לגזור ולשמור: כל מה שצריך לדעת על מחזור תקין. צילום: shutterstock

לגזור ולשמור: כל מה שצריך לדעת על מחזור תקין

סובלת ממחזור לא סדיר? כאבים בזמן המחזור? כך תדעי מתי עלייך לפנות לבדיקה רפואית לקבלת ייעוץ או טיפול

המחזור החודשי משתנה בין אחת לאחת וגם לעיתים מחודש לחודש אצל אותה אחת. אין נורמה מוגדרת שנכונה לכלל הנערות והנשים, כאשר הדבר העיקרי שצריך לשים לב אליו הוא שהמחזור סדיר.

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

מחזור סדיר מופיע בין 21-35 יום וכל עוד המרווחים קבועים, גם אם מדובר ביום או יומיים איחור או הקדמה- המחזור תקין. גם עוצמת הדימום והכאב משתנים מאחת לאחת. יש שתסבולנה מדימום מוגבר, מלווה בכאבים ותופעות לוואי נוספות (הקאה / שלשול / עצבות) ויש שתעבורנה את ימי המחזור בקלות.

אז קודם כל חשוב שתדעי שאת לא צריכה להשוות את עצמך לאחרות אלא רק לעצמך- ומה שקורה אצל אחת אחרת לא מעיד דבר עלייך. מתי בכל זאת עלייך לפנות לבדיקה רפואית לקבלת ייעוץ או טיפול?

אלה המקרים החריגים המחייבים פנייה לרופא/ת הנשים שלך:

  1. הווסת מגיעה בין הגילאים 9-16 ולרוב מדובר בגנטיקה כלומר- רוב הבנות תקבלנה מחזור פחות או יותר סביב הגיל שאמא שלהן קיבלה מחזור. במידה והווסת הראשונה מגיעה בגיל מוקדם מאוד או שעברת את גיל 16 וטרם קיבלת- כדאי לגשת לבדיקה.
  2. בשנים הראשונות תתכן אי סדירות בהופעת המחזור החודשי, תופעה זו מוכרת ואינה סיבה לחשש. אם חוסר הסדירות גורם לאי נוחות, ישנם טיפולים שעוזרים להסדרתו. אם חוסר הסדירות נמשך מעל שנתיים מאז קבלת הווסת הראשונה, כדאי לגשת לבדיקת רופא. 
  3. כאב במהלך תקופת הווסת הינו סובייקטיבי. מה שכואב לאחת לא יכאב לאחרת, כך שבנושא זה מה שמכתיב היא התחושה האישית שלך האם יש או אין סיבה לפנות לבדיקה. אם נחפש קו מנחה ניתן לומר שכאב שיפריע לפעילות יום יומית או לא יגיב למשככי כאב הוא סיבה לבדיקה לאור שכאב כזה יכול להיות סימן למצבים שאינם תקינים. ישנם טיפולים טובים לכאב במהלך וסת, כמו נטילת משככי כאבים- לעיתים אף שילוב של מספר תרופות, דרך גלולות שנועדו להפחתת הדימום והכאב, ואף פניה לטיפול אלטרנטיבי. ישנן תלונות נוספות שיתכן ויופיעו בווסת – עצבנות, עצבות, כאב ראש, הקאה (ועוד). גם לתלונות האלו ישנם טיפולים מצוינים, כך שאין סיבה לסבול, כדאי לגשת לבדיקה והתאמת טיפול במצבים אילו.
© shutterstock
  1. במידה והמחזור היה קבוע וסדיר וחדל להופיע- יש לפנות מיד לבדיקה.
  2. דימום מוגבר במהלך הווסת יכול להיות מוגבר מלכתחילה או כזה שהתגבר לאחרונה. דימום מוגבר הוא דימום שיגרום לאנמיה או כזה שיפריע לתפקוד תקין יום יומי. בכל מקרה בו הפד ספוג ולא עברו שעתיים יש לפנות לבדיקה.  

מעבר לסיבות אלה, את מכירה את גופך הכי טוב והכי קרוב שניתן. במידה ויש שינוי במחזור החודשי שנראה לך לא תקין, הפרשות, או כל תופעה אחרת שמרגישה לך שונה גשי לבדיקה.

כותבת הכתבה היא ד״ר ליאת בנימין שטראוס מנהלת מרכז בריאות האישה, קופ"ח כללית קריית אונו

תגובות