תחושת בטן: טיפול מתאים בהפרעות אכילה. צילום: Fotolia

תחושת בטן: טיפול מתאים בהפרעות אכילה

כיצד מטפלים בהפרעות אכילה, מדוע חשוב לטפל בהם והאם יש שלב שכבר מאוחר מדי? הפסיכולוגית הקלינית המומחית ד"ר עדי שמיע מספרת לנו את כל מה שחשוב לדעת לגבי הטיפול בהפרעות אכילה. באדיבות העמותה הישראלית למניעה, טיפול ומחקר בהפרעות אכילה

אל תאמינו למיתוסים: הפרעות אכילה הינן דבר שחשוב ואפשרי לטפל בו, ועם הטיפול המתאים אפילו להחלים מהן. חשוב לנו להדגיש שיש צורך בטיפול מקצועי ומתאים לצורך החלמה; וכדי להבין כיצד מטפלים בהפרעת אכילה בצורה הטובה והמקצועית ביותר, שוחחנו עם חברה נוספת בעמותה הישראלית למניעה, טיפול ומחקר בהפרעות אכילה ופסיכולוגית קלינית מומחית, עדי שמיע-עצמון, אשר הסבירה לנו על סוגי ההפרעות, הדרכים לטפל בהן ומדוע כדאי לפנות למקום טיפולי מוסמך.

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

האם לכל סוג של הפרעות אכילה יש טיפול נפרד? מהו הטיפול המתאים לכל סוג?

"הפרעות אכילה יכולות לבוא לידי ביטוי במגוון דרכים  ומתאפיינות בתסמינים שונים, כמו התנהגויות או מחשבות הקשורות לאכילה, למשקל לצורת הגוף ולתפיסה שלנו את עצמנו ואת גופינו. אנשי טיפול שמנוסים ומיומנים בתחום הזה יודעים לבנות תוכנית טיפולית מתאימה לאותם התסמינים שאיתם מתמודד/ת כל נער/ה. הטיפול יהיה תמיד רב מקצועי וישלב עבודה בהיבט הגופני-תזונתי, טיפול דיאטנית וגם עבודה בהיבט הרגשי, בהתנהגות, במחשבות או הרגשות על ידי פסיכולוגים, פסיכיאטרים או עובדים סוציאליים שמתמחים בטיפול בהפרעות אכילה."

© fotolia

באיזה שלב "מאוחר מדי" לטפל בהפרעות אכילה? האם ישנן הפרעות שאינן ניתנות לטיפול?

"הטיפול בהפרעות אכילה, כמו בכל מחלה אחרת, הינו יעיל ומשמעותי ביותר כאשר הוא ניתן בשלב מוקדם ככל הניתן ועל ידי אנשי מקצועי מיומנים ומקצועיים. בכל שלב ניתן לטפל בהפרעה על פי חומרת המצב - ככל שהטיפול ינתן בשלב מוקדם יותר, כך הסיכוי לצאת מההפרעה ולהפחית השלכות בעתיד (כמו נזקים גופניים או פגיעה מבחינה רגשית, התנהגותית ותפקודית) יקטן. לכל שלב יש את הטיפול המתאים לו: בשלבים הראשוניים אפשר להמשיך בשגרת החיים ולקיים טיפול לאחר בית הספר ובמצבים בהם ההפרעה קשה יותר, ינתן טיפול במסגרות יותר מקיפות, כמו מרפאות או מחלקות אשפוז המתמחות בהפרעות אכילה. אבל כל נער או נערה שיפנו לטיפול יקבלו מענה שיתאים להם באופן אישי ותיבנה להם תוכנית טיפול ייחודית."

כששאלנו את שמיע עצמון אם הפרעת אכילה יכולה לעבור מעצמה אם לא מקדישים זמן לטפל בה, הדגישה כי הדבר עלול להיות מסוכן מאוד ואפילו לעיתים בלתי הפיך: "קיים סיכון מאוד גדול בהפרעת אכילה שלא מקבלת מענה טיפולי. הרבה פעמים ההתנהגויות שהן חלק מהפרעת האכילה מסוכנות ופוגעות בגוף, ברגשות, במצב הרוח, בהתנהגות ובתפקוד היומיומי שלנו. הסכנה בהיעדר טיפול הינה שהתנהגויות אלו עשוית להתקבע ולהפוך לדפוס התנהגות קבוע - שככל שהוא ישאר יותר, כך יהיה קשה יותר לשנותו בהמשך."

מה עלול להתרחש אם לא נטפל בהפרעת אכילה? מדוע חשוב לטפל בה?

"הפרעת אכילה משפיעה על הגוף, המשקל, הגובה, המחזור, הגדילה וכן על הרגשות, המחשבות וההתנהגות היום-יומית של הסובלים ממנה. לכן, הפרעת אכילה שלא תקבל מענה טיפולי עלולה להתקבע ולגרום לנזקים משמעותיים ובלתי הפיכים בגוף, כמו עצירה בגביהה, למשל. בנוסף, לרוב ישנן גם השפעות רבות על התפקוד והחיים החברתיים שלנו; כמו קשיים להתרכז בלימודים, להנות מפעילויות חברתיות או ביציאות עם חברים. בעצם, היכולת להמשיך בחיים שהיינו רגילים אליהם נפגעת ולכן מאוד חשוב לטפל בהפרעת אכילה מוקדם ככל האפשר. חשוב לזכור שאף אחד אשר אצלו מתחילה הפרעה לא חושב שיהיה נזק גדול ורוב בני הנוער משוכנעים שיוכלו להפסיק עם זה בקלות, אבל במציאות אנו רואים שכאשר לא מטפלים בהפרעה היא הולכת ומחריפה ויותר קשה לשנות הרגלים, התנהגויות ומחשבות ככל שעובר זמן ללא טיפול."

© צילום: Fotolia

מי מוסמך לטפל בהפרעת אכילה?

"בכל רחבי הארץ ישנן מרפאות ומרכזים מיוחדים שמתמחים בטיפול בהפרעות אכילה ושם נמצאים אנשי הטיפול המנוסים ביותר בתחום. ישנה גם חשיבות גדולה לפנות לטיפול רגשי אצל פסיכולוג, פסיכיאטר או מטפלים רגשיים אחרים יחד עם טיפול דיאטני. חשוב שהטיפול ינתן רק מאנשים בעלי ניסיון והיכרות עם הפרעות אכילה, כי מדובר בהפרעה שדורשת ניסיון והבנה ייחודית; וקבלת טיפול מאנשים לא מנוסים יכול אפילו לגרום לנזק. חובה לפנות למקומות מוסמכים ומוכרים. יש הרבה מידע מוטעה ולא מדויק באינטרנט ולכן כדאי לחפש מידע רק באתרים מוסמכים, כמו של קופות חולים או באתר של העמותה לטיפול בהפרעות אכילה בו אפשר לקבל מידע מדויק ומהימן על ההפרעה ועל מקומות הטיפול המומלציםואפילו ניתן לשאול את אנשי המקצוע שאלות באופן אנונימי."

האם לטיפול בהפרעת אכילה פתרון סופי, או שהפרעה עלולה להתעורר בשנית לאחר טיפול?

"טיפול מקצועי ומתאים מסייע לרוב בירידה בתסמינים של הפרעת האכילה, דיכאון או חרדה ובשיפור בהרגשה ובתפקוד של הנערה או הנער המתמודדים עמה. יחד עם זאת, משברים או מצבי לחץ גדולים כמו תקופת בגרויות, פרידה מחבר/ה או קשיים משמעותיים אחרים, יכולים להיות "טריגר" לחזרה של תסמיני ההפרעה ולכן חשוב מאד להיות ערניים לשינויים בתקופות אלו. חלק משמעותי מהטיפול מתמקד גם בזיהוי ובמניעה של חזרת ההפרעה בעתיד: לדוגמה, חשוב ללמוד לזהות "דגלים אדומים" המעידים על חזרתה של ההפרעה, להיות ערניים לשינויים בהתנהגות ובמצב הרוח וכן לבסס רשת תמיכה ו"תכנית עבודה" עבור תקופות הצפויות להיות מאתגרות ומלחיצות."

הפרעות אכילה
© fotolia

ביקשנו משמיע עצמון לדעת כיצד היא, בתור פסיכולוגית קלינית ומומחית להפרעות אכילה, מזהה הפרעת אכילה ומה היא עושה כדי לטפל בה. היא משתפת אותנו בשלב אחרי שלב: "כל נערה ונער המגיעים לטיפול בשל הפרעת אכילה, הנם עולם ומלואו והפרעת האכילה אינה הדבר היחיד המאפיין אותם ואשר קורה להם בחייהם. לכן, כל תהליך הערכה או טיפול יתחיל קודם כל בשיחת היכרות בה ננסה להכיר את המחשבות, התחושות, תחומי העניין, והדברים שחשובים לה או לו. חלק משיחת ההיכרות תתמקד גם בהרגלי אכילה, המחשבות שקשורות לגוף ולמשקל ותיעשה הערכה של התנהגויות האופייניות בהפרעות אכילה. הטיפול בהפרעות אכילה, בניגוד למה שחושבים, אינו רק לדבר על האוכל או על המשקל אלא מטרתו להכיר את מגוון התכונות, המאפיינים ותחומי העניין של אותה הנערה או הנער ולהבין יחד את הנסיבות הייחודיות שבהן התפתחה אצלם הפרעת האכילה ולמצוא דרכי ריפוי.

"אנחנו מאמינים מאד בעבודה משותפת עם הנער/ה המגיעים אלינו לטיפול, באחריות שלהם על גופם ועל חייהם ועל כן העבודה תשאף להיעשות בשקיפות ובשיתוף פעולה. בטיפול נחפש אחר תחומי החוזק והכוחות הקיימים אצל כל אחד כבסיס לעשיית השינוי ובהתמודדות עם הפרעת האכילה."

צריך, אפשרי וחשוב לטפל בכל הפרעת אכילה על ידי אנשי מקצוע מוסמכים בלבד. יש לאן לפנות!

• אתר העמותה הישראלית למניעה, טיפול ומחקר בהפרעות אכילה

• מרכזי הטיפול בהפרעות אכילה בארץ

• רשימת המטפלים החברים בעמותה (כולל חיפוש לפי מקצוע ואיזור)

 
תגובות