו כבר רואות: אחת מהתוצאות העיקריות היא העובדה שאיפשרנו להרבה מאוד נשים להביע את עצמן. גם במהלך הקמפיין שלנו וגם בזה שהן באות וצועקות עם כולנו. בקמפיין שלנו נשים קיבלו את הבמה להגיד כל מה שהן רוצות".
 
 
זו הני
זו הני © צילום פרטי 
 
קיבלתן תגובות מנשים אחרות?
 
חיימוביץ': "המון נשים כתבו לנו באופן פרטי תודה על כך שמחאנו נגד התחושות שהן הרגישו ולא צריכות להרגיש. יש לזה משמעות אדירה - לתת לנשים כוח ויכולת לשתף. ברגע שאנחנו פותחות את הפה ומדברות על מה שקרה לנו זה מעודד עוד ועוד נשים לדבר וזה חלק משמעותי במאבק שלנו בהשתקה ובהאשמה. מעבר לזה אני מאמינה שיש פה ערך בהעלאה של זה למודעות והדיון שמתנהל על הצעדה. יותר ויותר אנשים מדברים על זה ואני יודעת שזה משפיע ומשנה את איך שהם מסתכלים על נפגעות תקיפה מינית ועל המאבק שלנו בכלל".
 

 מצעד השרמוטות, 12.5.2017, חוף גורדון ת"א, 10:00

 
תגובות