המאיירת שמחברת נסיכות דיסני והפרעות נפשיות . אנה בלנקי

המאיירת שמחברת נסיכות דיסני והפרעות נפשיות

"רציתי להראות שגם כשהכל בסדר, יש לנו כל מיני התמודדויות בחיים כמו דיכאון, חרדה ופוסט טראומה ולכן במציאות החיים לא תמיד ורודים כמו שמציגים אותם בדיסני" • בתקופה האחרונה, האנימטורית אנה בלנקי, חשפה בחשבון האינסטגרם שלה פרויקט קסום בו מציגה את נסיכות דיסני כבעלות הפרעות נפשיות, שחלקנו נתקלים בהם בחיי היומיום. בראיון שערכנו עמה, מספרת בלנקי על הפרויקט, הסיבה להצגת הנושא דווקא על ידי נסיכות דיסני וגם - כיצד כל הנושא הזה מתקשר אל חייה האישיים

אנה בלנקי היא מאיירת ואנימטורית מוכשרת אשר מאיירת איורים בהזמנות אישיות, כשהדגש בציוריה הוא בעיקר שילוב של נסיכות דיסני היפהפיות בחיינו המציאותיים. בתקופה האחרונה הקימה בלנקי פרויקט מיוחד בו יצרה תשע סיכות שעליהן מצוירות נסיכות דיסני שונות, שכל אחת מהן מציגה הפרעה נפשית אחרת. 

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

שתיים מהסיכות שיצרה כבר יצאו לאור, זכו להצלחה רבה ואף הכסף שנאסף עבורן - עבר כתרומה לעמותת "לא עומדות מנגד". שתי הסיכות מציגות את היפהפייה הנרדמת שמתארת דיכאון והסיכה של בל מתארת אלימות כלפי נשים.

מדוע בחרת להקים פרוייקט שכזה? 

"התחלתי את הפרויקט הזה בתחילת הקורונה כשפתאום שמתי לב כי יש המון אנשים כמוני, שנכנסו לדיכאון וחרדה בעקבות המצב. רוב האנשים שומרים את זה בבטן לעצמם ולכן החלטתי שכדאי להעלות את המודעות לנושא הזה ובכלל לעוד הפרעות נפשיות שקיימות, שרבים מתמודדים איתן ביומיום. התחלתי לאייר את נסיכות דיסני כשהמחשבה הייתה להציג אותן שונה מהדרך בה הן מוצגות ולנסות להתאים זאת לסיטואציות בהן החיים היו 'מגלגלים' אותן למקומות אחרים וגורמים להן להתמודד עם כל מיני הפרעות נפשיות". 

באילו תגובות נתקלת כשהעלת את עיצובי הסיכות והרעיון שמאחוריהן?

"קיבלתי המון פידבקים חיוביים, שיתופים ותגובות שריגשו אותי וחיממו לי את הלב. כשהפרויקט יצא לאור, ראיתי כי המון שמחו מכך מכיוון שרבים מהאנשים שהיו במקום הזה, תמיד הרגישו לבד וניסו להסתיר זאת ופתאום לאחר שזה התפרסם, הם סיפרו כי זה מאוד עזר להם, גרם להם להרגיש פחות בודדים ויוצאי דופן וחלקם אפילו החליטו לשתף את הסיפור שלהם ואת מה שהם חוו". 

© אנה בלנקי
© אנה בלנקי

מדוע בחרת להציג זאת דווקא באמצעות סיכות? 

"אין איזושהי אג'נדה או סיבה מסויימת לבחירה שלי להציג זאת דווקא בצורה הזו. אני בעצמי אוספת סיכות ותמיד רציתי שיהיו לי סיכות משלי שאני יצרתי. בנוסף, אני מוצאת את זה כמשהו מאוד מיוחד ויפה ולכן חשבתי שזה יכול להתאים לרעיון". 

לא מעט פעמים, ניתן לראות כי מעבירים ביקורת שלילית על נסיכות דיסני וטוענים כי הן מייצגות מודל יופי לא ריאלי או יכולות להשפיע לרעה על דימוי גוף של ילדות

״דווקא בגלל הטענות הללו, הרגשתי כי זה המקום שלי לשבור את התדמית הזו ואת האידיאל של 'הנסיכה המושלמת', שהכל מושלם אצלה ושתמיד מקבלת את הסוף הטוב. רציתי להראות שגם כשהכל בסדר, יש לנו כל מיני התמודדויות בחיים כמו דיכאון, חרדה, פוסט טראומה וכדומה ולכן במציאות החיים לא תמיד ורודים כמו שמציגים אותם באגדות". 

© אנה בלנקי

לפי מה התאמת ובחרת כל נסיכה לכל נושא של סיכה?

״אני מתאימה את הנושא בעיקר לפי סיפור הרקע של כל נסיכה וכשאני מוצאת משהו שמתאים, למרות שזה לפעמים מעט קיצוני יותר מהסיפור האמיתי, זה מצליח להשתלב. לדוגמה, אם זה נושא האגרנות, לקחתי את הסיפור של אריאל מ'בת הים הקטנה' שנהגה לאסוף כל מיני דברים שמצאה או למשל הסיפור של בל מ'היפה והחיה' שהחיה בעצם חטף אותה ולכן קישרתי את זה למקום של אלימות כלפי נשים ולאו דווקא לפן הרומנטי. 

דוגמאות לסיכות ונסיכות נוספות הן מולאן שמייצגת את נושא הפוסט טראומה כי היא כביכול סובלת מהקשיים שלאחר המלחמה, אלזה 'מלשבור את הקרח' מייצגת חרדה כי הגוף שלה קופא במקום, היפהפיה הנרדמת מייצגת דיכאון כי אחד מהתסמינים הוא שינה מרובה ושלגיה מייצגת הפרעות אכילה בעקבות התפוח המורעל שאכלה".

על פי מה את בוחרת בכל פעם את הנושא שאותה הסיכה תייצג? 

"במשך המון שנים סבלתי מדיכאון וחרדות ובאמת אחרי שיצרתי את הפרויקט הזה - הרגשתי הרבה יותר טוב. בנוסף, חלק מהסיכות הללו מתארות גם סיטואציות מהחיים שלי, שאני חוויתי בעצמי או סיטואציות שחברים שלי חוו. חיפשתי דרך להראות מה באמת עובר על כל מי שחווה את אחת מההפרעות שהצגתי ולכן מעבר לאיור של נסיכת דיסני על הסיכה, הוספתי כל פעם פוסט באינסטגרם שמסביר קצת מעבר למה שאנשים חושבים על אותה ההפרעה".

© אנה בלנקי

לאיזו סיכה את הכי מתחברת? 

"הכי התחברתי לסיכה של אורורה, היפהפיה הנרדמת, מכיוון שבתור מישהי שסבלה מדיכאון, היו לי תקופות בהן חצי יום ישנתי, לא הצלחתי להקים את עצמי מהמיטה וזה זכור לי בתור תקופה מאוד חשוכה. היום כשאני נזכרת בזה ובמה שעברתי, אני גאה בעצמי שהצלחתי לצאת מזה ולכן הסיכה הזו גם מאוד סימבולית עבורי".

יש נסיכה או נושא כלשהו שעדין לא עסקת בו והיית רוצה ליצור סיכה שלו?

"האמת שיש לי עוד המון נושאים שהייתי רוצה לעסוק בהם אבל אחד הנושאים שכרגע הכי הייתי רוצה לעסוק בו הוא קהילת הלהט"ב. לצערי בדיסני אין עדין מקום לזה ואני מרגישה שחוץ מנטפליקס, רוב התאגידים נמנעים מלדבר על כך. בנוסף, היות ואני כרגע בהריון ראשון, הייתי שמחה גם לעשות בעתיד משהו בנושא של אימהות". 

 

תגובות