עצמאיות: הנשים החזקות של ישראל במסרים מעצימים. צילום מסך מאינסטגרם, רונן פדידה, יעל רוזנר

עצמאיות: הנשים החזקות של ישראל במסרים מעצימים

בישראל ישנן לא מעט נשים חזקות ומשפיעות, לכבוד יום העצמאות שוחחנו עם כמה מהן על כל הנוגע לעצמה נשית. מה היה לאיאן פינקוביץ', שפיטה והודיה כהן (2025) להעביר לנערות והצעירות בישראל ומה, על פיהן, התהליך שיש לעבור כדי להיחשב ל"אישה חזקה"?

יום העצמאות חל היום (ה') והמדינה יוצאת לחגוג את ההישגים, המעלות שלה ומה שטוב בה - וחלק מאותם דברים, הן הנשים החזקות והמשפיעות שלא מתביישות להיחשף, לצאת ולהראות לכולן מי הן ומה הן. זה לא פשוט אך נדרש, בימים אלו.

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

ישבנו לשיחה עם מספר נשים עצמתיות שכולן כחול לבן: איאן פינקוביץ', כוכבת כפולה שאובחנה כאנורקסית בגיל קטן מאוד, ניצחה את ההפרעה ופועלת למען העלאת ביטחון עצמי לאחרות; שפיטה, הפיינליסטית של "הכוכב הבא" (שמגיעה להופעה במועדון התיאטרון ב-6 ביוני), המתמודדת עם שלל תגובות מרושעות ונבזיות ועם זאת ממשיכה לעשות את מה שטוב לה; והודיה כהן, שהגיעה למקום השני בתכנית הריאליטי "2025" ובה חשפה סיפור חיים קשה (שכלל נדידות רבות ומגורים מחוץ לבית ההורים כבר בגיל ההתבגרות) ומלמדת אותנו כיצד היא נשארת חזקה גם בגיל כל כך צעיר. כולן חזקות, עצמתיות ומדהימות - כל אחת לפי הדרך והמסלול שלה.

מה הדרך שהייתה עלייך לעבור כדי להגיע למקום אליו הגעת, היו לך חששות או פחדים שמא לא תצליחי?

איאן פינקוביץ': "אני מרגישה שהמשחק בחר בי, זה דבר שסחף אותי מאז שהייתי קטנה ויש בי תשוקה מאוד גדולה לתחום, שאני לא יכולה לכבות. משחק הוא דבר שיש לי בו ביטחון מאוד גדול וזו גם הדרך שלי לשרוד. יש לי איזושהי ידיעה שבזה אני מוכשרת ותמיד אמרתי לעצמי שאם אף אחד לא חושב כך – אני זו שצריכה לחשוב כך, כי אם אני לא אחשוב שאני מוכשרת אז אף אחד כבר לא יחשוב".

שפיטה: "אני פשוט נולדתי לנצר של סופרסטארס: סבתא שלי היתה המתחרה הכי גדולה של אום כולתום והיא זרקה אותי למים כבר מההתחלה, ככה שרכשתי ביטחון בלי בעיות. כישלון מעולם לא היה אופציה; והחששות פשוט לא קיימים אצלי. אני עושה את מה שאני מדמיינת ומה שבחשק שלי".

"כישלון מעולם לא היה אופציה והחששות פשוט לא קיימים אצלי" © צילום: אור גפן

הודיה כהן: "תמיד אמרתי שסיפור החיים שלי הוא אומנם לא נורמטיבי, אבל הוא הנורמה שלי; ולעומת זאת אני שומעת ורואה סיפורים שגורמים לי להתבייש שאני בכלל מרשה לעצמי להתלונן. לא באתי לתכנית כדי לחשוף את הסיפור שלי, באתי כדי לעבור חוויה ולברר על עצמי כמה שאפשר. על הדרך הכרתי אנשים מדהימים שהתחברתי אליהם ושיתפתי אותם בחלק קטן מהעבר וההווה שלי. היה לי פחד להיחשף, אבל ידעתי שזו תהיה חוויה מרתקת וזיכרון מדהים שלא יכלתי לוותר עליו, וזה מה שהחזיק וחיזק אותי".

© צילום מסך מאינסטגרם

מה, בעינייך, מחשיב אותך לאישה חזקה ואילו ערכים חשוב שיהיו לאישה שמגדירה את עצמה כחזקה?

איאן פינקוביץ': "עברתי דרך ארוכה בשביל להפוך לאישה כזו. קודם כל, הדברים הקשים בחיים שלנו הם אלה שמחשלים אותנו וגורמים לנו להיות חזקים. אני חושבת שאני חזקה כי קודם כל למדתי להקשיב לעצמי ולהמשיך בדרך שלי, לא משנה מה אומרים. את חזקה ברגע שיש לך עמוד שדרה טוב, שאת מאמינה בעצמך ולא מסתמכת על הסביבה בדברים האלה. את יודעת מי את ומה את ולא נותנת לאנשים להוריד אותך. זה לא פשוט בכלל וזה לא שאני מושלמת בזה, אני גם לא תמיד חזקה – וזה בסדר. אני חושבת שהכח הוא לצמוח מהמקומות האלה. בגיל שמונה איבחנו אצלי אנורקסיה וזו מלחמה של ממש, העובדה שאני ניצחתי את ההפרעה ולא היא ניצחה אותי – בשבילי, היא הישג גדול. יצאתי עם הסיפור הזה החוצה בשביל שבנות שמתמודדות עם אותם דברים, יראו צד של מישהי שעברה את זה ויקבלו תקווה".

 
 
 
View this post on Instagram

אני לא נוהגת להעלות דברים אישיים לאינסטגרם שלי.. זה מפחיד.. אני בן אדם מאוד פרטי. אני כבר הרבה זמן חושבת אם לכתוב או לא לכתוב, לחשוף אתכם למשהו אישי מאוד ורגיש מאוד בחיי. החלטתי שכן. כי אני חושבת שבמילים שלי הרבה ילדות/נערות/נשים ואפילו גברים יוכלו למצוא את עצמם/ן. זה לא מפתיע שבעולם הזה ובעידן בו אנחנו חיים יהיו לבחורה כמוני הפרעות אכילה. לא חושבת שיש היום בחורה שאין לה הפרעה כזאת או אחרת. היום אני שוקלת הכי הרבה ששקלתי כל חיי. ולדעתי אני נראת הכי טוב שנראתי בחיים. אני גאה. אני שמחה. בריאה. חזקה. זה מאבק תמידי, יש ימים קשים. עברתי דרך ארוכה כלכך. וגם אני לפעמים חוזרת אחורה.. אובחנתי עם אנורקסיה בסהכ בגיל 8. עברו עליי שנים של גהנום ושנאה עצמית. אני לא אכנס יותר מידי לפרטים קשים כי אני רוצה להתמקד בטוב. באופטימיות. באהבה העצמית שלמדתי לאהוב. בלדעת לכבד את הגוף שלי. לשמור עליו. לדעת שהמשקל- הוא רק מספר. והבריאות היא החשובה. אני לא מושלמת, ולא מחפשת להיות. אני אוהבת את עצמי, כמו שאני. מבפנים החוצה. תאהבו את עצמכם/ן. תשמרו על הגוף הנפלא שיש לכם/ן. אל תסתכלו על אף אחת אחרת, אל תשוו. כל אחת והצורה הנפלאה והנכונה שלה. תהיו חזקות. תשמרו על עצמכן מעצמכן ומכל מי שיש לו מה להגיד. אוהבת❤️

A post shared by eyanjoel (@eyanjoel) on

 

שפיטה: "מבחינתי, נשים הן המין השולט. אל תהיי זו שעושה את העבודה השחורה".

הודיה כהן: "אני חושבת שאישה חזקה חייבת קודם כל להאמין בעצמה, לא לפחד להיכשל, להיות אמיתית - כי לשקר אין רגליים. היא צריכה להיות חדורת מטרה, חשוב שיהיו לה שאיפות ושתשתדל להסתכל על הטוב שבדבר. עליה לאהוב את עצמה ולא להתעסק בתפל, אלא בעיקר".

מה התהליך שיש לעבור על מנת להפוך ל"אישה חזקה" והאם אהבה עצמית חשובה בתהליך הזה?

שפיטה: "או! זאת בדיוק מילת הקסם: את חייבת לאהוב את עצמך. אל תחכי למחמאות ולחיזוקים מהסביבה. כבר בבוקר, קומי עם שיער הפוך, פרצוף מעוך ורוק מרוח על הלחי - וכבר שם תאהבי את עצמך".

איאן פינקוביץ': "כל הדברים הקשים שאנחנו עוברות הם אלה שמפתחים אותנו למה שאנחנו היום. זה תהליך מאוד קשה, את לומדת על עצמך המון. ללמוד לאהוב את עצמך זו אחת החוזקות הכי גדולות שיש, במיוחד שאצלי זה לא בא טבעי, בדומה להרבה אחרות. כל בוקר, מהרגע שאני קמה, אני חייבת לעמוד מול המראה ולהזכיר לעצמי מה טוב בי – אחרת, כל המחשבות הרעות ישתלטו. אני חושבת שאת חזקה ברגע שאת עוזרת לחלש; אמפתיה ואהבת הזולת, מבחינתי, הם ערכים עליונים בחוזק. תמיד לתמוך באנשים שסביבך ואף פעם לא לבייש אישה אחרת או אדם אחר. אהבה עצמית נורא חשובה ונורא מחזקת, כי בלעדיה אין לך כלום. כשאת לא אוהבת את עצמך, לא משנה כמה הסביבה תאהב אותך – את לא תרגישי את זה, את תילחמי באהבה הזאת ותתנגדי לה, אם את לא שלמה עם עצמך."

הודיה כהן: "כל אחת צריכה לעבור תהליך עצמי משלה, כל אחת והמסע האישי שלה. החיים מחשלים אותנו בכל מיני דרכים; אך החוכמה היא לדעת לקחת כל דבר כשיעור, להסתכל על הצד הטוב של הדברים ולהבין שהכל לטובה - וזה מה שמחזק. אהבה עצמית היא דבר שחשוב בכל עניין, כי אם לא תאהבי את עצמך - אף אחד לא יאהב אותך."

חלק מהדברים שאישה חזקה מחוייבת לעבור הוא התמודדות עם מכשולים שונים, ביניהם גם תגובות רעות ופוגעניות. הבנות, כל אחת בדרך ובמקצוע שלה, קיבלו ומקבלות תגובות וביקורות מורידות. שאלנו אותן איך מתגברים על כך, וממה לדעתן נובעות אותן תגובות שליליות. שפיטה מיהרה להתגלגל מצחוק: "טוקבקים רעים הם דבר שכל כך מצחיק אותי, אני קוראת תגובות ונקרעת. זכרו תמיד שאלו הם בסך הכל אנשים לא חכמים במיוחד, שממש מקנאים בכם ושהיו כל כך רוצים להתחלף איתכם. מבחינתי, כל עוד מדובר באנשים זרים - הם יכולים להגיד מה שבא להם וכמה שבא להם, העיקר שיתייגו אותי. זה כבר ממש רוע, גם ללכלך וגם לא לתייג!"

איאן מייעצת: "מנסים תמיד להתרכז בתגובות הטובות – וזה לא פשוט, כי תגובה רעה, גם מבין המון תגובות טובות, היא בולטת. צריך לזכור שמי שאומר עלייך דברים רעים, אלו בעצם אנשים שלא מכירים אותך. לי עוזר לדבר על זה עם אנשים שאוהבים אותי. מי שבאמת מכיר אותי טוב, לא יגיד לי דברים רעים. גם אני לא אוהבת את כל האנשים בעולם, אבל אני אף פעם לא אעשה או אגיד למישהו משהו רע. אם אדם מגיע למצב שהוא מנסה לפגוע בך, זה בדרך כלל מקנאה וכנראה שאת מאוד מעניינת אותו, אחרת הוא או היא לא היו משקיעים את הזמן."

הודיה מספרת בנחת כי היא פשוט הולכת בדרך שלה, עם האמת שלה ואף לומדת תוך כדי תנועה: "תמיד יש לאנשים מה להגיד, לא משנה כמה אני בסדר או לא בסדר. אני מנסה ומשתדלת להיות אני ופשוט עושה מה שטוב לי."

מה, בעינייך, כל נערה בישראל חייבת לדעת ולהבין לגבי העצמה והחוזק שלה?

איאן פינקוביץ': "אף אחת לעולם לא צריכה להשוות את עצמה למישהי אחרת, כל אחת הכי יפה, חכמה ומדהימה בדרך שלה ומי שלא מעוניין בחברה שלך – לא שווה אותך. האדם היחיד שיכול להרוס לך זו אחת בעצמך, אל תתני לאף אחד להוריד אותך למטה. את צריכה לנסות להיות הגרסה הכי טובה של עצמך ולא של מישהי אחרת. חשוב לא לשמור בבטן, לשתף דברים שעוברים עלינו ולהשתדל שלא להיות לבד, כי זה הדבר הכי קשה שיש. אנחנו סובלות הרבה יותר במחשבות שלנו."

"אל תתני לאף אחד להוריד אותך למטה" © צילום מסך מהאינסטגרם

איאן מוסיפה: "לי עוזר לחשוב שאני תמיד מגינה על הילדה הקטנה שהייתי – כשאני חושבת שאני צריכה להגן על ילדה קטנה, אני מתגייסת ואומרת שאף אחד לא יפגע בילדה הזאת".

שפיטה: "קחו דברים בפרופורציה, תאהבו את ההצלחות ואת הכישלונות שלכן. למעשה, לא משנה מה אתן בוחרות לעשות - תעשו אותו טוב ועד הסוף, לא בשביל להתפרסם ולא בשביל להרשים אנשים אחרים".

הודיה כהן מעבירה מסר חזק: "בעיניי, כל נערה בישראל קודם כל צריכה לגלות את עצמה, לאהוב את עצמה ולא לתת לאף אחד לערער אותה. תמיד לכי עם האמת שלך והילחמי על מה שחשוב לך באמת".

פאוורפול וומן © צילום: רונן אקרמן

 

 

תגובות