בלי סודות: "אני עלולה להיכנס להריון?". fotolia

בלי סודות: "אני עלולה להיכנס להריון?"

יועצות מעמותת "דלת פתוחה" עונות על כל מה שרציתם לדעת על מיניות בריאה ולא העזתם לשאול.

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

  1. בת 16 שואלת: "אני חושבת שאני ביסקסואלית, אני נמשכת לבנים מינית ורגשית אבל אני חושבת על בנות בצורה מינית לפעמים. אם אני אחליט שאני בי אני לא יודעת איך אספר זאת לאבא שלי כי אני יודעת שזה יכול להוביל לזה שהוא לא יהיה איתי בקשר יותר".

תשובת היועצת: לום לך, אני שמחה שפנית אלינו עם השאלות הללו שמתעוררות אצל בני נוער רבים בגילך. חשוב שתדעי שיש מקום להתלבטות שלך, היא חשובה ורלוונטית. את נמצאת בדיוק בגיל בו את מגלה את המיניות שלך וזה נהדר שאת מסתקרנת וחוקרת את המקום הזה. חשוב לדעת שזה בסדר לא להחליט ולא להגדיר את עצמך עדיין, חשוב לחקור, להתנסות וללמוד עם הזמן על נטייתנו המינית, אך גם לזכור כי לא תמיד "ניפול" להגדרה חד משמעית. משיכה מינית היא רצף, היא יכולה לקבל צורות רבות ולפעמים ליצור אצלנו בלבול. יש מנעד מאד רחב של זהויות ונטיות מיניות שמשתנה בין אנשים שונים. אין כלל או יוצא מן הכלל והכל לגיטימי ואפשרי. נטייה מינית יכולה גם להשתנות לאורך החיים, או להישאר אותו הדבר ופשוט לקבל צורה שונה. זה מאד אינדיבידואלי ואין קו אחיד לגבי כיצד זה אמור להיות. המשיכי לבחון את המקום הזה בנחת והרשי לעצמך לשהות בהתלבטות, במידה ויש לך ספקות ומשיכה לשני המינים, זה בהחלט לגיטימי והגיוני להתנסות מינית וגם רומנטית עם שני המינים. הכי חשוב שתעשי מה שטוב לך, זה לא מגדיר את כל מי שאת למי את נמשכת ועם מי את בוחרת לבלות את זמנך. את חכמה, חזקה ונהדרת ללא קשר לכל אלה. מדובר בתהליך שהרבה פעמים מלווה בהמון סודיות והתכנסות פנימה. אני מבינה שהשיתוף עם אביך מטריד אותך כרגע אך מומלץ מאד שלא תישארי עם תחושות אלה לבד. לפעמים שיתוף של דמויות משמעותיות בחיים שלנו שאנחנו סומכים עליהן, או של דמויות מקצועיות שמוסמכות בנושא יכולות לעזור בהתמודדות ולתת לנו כלים. במידה ואת לא מרגישה כרגע בנוח לשתף את אביך מומלץ לחכות עד שתהיי שלמה עם ההחלטה ולנסות לדבר איתו בהמשך. בנוסף, את יכולה ליצור קשר עם קו הקשב של האגודה למען הלהט"ב, היות ושם יש מענה שממוקד ללבטים ולתהליך שאת עוברת כרגע וייתכן ותרגישי שזה משהו שיכול לעזור לך יותר (זה בסדר גם אם תרגישי שלא מתאים לך להזדהות תחת הקטגוריה של להט"ב. אלו פרטי הקשר עם קו הקשב של האגודה - https://www.lgbt.org.il/yesh). בהמשך תגיעי להחלטה עם עצמך לגבי המוכנות שלך לשתף גם את אביך שכן את מכירה את הקשר ביניכם. אוסיף ואומר, שלעתים אנו חוששים מהתגובה של ההורים שלנו (ולפעמים ייתכן שיש לכך סיבה) אך ייתכן ונופתע מההכלה והקבלה שהם יביעו כלפינו".

© צילום: fotolia

בן 13 שואל: "אני מרגיש כבר את הצורך לספק את המיניות שלי ולחוות דברים מיניים, האם זה נורמלי לגילי לרצות לחוות חוויות מיניות (כמו יחסי מין וכו')?"

תשובת היועצת:"שלום לך, אני שמחה מאד שפנית אלינו ושאתה מתעניין בשינויים החלים בגופך ומשתף בתחושותייך. גיל ההתבגרות בו אתה נמצא מלווה בשינויים רבים, גם מבחוץ וגם מבפנים, ונערים רבים בגילך חווים תחושות דומות. בגיל ההתבגרות ישנם הורמונים רבים הפועלים בגוף המובילים לאותם שינויים פיזיים ומחשבתיים. מבחינה חיצונית ייתכן שתראה צמיחה של שיער בכל מיני מקומות שלא היה בהם עד כה, שינוי בקול, גדילה של איבר המין ועוד. לצד זה - גם מבפנים גופך מתעורר, התחושות שאתה מתאר והרצון שלך לספק את המיניות שלך הוא נורמטיבי לחלוטין וסביר וילווה אותך גם בהמשך ההתבגרות שלך. עולם המיניות הוא עולם מעניין ורחב בעיקר כי הוא שונה מאד מאדם לאדם, כל אחד מרגיש מעוניין ומוכן לחוויות מיניות שונות בקצב אחר. כהתחלה אתה יכול לגלות על הגוף שלך בפרטיות, עם עצמך. אם תהיה מעוניין אתה יכול לנסות ולגעת בעצמך באופן אינטימי ולנסות לבדוק היכן נעים לך בגוף וכיצד הגוף שלך מגיב לכל מגע. פעולה זו נקראת אוננות, מדובר בפעולה טבעית ולגיטימית, כל עוד מתבצעת באופן אישי ופרטי, ובני נוער רבים מתנסים בה עם עצמם. זה בדיוק הגיל לחקור את הגוף ולהכיר אותו. כמו כן, חשוב שתדע שהחוק בישראל אוסר על יחסי מין מתחת לגיל 14 ולכן מבחינה חוקית אינך נמצא עדיין בגיל המתיר לך זאת. לחוק זה יש משמעות כיוון שאכן גיל 13 נמצא צעיר מאוד בקיום מגע מיני עם פרטנר באופן שיאפשר הסכמה מלאה, תקשורת בריאה והנאה מרבית. כשתגיע העת ותרצה להתנסות בחוויות מיניות גם עם פרטנר/ית אתה מוזמן לחזור ולשאול אותנו כל העולה בראשך על מנת להרגיש מוכן ובטוח".

© Fotolia

בת 15 שואלת: "אני לוקחת גלולות למניעת הריון כבר מספר חודשים בדיוק באותה שעהאתמול והיום איחרתי ולקחתי את הגלולה בכשלוש שעות איחור, וקיימתי לאחר מכן יחסי מיןאני עלולה להיכנס להריון?"

תשובת היועצת: "שלום לך, קודם כל, כל הכבוד שאת מבררת מידע נוסף על הגלולות שאת לוקחת ולא מקלה ראש בעניין, משמח לשמוע שאת מעוניינת לקיים יחסי מין מוגנים ושהתחלת ליטול גלולות. אמנם חשוב להקפיד ליטול את הגלולה בשעה קבועה כיוון שזה שומר על המאזן ההורמונלי של הגוף(וכך יעילותה היא הגבוהה ביותר), אך עם זאת, סטייה קלה בשעה של נטילת הגלולה אינה פוגמת בהגנה של הגלולה נגד היריון. בעקרון, איחור של עד 12 שעות בנטילת הגלולה הוא בטווח הבטוח (כתוב גם בעלון למשתמשת), לכן, אם לקחת את הגלולה ב-3 שעות איחור מהשעה הרגילה גם במקרה זה אין חשש להיריון, אך כאמור מומלץ להקפיד ולהשתדל ליטול אותה בשעה קבועה. כיוון שציינת שכבר פעמיים איחרת בנטילת הגלולה, אולי כדאי לך לשנות את השעה הקבועה לשעה נוחה יותר ביום, כך שתורידי את הסיכון לשכוח ליטול אותה. נסי לחשוב לאיזו שעה את יכולה להתחייב והתאימי אליה את מועד נטילת הגלולה (למשל בשעה סמוכה לפעילות קבועה כמו צחצוח שיניים). בנוסף, אפשרות נוחה היא ליצור התראה יומיומית בשעה קבועה בטלפון שתזכיר לך ליטול את הגלולה בזמן (ישנן גם אפליקציות מסוימות שיכולות לסייע בכך)".

 "דלת פתוחה" הוא מרכז הנותן ייעוץ לבני הנוער בכל הקשור לאהבה, גיל ההתבגרות ומיניות. ניתן לקבל ייעוץ נוסף באתר/ https://www.opendoor.org.il/.

תגובות