בלי סודות: "מאיזה גיל אפשר להתחיל?". Fotolia

בלי סודות: "מאיזה גיל אפשר להתחיל?"

יועצות מעמותת "דלת פתוחה" עונות על כל מה שרציתם לדעת על מיניות בריאה ולא העזתם לשאול

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

מאיזה גיל אפשר להתחיל?

בת 14 שואלת: "האם זה נורמלי להתחיל לצאת עם בנים בגילי?"

תשובת היועצת: "שלום רב וטוב שפנית אלינו ואת מאפשרת לנו לסייע לך. לשאלתך, האם זה "נורמלי" להתחיל לצאת עם בנים בגיל 14 - ובכן, זה נורמלי לחלוטין. אין גיל שהוא "הגיל הנכון" להתחיל לצאת עם בנים ואם את מרגישה מוכנה את מוזמנת להתחיל. מה שחשוב הוא שאת תרגישי טוב עם מה שאת עושה ושתרגישי רצויה, אהובה ובעלת ערך, תרגישי שאינך עושה דברים רק על מנת לרצות ולענות על רצונות של אנשים אחרים, תרגישי שאת שלמה עם עצמך ושאת רוצה לעשות את מה שאת עושה. בהצלחה".

© צילום: adobestock

האם הפרשות חומות הן סימן למחזור?

בת 12 שואלת: "היי, יש לי שאלה- אני כבר די מפותחת, בקרוב בת 13, אמא שלי ואחיות שלי קיבלו מחזור כבר בגיל הזה, אבל אני עוד לא. לפני מספר ימים שמתי לב להפרשות חומות מאיבר המין, האם זה אומר שקיבלתי מחזור? אשמח שתעזרו לי להבין"

תשובת היועצת: "שלום לך, קודם כל, כל הכבוד לך שאת שואלת ומתעניינת, חשוב להיות מודעות לשינויים הקורים בגופינו ולהתפתחות שלנו. באופן כללי, הווסת מופיעה כשנתיים לאחר תחילת גדילת השדיים והגיל לקבלת הווסת משתנה מאישה לאישה. הגיל הממוצע לקבלת הווסת בישראל הוא בין 12–13 אך עד גיל 16 זהו טווח הזמן הנורמלי. המחזור החודשי של אישה מורכב מכמה שלבים. ההפרשות החומות אותן את מתארת מבשרות את ההתחלה של הגעת הווסת, אך הן לא מבטיחות שיגיע בהכרח דימום מאסיבי לאחר מכן. כמו כן, יש לזכור כי בשנים הראשונות מחזוריות הווסת יכולה להיות בלתי סדירה, עם הפסקות ארוכות בין הווסתות. לפי מה שתיארת ובגלל שכבר התחילו לך הפרשות סביר להניח שתקבלי מחזור בזמן הקרוב, אך אין לדעת אם זה יהיה בשבועות, בחודשים הקרובים או אולי יותר משנה. העניין הוא סבלנות. נסי להירגע בעזרת פעילויות שנעימות לך ומרגיעות אותך, זכרי כי שיש לך עוד זמן לקבלת הווסת ושבגילך זה נורמלי לחלוטין שעדיין לא קיבלת אותה".

© צילום: shutterstock

האם אפשר להיכנס להיריון גם בלי חדירה?

בת 18 שואלת: "שלום, רציתי להתייעץ אתכן בנושא מסויים. שבוע שעבר אני וחבר שלי קיימו יחסי מין (ללא חדירה או גמירה). בשלב מסויים נגעתי לו באיבר המין והרגשתי טיפה רטיבות, לאחר מכן נגעתי גם באיבר המין שלי. האם אני יכולה להיכנס מהפעולה הזאת להיריון?"

תשובת היועצת: "שלום לך, אני שמחה שפנית אלינו. ראשית, אני רוצה להרגיע אותך ולומר שממה שאת מתארת, אין שום חשש להיריון. מה שהרגשת על האצבע שלך הוא כנראה נוזל זרע (שיכול לצאת מאיבר מינו של הגבר גם לפני שהוא גומר). ברגע שנוזל זרע נחשף לאוויר כל תאי הזרע מתים. תאי זרע לא יכולים לשרוד באוויר וגם לא על בד (כלומר גם לא בסקס "יבש") כך שאין סיכוי שנכנסת להריון. באופן כללי דעי שניתן לערוך בדיקת היריון ביתית שאותה רוכשים בבית מרקחת ברשתות הפארם, למרות שבמקרה שלך אין שום חשש להיריון. אני מבינה שהייתם בחוסר וודאות שהלחיץ אתכם. אני מחזקת אותך על האחריות לכתוב לנו ואם בשלב מסוים תחליטו לקיים יחסי מין הכוללים חדירה ו/או מין אוראלי, חשוב שתשתמשו באמצעי מניעה. בהצלחה".

"דלת פתוחה" הוא מרכז הנותן ייעוץ לבני הנוער בכל הקשור לאהבה, גיל ההתבגרות ומיניות. ניתן לקבל ייעוץ נוסף באתר- https://www.opendoor.org.il/.

תגובות