טור אישי: "נשים לא מוערכות מספיק בהיסטוריה". צילום מסך מיוטיוב

טור אישי: "נשים לא מוערכות מספיק בהיסטוריה"

"יש כל כך הרבה נשים חזקות ומשמעותיות להיסטוריה העולמית; אך קולן של רובן אינו נשמע חזק מספיק, כמו קול הגברים בהיסטוריה" • טור אישי

אם היו מבקשים מכם שתציינו לפחות חמישה שמות של נשים חשובות בהיסטוריה העולמית, האם הייתם מצליחים? כשאני חושבת על זה, אני בעצמי לא מכירה הרבה נשים משפיעות בהיסטוריה - אך זה לא אומר שהן לא היו לאורכה, עיצבו והשפיעו עליה.

בכל דיון כיתתי בשיעור אזרחות או היסטוריה, בהם אני פעילה באופן כמעט קבוע, עולה איזשהו חלק על נשים. בזמן האחרון התחלתי לחשוב- האם נשים מוערכות מספיק בהיסטוריה?

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

יש כל כך הרבה נשים חזקות ומשמעותיות להיסטוריה העולמית; אך קולן של רובן אינו נשמע חזק מספיק, כמו קול הגברים בהיסטוריה. אחת הנשים הללו (ואחת מהחשובות ביותר, לדעתי) היא אליזבת בלאקוול. בלאקוול הייתה האישה הראשונה אשר הוסמכה לרפואה בארצות הברית, והאישה הראשונה אשר נרשמה בפנקס הרופאים המוסמכים בממלכה המאוחדת. בלאקוול הייתה חלוצה בקידום השתלבותן של נשים בענף הרפואה בארצות הברית ובממלכה המאוחדת, והובילה אל יותר ויותר נשים אשר למדו והוסמכו לרפואה.

איור של אליזבת בלאקוול.
איור של אליזבת בלאקוול. © צילום מסך מיוטיוב

בלאקוול ניסתה לפרוץ אל העולם הגברי של הרפואה. נשים אחרות בתקופתה, היו מוותרות בגלל כל המחסומים שהוצבו בדרכן אל הרפואה. אך בלאקוול לא וויתרה, ובסופו של דבר הפכה לרופאה המוסמכת הראשונה בעולם המערבי.

אישה אשר היא רופאה, נחשבה באותם ימים לדבר לא הגיוני וכל כך לא טבעי. כשבלאקוול החליטה שהיא רוצה להיות רופאה, הציעו לה להתלבש כגבר ולהקרא בשם של גבר, מפני שזהו הסיכוי היחיד שלה להתקבל לבית ספר לרפואה; אך למזלו של המגדר הנשי, היא הייתה מעוניינת בקידום החופש לנשים לא פחות משהייתה מעוניינת במקצוע הרפואה. לכן, הגישה את בקשותייה לרפואה כאישה - והשאר היסטוריה.

אישה נוספת שלפי דעתי, לפחות, חשובה לא פחות להיסטוריה העולמית; הינה חנה סנש. ודאי שמעתם על המשוררת (והלוחמת!) בעבר, אך האם אתם באמת מודעים לכל פעולותיה האמיצות והמשמעותיות?

סנש הייתה מהמקימים הראשונים של קיבוץ שדות ים כשעלתה לארץ; אך הדבר המשמעותי ביותר שעשתה היה הגיוס לצבא הבריטי ולקבוצת צנחנים שנועדו לצנוח על אדמת אירופה בשעת מלחמת העולם השנייה. סנש הייתה בין הצונחים הראשיים בקרואטיה, ליד הגבול ההונגרי; וכמה חודשים מאוחר יותר חצתה את הגבול, נתפסה על ידי חיילים הונגריים, נשלחה לכלא בעיר מולדתה ונחקרה בעינויים. היא הועמדה לדין באשמת ריגול ובגידה, ועוד לפני שהסתיים משפטה הוצאה להורג - בהיותה בת 23 בלבד.

סנש הפכה לסמל בהקרבתה למען המדינה (שעוד לא הייתה קיימת אז) ובעמידתה היציבה בעינויי השבי; ואף לסמל גבורה נשי, שמבטיח כי צעירותה ומגדרה של אישה לא משפיע על מה היא כן או לא יכולה לעשות. סנש נאבקה על מטרה שהייתה חשובה לה, ונתנה את חייה למענה; והיא בהחלט ראויה לתואר "גיבורה". כמו כן, תרמו למעמדה השירים, המכתבים והסיפורים הרבים שהשאירה.

חנה סנש
הגיבורה חנה סנש © צילום מסך מיוטיוב

עוד אישה שעבורי משמעותית מאוד להיסטוריה, הינה האישה הראשונה (והיחידה, בעצם) שכיהנה כראש ממשלת ישראל, הלא היא גולדה מאיר. היא הייתה ראש הממשלה הרביעי בסך הכל בארץ, וכיהנה במשך חמש שנים; דבר מאוד מכובד וממש לא מובן מאליו.

פרט לחובה החשובה שמילאה כלפי המדינה, מאיר אף נקראה למלא את תפקידו של משה שרת שנעצר, ולאחר שחרורו המשיכה למלא את מקומו זמן מה - כך שכיהנה גם כשרת חוץ. במסגרת תפקידה, היא הייתה האחראית להידוק הקשרים עם ארצות הברית באותה התקופה; דבר שתרם משמעותית לקשר איתם כיום. 

מאיר פיתחה רבות את המצב הכלכלי בארץ ואת קשרי החוץ, נלחמה קשות בטרור של הארגונים הפלסטינים ועשתה הכל כדי להתמודד עם מלחמת ההתשה בה פרצו מדינות ערב באותן שנים. מעבר לכך שגולדה מאיר הייתה מנהיגה דגולה, היא מהווה השראה לכל אישה בישראל עם היותה האישה הראשונה במעמד ראש הממשלה במדינה. מאיר תמכה בשוויון בין המינים ושאפה לשלום ואחדות במדינת ישראל.

האישה הראשונה והיחידה שכיהנה בתור ראש ממשלת ישראל.
האישה הראשונה והיחידה שכיהנה בתור ראש ממשלת ישראל. © צילום מסך מיוטיוב

שלוש הנשים החשובות האלה רק מוכיחות כמה כוח יש לנשים, כמה אפשר לתרום ולהסתכן בשביל הדבר שהכי חשוב לך ומושך אותך. אני קוראת לכל הנערות והנשים לא לוותר על החלומות שלהן, בין אם זה להיות רופאה יחידה בין רופאים גברים, ועד לצנחנית בצה''ל. בנוסף לכך, בפעם הבאה שישאלו אתכם על נשים משפיעות בהיסטוריה העולמית, תוכלו להביא לפחות שלושה שמות; ואם תבחרו לערוך מחקר קטן ומעמיק בנושא, כמו שאני עשיתי - אולי אפילו יותר משלושה.

תגובות