יום האישה עשה את שלו: "ואם כבר, אז מתי יום הגבר?". צילום: Fotolia

יום האישה עשה את שלו: "ואם כבר, אז מתי יום הגבר?"

"מה אנחנו שונות מגברים במקרה הזה? כל אדם, ללא שום קשר למגדרו, עובד קשה כדי להצליח. אני לא אומרת שיום האישה מיותר לגמרי, אלא שאם כבר יש אותו - יהיה נחמד לציין גם את יום הגבר. אם אנחנו מצהירות שאנחנו לא שונות מגברים, אז שיהיה כבר עד הסוף" • ניקול זילברמן בטור דעה על הצורך המודרני ביום שמוקדש רק למגדר אחד

השמיני במרץ שוב כאן; וכולנו נרגשים להכריז כי זהו "יום האישה הבינלאומי"! ומה הלאה? למרות שאני מגדירה את עצמי כפמיניסטית, אני חייבת להודות שבשלב הזה אני מעט תקועה.

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

כשהייתי קטנה יותר, אהבתי את "יום האישה": אהבתי כשאבא היה מביא לאמא פרחים, כשסבתא הייתה מביאה לי שי קטן וכשהיו נשמעות מכל עבר הכרות תודה ל"מין היפה". עם זאת, השנים האלה חלפו כבר מזמן - המודה השתנתה וכך גם התרבות, חוקי החברה והמעמד הנשי.

בואו נעשה קצת סדר: יום האישה (או יום הפועלות) הבינלאומי נועד במקור כדי להעריך את פעולותיהן והישגיהן של הנשים בחברה, בכלכלה ובפוליטיקה; וגם על מנת לציין את החיבה והאהבה הרבה כלפיהן, בעיקר מצד הגברים (ולנטיין, מישהו?). יום זה צויין לראשונה לפני יותר ממאה שנה, כשמעמד הנשים עוד היה, איך נאמר זאת בעדינות - מתחת לפני האדמה. אז, הנשים נחשבו לא מעבר לפרצוף יפה, אימהות ועקרות בית בלבד; ולכן היה צורך לציין את פעולותיהן הלא מובנות מאליהן ואת השינויים שחוללו למען המין האנושי.

"היום נועד כדי להעריך את פעולותיהן של נשים" © צילום: Fotolia

היום, לעומת זאת, המגדר הנשי תופס תאוצה והתנועה הפמיניסטית עושה את שלה; ובניגוד למה שהיה לפני יותר ממאה שנים, ניתן לומר שהנשים משולבות בחברה וזוכות לשוויון ללא יוצא מן הכלל. הנשים כיום הינן זרוע חזקה בעולם, משאירות טביעות אצבעות ונחשבות חזקות - כך שכבר ממש לא מוזר לשמוע שמי שחוללה מהפך כזה או אחר או השפיעה בתחום מסויים נושאת תווים נשיים. בעולם של היום, נשים הן קודם כל בני אדם, לכל דבר. אז למה בכלל צריך יום מיוחד אחד בשנה שמטרתו להוקיר את המגדר שמזמן כבר לא רק "המין היפה"?

כמובן שזה נחמד לכל בחורה לקבל מתנה ביום שנחשב "שלה" או לשמוע שמעריכים אותה, אבל אין הדבר מחולל בדיוק את התופעה ההפוכה ממה שאנו מנסות להשיג? תחשבו על זה: אם צריך יום מיוחד כדי להוקיר ולהעריך את האישה, אין זה הופך אותה לשונה? אין זה הופך אותה ליצור שנזקק ליום בו יגידו לו "תודה"? אין הדבר יוצר פער בין שני המגדרים, לכאן או לכאן? הרי אנחנו שואפות לשוויון מלא, אנחנו רוצות להיות בדיוק כמו הגברים (ועם זאת מעט שונות מהם, כי אני מסכימה שלכל מגדר יש את היופי והמיוחדות שבו) וכבר זכינו, לדעתי, לחלק מן ההערכה וההערצה שחלמנו לקבל במשך כל כך הרבה שנים - על כן אני סוברת שהעניין סביב "יום האישה הבינלאומי" גדול מדי ואף קצת דבר מרמה, נכון לימים אלה.

אני מסכימה שחשוב להוקיר את מעשיהן של הנשים המשפיעות והגדולות בחברה שלנו ואני מודעת לעובדה שמדובר ביום היסטורי. לנשים לא תמיד היה קל ועדיין לא פשוט במיוחד לפלס דרכן למעמד גבוה בדומה לגברים, מה שמאוד ראוי להערכה בעיניי; ולכן בימים ההם אכן היה צורך לציין את ההישגים הנשיים, שלא היו מובנים מאליהם. עם זאת, אני חושבת שבימינו אין לנו עוד צורך ביום מיוחד שמוקדש אך ורק לנשים.

"בעולם המודרני אנו רואים יותר ויותר נשים במקומות גבוהים וחזקים במיוחד" © צילום: Shutterstock

אולי מדובר בסוג של "העדפה מתקנת" ואמנם נשים אכן עדיין מקבלות שכר נמוך יותר מגברים על אותה עבודה בדיוק (מה שמאוד מקומם אותי, שלא תטעו); אבל אין להתעלם מהעובדה שבעולם המודרני אנו רואים יותר ויותר נשים במקומות גבוהים וחזקים במיוחד, שאף "מפקדות" גם על גברים ותופסות כיסאות ניהול מרשימים בכל מיני תחומים - פחות מגברים, אבל עדיין ניכרת מגמת שיפור משמעותית. מעבר לכך, להקדיש יום בודד בשנה למען הנשים לא בדיוק פותר את הבעיה הזו.

מה אנחנו שונות מגברים במקרה הזה? יש גם לא מעט גברים שמשפיעים בתחומים כאלה ואחרים ובדומה לנשים, גם זה לא תמיד מובן מאליו. כל אדם, ללא שום קשר למגדרו, עובד קשה כדי להצליח ולחולל מהפכים, מאבקים ושינויים. אני לא אומרת שיום האישה הוא יום מיותר לגמרי, אלא שאם כבר יש יום האישה - יהיה נחמד לציין גם את "יום הגבר", נניח. אם אנחנו מצהירות שאנחנו "לא שונות מאף גבר" ורוצות להשתוות להם, אז שיהיה כבר עד הסוף. הרי גם הם צריכים עידוד והערכה מדי פעם, ממש כמונו. לא כך?

ואם כבר שווים, הפיתרון הנכון מבחינתי שנכון לתקופתינו הוא לא לבטל את יום האישה לחלוטין, לא להוסיף יום נוסף ששייך אך ורק לגברים, אלא להפוך את כותרת היום לקצת יותר מודרנית ולציין אותו כ"יום המגדר הבינלאומי" או "יום השוויון הבינלאומי" - בו נעריך ונציין את היופי והטוב שבשני המגדרים, לכאן או לכאן, ביום אחד ויחיד, מיוחד ומאוחד.

 
תגובות