נועה יצחק אגמון: בת ה-13 שהולכת לשנות את מודל הגוף. צילום פרטי

נועה יצחק אגמון: בת ה-13 שהולכת לשנות את מודל הגוף

"אני רוצה לראות נשים שהן שונות ממודל היופי שמראים לנו בתקשורת" - איך הגיע נערה בת 13 לשדולה לדימוי גוף בכנסת? ומי לדעתה חווה יותר בעיות של דימוי עצמי נמוך? הכירו את הפנים החדשות של העתיד

נועה יצחק אגמון לומדת בבית ספר עירוני א' במודיעין רק בת 13 וכבר לוחמת במאבק לדימוי גוף וחלק מהשדולה בכנסת במטרה להגביר את המודעות בקרב בני נוער ובוגרים בנושאים הקשורים למודל יופי ודימוי גוף בתדמית חיובית. למרות גילה הצעיר היא יודעת מה זה פמיניזם ולא מגדירה את עצמה ככזו, אבל בהחלט מסכימה עם הדעות - "נורא חשוב לי לתמוך בנושאים שמעניינים אותי ויושבים לי על הלב." 

בניגוד למה שאולי תחשבו לא היה אירוע מסויים שהתחיל את כל המאבק בנושא, מדובר בנערה מתבגרת שהבינה שמראה חיצוני זה לא כל מה שחשוב - "היו לי בעיות עם עצמי וחוסר ביטחון. יום אחד פשוט נפל לי האסימון של 'מה זה חשוב?'. היום, אני חושבת שצריך להרגיש שלם עם עצמך והסקאלה הזאת של יופי צריכה להשתנות לגמרי. זה לא נכון איך שמציגים לנו, הצעירים, את הדברים."

עוד בערוץ היחסים בפרוגי:

איך הגעת למאבק בנושא דימוי גוף בגיל כל כך צעיר?

"בתור נערה מתבגרת אני רואה כמה זה מפריע וכמה זה נושא מרכזי בחיים שלי. אני מאמינה שבגיל צעיר זה מתפתח לגילאים יותר מאוחרים" היא אומרת, מאוחר יותר פנתה לח"כ אורן חזן והסבירה לו מה מפריע לה ומה יש לפתור - "זה לא קרה מיד אבל אחרי כמה חודשים הוא פנה אליי וסיפר לי על השדולה בנושא דימוי גוף חיובי ואמיתי אצל ילדים, בני נוער וצעירים ומצאנו דרך שאני יכולה להשתלב. אמרתי שאני יכולה איכשהו לעזור."

מי תמך בך לאורך התהליך?

"בעיקר ההורים שלי, המשפחה שלי. הם הבינו כמה הנושא הזה חשוב לי. הם אלו שעזרו לי להגיע לחזן ולכנסת."

יצחק-אגמון (משמאל) עם ח"כ אורן חזן אצל "אורלי וגיא" © צילום פרטי

גם בסדרות ישראליות מציגים אנשים שהם 'מושלמים'

איפה את חושבת שנושא דימוי הגוף שיש לבני נוער כיום באמת מתחיל?

"זה מתחיל מגיל מאוד צעיר ומערוצי טלוויזיה שאנחנו רואים בתור ילדים. שם אנשים הם נורא 'מושלמים' אפשר להגיד. בעצם ילד שנראה שונה אין לו מודל לחיקוי שהוא נראה אמיתי והגיוני."

זה קורה גם בסדרות ישראליות ובמודלים שהם ישראלים?

"כן, בעיקר אני חושבת. המודל ששמים לנו בסדרות ישראליות הוא לא אמיתי, הוא לא הגיוני והוא לא נכון."

איך הבנת שנושא דימוי גוף זה נושא שצריך לטפל בו בגיל ההתבגרות? למה לא בשלבים יותר מוקדמים או יותר מאוחרים בחיים?

"אני חושבת שזה הגיל שבו אתה מעצב את האישיות שלך. ברגע שילד גדל בתחושה של חוסר ביטחון הוא הופך להיות מבוגר ואבא שמעביר לילדים שלו תחושה שלדבר על נושאים כאלה זה לא בסדר כי זה נושא שלא מדברים עליו. אני חושבת שחשוב לטפל בזה כבר עכשיו." 

את טוענת שהורים אחראים לדימוי גוף של ילדיהם. מה את חושבת שהורים צריכים לעשות כשילדיהם חווים הרגשה של דימוי עצמי נמוך?

"אני חושבת שהם צריכים להראות לילדים שלהם שמותר לדבר על זה ושזה טבעי להרגיש ככה וטבעי לא להיות שלם עם עצמך. אין דבר כזה מושלם. כל אחד הוא מושלם בדרך שלו ויש אפשרות לדבר על זה. אני חושבת שאפילו יש הורים שהם מפחדים או מתביישים לדבר על הדברים האלה מול הילדים שלהם, שזה ישדר חולשה למשל. אני חושבת שזה מתחיל בלשתף את הילד מה מפריע לך."

לפני חצי שנה, אמרה אתי רוטר, מנכ"לית קסטרו, ש"לנשים מעל מידה 44 אין מקום בקסטרו" כי זה לא תואם את מודל הרשת. מה את חושבת שזה עושה לנערים/נערות ששומעים התבטאות שכזו?

"זה נותן תחושה של אם אתה מידה אחת יותר מהדוגמניות אתה לא טוב. כאילו אתה לא מספיק טוב ללבוש את הבגדים שלהם."

© צילום פרטי

"שהמבוגרים ידברו איתנו ויפסיקו לדבר עלינו"

מה שקומם את יצחק-אגמון היא ההסברה הנמוכה שקיימת בבתי ספר בנושא דימוי גוף - "אם כבר מדברים על הנושא מדברים על דברים שהם נורא קיצוניים. זה מגיע כבר לילדים שמתאבדים או סגורים בבית" היא אומרת - "אני חושבת שצריך לדבר על זה עוד הרבה לפני. ברגע שזה רק מתחיל."

את מעבירה הרצאות בבתי ספר?

"כן, אני התחלתי מבית הספר שלי ואני מאוד מקווה שאצליח להעביר את זה לעוד בתי ספר. זה בא יותר מהמקום של הילדים לתת למבוגרים זמן לדבר איתנו ולהפסיק לדבר עלינו. זה נורא חשוב להשמיע את הקול שלנו כי יש לנו קול להשמיע וחשוב לי להעביר את הדבר הזה."

את מנהלת את המאבק לבד או שיש לך חברים ששותפים לזה?

"בגיל שלי לא. בגיל שלי אני לבד אבל בתוך השדולה ישנם חברי כנסת ויש את עדי ברקן (צלם אופנה וסוכן דוגמניות שניהל קמפיין בעד חקיקה האוסרת על העסקת דוגמניות הלוקות בתת-משקל ובאנורקסיה)."

אפשר להיות אופטימיים? הכנסת באמת יכולה לעשות משהו לדעתך?

"אני חושבת שכן התחיל איזשהו משהו. כבר התחיל להיות איזשהו דיבור על הנושא."

כי חוק הפוטושופ לא כל כך הצליח.

"אני לא חושבת שמה שמשנה זה החוק. מה שמשנה זה להכניס את הנושא הזה לתודעה ולשיח של היומיום."

מי נתן לך השראה לנהל את המאבק?

"האמת שדווקא בגלל שלא מצאתי מישהן שמדבר על הנושא הזה, במיוחד בגיל ההתבגרות זו הסיבה שהתחלתי לדבר על זה והתחלתי לנסות להסביר את זה. גם כשכביכול רציתי מודל לחיקוי ללכת אחריו לא מצאתי בנאדם, עזבי בגיל שלי, בנאדם שמדבר על זה."

עם אלין לוי: נשים מדברות על בעיות דימוי עצמי יותר מגברים" © צילום פרטי

מי לדעתך חווה יותר בעיות דימוי עצמי נמוך - נשים, גברים או שזה באותה המידה?

"אני חושבת שזה חצי-חצי, אבל נשים יותר מדברות על זה כאילו הן פתוחות לדבר יותר על המשקל שלהן עם חברות. אצל גברים פחות. זה נושא שלא נעים לדבר עליו".

ובאותה נשימה, כשביקרו את המשקל של גרין גורן.

"זה בושה שמתעסקים בזה כל כך הרבה. סך הכל מה שהיא רצתה זה לבוא, לדבר על אוכל ולעשות מה שהיא אוהבת. אני חושבת שזה מביך שזה הנושא העיקרי עכשיו, איך שהיא נראת ומה המשקל שלה. אני לא מבינה את ההתעסקות הכל כך כבדה בנושא הזה זה נראה לי פשוט לא הגיוני."

מה תרצי לראות שונה בעתיד?

"אני ארצה לראות נשים שהן שונות ממודל היופי שמראים לנו בתקשורת. אני חושבת שצריך לדבר יותר על המקרים הפחות קיצוניים, אלא יותר על מה מפריע לכל אחד בעצמו. אני רוצה לראות יותר דיבור על הנושא הזה. זה חשוב לפני הכל להיות בנאדם ולהרגיש שלם עם עצמך."

תגובות