לכבוד חודש הגאווה: השחקנים חוזרים אל הדמויות הלהט"ביות שגילמו. מתוך כאן חינוכית, טין ניק, ערוץ הילדים

לכבוד חודש הגאווה: השחקנים חוזרים אל הדמויות הלהט"ביות שגילמו

"הדמות נתנה מקום למרווח האפור שקיים בין 'אני לסבית, אני סטרייטית' לבין 'אני פשוט אוהבת גם את זה וגם את זה - אני בחורה עם לב פתוח שמתאהבת באנשים, בנשים, באופי ובאנרגיה בין בני אדם, ופחות מכניסה את עצמי לתבניות' • תותי ניניו, טום באום, יעל פולמן, גל ניסים ואקי אבני מדברים על הדמויות הלהט"ביות שגילמו בעבר

בניגוד לעבר ולחוסר הקבלה לקהילה הגאה שהיה מקובל באותם ימים, במהלך השנים האחרונות זכינו להיחשף לייצוג של מגוון דמויות להט"ביות בסדרות נוער ישראליות על המסך בבית. הדמויות הללו היוו איזושהי התקדמות בחברה הישראלית וצעד נוסף בקידום האמונה שלפיה אדם הוא אדם וכולנו שווים, ללא שום קשר לדת, גזע, מין, ונטייה מינית. הדמויות, מעבר להיותן חלק בקו העלילתי של הסדרה, נוצרו במטרה לנרמל את הקהילה הלהט"בית ושיחקו תפקיד קטן אך משמעותי בשינוי העולמי של תפיסתה של הקהילה הגאה בעיני אחרים - הרי כל צעידה לאורך קילומטר מתחילה בצעד אחד, וכך גם קבלה מלאה לקהילה שלמה מתחילה בשינוי בתפיסה במוחו של נער אחד. בכתבה הבאה נגלה מה יש לשחקנים שגילמו את אותן הדמויות לספר לנו כך מנקודת מבטם.

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

תותי ניניו

ניניו גילמה בסדרת הנוער האהובה והמותחת "שכונה" את דמותה של רחלי בן דוד - נערה אמיצה שמנהיגה את חבורתה. במהלך הסדרה הצופים נחשפו לזוגיות שהייתה לרחלי עם לירון, אחד הבנים בחבורה, כך שהאהבה שנרקמה בעונה השלישית בינה לבין דורי (שגילמה יעל פולמן) היוותה הפתעה מתוקה לקהל הסדרה.

"לגביי הנטייה המינית של רחלי, ואני אגיד זאת בנחרצות: זה דבר שאני סופר שלמה ושמחה שהוא קרה. גיורא חמיצר, כותב הסדרה, התייעץ איתי בנושא ושאל האם מרגיש לי בנוח ונכון לקחת את הדמות לכיוון כזה, ואני אמרתי בפה מלא שאני לגמרי בעניין. זה עוד אחד מהדברים שאני חושבת שמאוד חשוב שנתנו לו מקום על המסך ובמיוחד בקרב בני נוער. כל הנושא של הקהילה הלהט"בית הופך ונהיה הרבה יותר מדובר ומקובל עד כדי רמה שזה באמת לא עניין, לפחות לפי הראייה שלי, למרות שתלוי על אילו תרבויות ומקומות בארץ אנחנו מדברים. על הסט עצמו היה על זה דיבור כי ידענו שזה משהו שלא נעשה בעבר, אבל כחלק ממשהו שאנחנו משחקים לא הייתה קיימת מבוכה או דרמה סביב זה. אני ויעל פולמן (שמשחקת את דורי) הרגשנו הכי בנוח האחת עם השנייה - בזמן הצילומים היינו חברות והתרגשנו מזה שיש לנו זכות להביא משהו כזה למסך ולקחת בו חלק, אבל לא הרגשנו שזה מביך או לא נוח - גם הסצנה של הנשיקה הייתה אורגנית, זורמת וקלילה".

הנשיקה המדוברת © מתוך "שכונה"

"לא היו תגובות שליליות שזכורות לי לגביי הנושא של הנטייה המינית, אולי רק לגביי הכיוון של העלילה - הרי בכל זאת היו שתי עונות ארוכות שבהן ילדים וילדות התחברו מאוד ללירון ולמערכת היחסים שלו עם רחלי, ופתאום העלילה לקחה כיוון אחר ומאוד מפתיע, אז המון אמרו לי 'איפה הזוג המוכר שלנו? חבל, אנחנו אוהבים את לירון… איזה פספוס...'. רחלי ודורי הן נשים וזו היה הפעם הראשונה שדבר כזה קורה בסדרת נוער ישראלית - אז זה היה מדובר, אבל לא מדובר לשמצה. היו הרבה תגובות חיוביות, באופן ממש מפתיע ומדהים. היה גם מאוד יפה לראות איך נבנתה העלילה ברמה שלא התייחסו לרחלי כבחורה שפתאום נהפכת ללסבית, לא שזה רע חלילה, אבל זה נתן הרבה מקום למרווח האפור שקיים בין 'אני לסבית, אני סטרייטית' לבין 'אני פשוט אוהבת גם את זה וגם את זה - אני בחורה עם לב פתוח שמתאהבת באנשים, בנשים, באופי ובאנרגיה בין בני אדם, ופחות מכניסה את עצמי לתבניות'. אני חושבת שזה משהו שמאוד חשוב שילדים נחשפים אליו והוא נתן להם מקום מדהים ומהמם"

מתוך שכונה 2
ניניו כרחלי ב"שכונה" מתוך שכונה 2 © מתוך שכונה 2

יעל פולמן

פולמן שיחקה בעונתה השלישית של סדרת הנוער המפורסמת "שכונה" את דמותה של דורי, הבחורה החדשה שמגיעה לשכונה מאילת ומצטרפת לחבורה המוכרת. הקשר בינה לבין רחלי (שגילמה תותי ניניו) בסדרה היווה את הפעם הראשונה שהיה ייצוג של זוג להט"בי בסדרת נוער ישראלית.

"בעונה השלישית של שכונה גילמתי את דורי, דמות חדשה ואדירה. דורי מגיעה מאוד מגובשת מבחינת הזהות המינית שלה, היא שלמה ובטוחה בעצמה. היא מתאהבת ברחלי שמחזירה לה אהבה, ומתפתח ביניהן רומן מהמם. המסע שלי עם התפקיד היה עוצמתי ומרגש מאוד. אני מרגישה שקיבלתי הזדמנות נדירה להעניק לאחרים ולהשפיע באמת. היו אינסוף תגובות משמעותיות לסיפור שלנו בסדרה. התפקיד גרם להרבה נערות ונערים בקהילה להרגיש שסוף סוף יש ייצוג שלהם על המסך, דמות שהם יכולים להזדהות איתה. הקשר בין דורי לרחלי מראה כמה חשוב למצוא מישהו שיעצים אותך, יוציא ממך את המיטב ויגרום לך להרגיש מאושר באמת, לא משנה אם זה בן או בת, ושכל אחד מושלם כמו שהוא בדיוק".

פולמן כדורי ב"שכונה" © צילום משכונה, טין ניק

טום באום

באום שיחק בעונתה השביעית והאחרונה של סדרת הנוער האהובה "גאליס" תפקיד של נער הומוסקסואל בשם לאון ספקטור. לאון הוא בנו של מנו ספקטור, אחד מהרשעים של העונה, שלא מקבל את הנטייה המינית של בנו, אלא שמשתכנע רק לאחר שלאון מנטרל את הפצצה שכמעט הורגת את שניהם ואת ניקה (שגילמה דניאל גל) ומורטון (שגילם שגיא ברייטנר).

"שיחקתי את לאון ב'גאליס' לפני המון זמן ובעיני חשובה מאוד הנראות והנוכחות של הקהילה הלהט"בית בכל התחומים כמו שהיא נוכחת במציאות ובחברה הישראלית… הלוואי ויהיה מתישהו בסדרה ישראלית ליין מרכזי להט"בי. אני תמיד אומר שאני נותן לעצמי להיות מי שאני, ואם אנשים רואים את זה ולוקחים ממני דוגמה לכך שהם יכולים להיות מי שהם - אז זה מדהים, אבל אני לא הולך בתחושת שליחות. אני חושב שכל אחד צריך להרשות לעצמו להיות מי שהוא ולאהוב את עצמו, ולא רק על פי נטייה מינית - זה יכול להיות בהשראת מלא דברים אחרים. כל בן אדם שמרגיש טיפה שונה צריך להבין שזה מה שמייחד אותו ולאהוב את עצמו. ובעניין המשחקי, אני חושב שכשאתה בא לשחק דמות - הדמות כתובה כמו שהיא כתובה: יש דמויות של הומואים, יש דמויות של סטרייטים, יש דמויות של הומופובים - כמו כל האנשים בחברה, ולכן הדמות של לאון לא מהווה שליחות. אני כטום נותן לעצמי תמיד להיות שלם עם עצמי ועם מי שאני וזו כביכול ה'שליחות' שלי".

באום כלאון ב"גאליס" © צילום מסך מיוטיוב 

גל ניסים

גל ניסים גילם בסדרה החדשה "מקיף מילאנו" את דמותו של גור קליימן: נער הומוסקסואל הלומד במגמת האופנה. גור הוא אקטיביסט בנושא הקהילה הגאה, וחניך פעיל באיגי, ארגון הנוער הגאה. במהלך הסדרה גור יוצא מהארון בפניי אביו, מה שמתגלה בהמשך כטעות מרה וגורם לקרע ביחסים ביניהם, בעקבות חוסר הקבלה שהוא מפגין וההסתייגות מנטייתו המינית של בנו.

"לגלם את גור היה מבחינתי אושר טהור. הנכחה כל כך יפה ומגוונת של נוער בסדרה אחת, וביניהם גור, נער מקסים המתמודד עם השאלה הזהותית העמוקה ביותר - האם הוא הולך בדרכו, או בדרך שהחברה מצפה ממנו? האם הוא יוצא מהארון בגלל שהוא מרגיש שזה הזמן שלו או בגלל שהחברה לוחצת עליו שזה מה שנכון לו? דרך גור ניסינו להעביר כי יש חשיבות עליונה ביציאה מהארון קודם כל בפני ה'עצמי' ורק אחר כך בפני הקרובים אליך, כיוון וזה תהליך אישי להבנת האופי שאינו 'השונה' אלא 'הייחודי והטבעי'. לכל אחד לוקח זמן לפרוח ובתור אחד שהיה 'Late bloomer' ויצא מהארון רק בשנות ה-20 לחייו, אני יכול להעיד שעצם זה ששיחקתי תלמיד בתיכון שמתמודד בכזה אומץ עם הזהות המינית שלו, גורם לי רק להתגאות ולהתנחם בכך שהנוער היום מקבל, מכיל, ובוגר יותר להבין שהאחר הוא האני. התגובות לסדרה היו מדהימות, בני נוער גאים, בארון ומחוצה לו, פנו אליי דרך האינסטגרם ושיתפו אותי בכמה שדמות גאה בסדרת נוער גורמת להם לתחושת שייכות ולהרגשה ששומעים ומשמיעים את קולם. ולמשפט סיכום בהשראת ספר הג׳ונגל - חפש תמיד רק את הטוב שבאמת נחוץ לך! אוהב אתכם, התגאו בעצמכם נפלאים/ות שכמוכם/ן/נו".

ניסים כגור ב"מקיף מילאנו" © צילום מ"מקיף מילאנו", כאן חינוכית

אקי אבני

כמו ניסים, גם אבני השתתף בסדרה החדשה "מקיף מילאנו" ושיחק בה את רפאל אוזן, המוקצן והדיוותי, שכבר פגשנו בעבר בסדרה "יש לה את זה". בסדרה אוזן מנהל את מגמת האופנה היוקרתית, ומבצע יחד עם תלמידיו מעבר מהתיכון לאומנויות אל התיכון המקצועי, בשל תקרית מצחיקה בפרזנטציה של אחד מהתלמידים שגרמה לשריפה. 

"בפעם הראשונה שגילמתי דמות שחלק מההוויה שלה היא שהיא אוהבת את בני מינה היה בסרט 'חסד מופלא' של עמוס גוטמן לפני 30 שנה, זה היה אז סרט פורץ דרך ואמיץ, מאז ועד רפאל אוזן גילמתי כמה דמויות נוספות דומות. אני מרגיש שלאורך השנים ישנה הרבה יותר פתיחות, קבלה, והכלה, ואני חושב שלדמויות בסדרות בטלוויזיה ובקולנוע יש תפקיד חשוב בתהליך הזה. באופן אישי אני מרגיש בר מזל שיש לי את ההזדמנות להשפיע, אך באופן מקצועי נטייה מינית אינו פרמטר חזק או משמעותי לבניית דמות, אלא המורכבות האישית. רפאל היתה דמות מאתגרת ומהנה היות והיא כתובה במורכבות יוצאת מן הכלל וכמעט חד פעמית".

אבני כרפאל ב"מקיף מילאנו" ©  צילום מ"מקיף מילאנו", כאן חינוכית
תגובות