לקראת יום הגנת הפרטיות: כך תגנו על הפרטיות שלכם ברשת. adobe stock

לקראת יום הגנת הפרטיות: כך תגנו על הפרטיות שלכם ברשת

הוטרדתם מינית ברשת? קיבלתם תמונה אינטימית של נער מהשכבה, ואינכם יודעים כיצד לפעול? בדיוק בשביל זה ראיינו את גלעד האן, חוקר סייבר ידוע, ושאלנו אותו את כל השאלות שמעולם לא העזתם לשאול

בתקופה האחרונה, אנו עדים ליותר ויותר מקרים של הטרדות מיניות ברשת, הפצת תמונות אינטימיות ופשעי רשת נוספים. כתוצאה ממגמת העלייה הזו, הוחלט לקבוע שבכל שנה, ב-28 לינואר, יחול יום הגנת הפרטיות הבינלאומי. לקראת היום הייחודי הזה שיחול מחר (ג'), החלטנו לראיין את גלעד האן - חוקר עבירות ופשעי מחשב, ולשאול אותו מה ניתן ורצוי לעשות במקרים של פגיעה וירטואלית בפרטיות שלנו. 

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

כיצד ניתן למנוע דליפת תמונות אינטימיות לרשת?

"כדי להימנע ממצבים לא נעימים, יש לחשוב פעמיים לפני שמסכימים להצטלם, לשים לב למה בדיוק הצד השני מצלם וכמובן שלא לשמור תמונות בעלות אופי מיני במכשיר הנייד שלכם או של חברים שלכם. בנוסף, חשוב לזכור שקיים מגוון רחב של מניעים להדלפת תמונות אינטימיות, כמו - כסף, מעמד חברתי, תחושות הנאה וסיפוק ועוד, אז צריך לחשוב טוב לפני שסומכים על מישהו בעניין. אי אפשר לדעת בוודאות שלצד המצלם אין מניע להפיץ את התמונה, גם אם מדובר בחבר או חברה". 

למעשה, האן טוען שהדרך הטובה ביותר למנוע דליפת תמונות אינטימיות לרשת היא להימנע משליחת ושמירת תמונות מסוג זה. כמובן שהאשמה הסופית מוטלת על הצד המפיץ, אך גם על המצולמים יש לגלות אחריות כלפי עצמם ולהבין שבמידה והם בוחרים להצטלם באופן כזה - קיים סיכוי לא קטן שהתמונות הללו יופצו. 

© fotolia

האם כל ההדלפות נעשות על ידי אדם מוכר?

"לא בהכרח. נתקלתי בכמה מקרים של פריצות וגניבות נתונים ממכשירים ניידים, שהביאו לדליפה של תמונות אינטימיות. אולם, חשוב לזכור שהרוב המוחלט של מקרי ההדלפות אכן מבוצעות על ידי אדם קרוב או מוכר. בדרך כלל מדובר במקרים שבהם המצולם או המצולמת צולמו ללא ידיעתם והתמונות הופצו ללא הסכמתם, ולא התקיימה שום פריצה או גניבת נתונים".

האן מוסיף ואומר שבניגוד לדעה הרווחת, אחוז התמונות שמודלפות על ידי מבוגרים כמעט זהה לאחוז התמונות שמודלפות על ידי בני ובנות נוער. לדבריו: "כיום, התופעה עדיין מאוד שכיחה ונפוצה בקרב הנוער, אבל בהחלט ניתן לראות עלייה מגמתית במספר המבוגרים שתמונותיהם מופצות ברשת. לרוב, מדובר בחיילים וחיילות, אך נתקלתי גם במקרים של אנשים מבוגרים יותר שמתמודדים עם התופעה". 

נניח שמישהו מקבל תמונה אינטימית של חברתו ללימודים, והוא לא בטוח שההפצה נעשתה בהסכמתה. כיצד עליו לפעול?

"הדבר הנכון ביותר לעשות במקרים כאלה הוא לדווח. ניתן לצלצל ל-105, להגיש תלונה במשטרה או ליצור קשר עם חוקר סייבר שעוסק בתחום הזה. חשוב מאוד לא להתעלם, לגלות אמפתיה כלפי המצולמים ולחשוב איך אתם הייתם מרגישים אם הייתם במקומו או במקומה: האם אתם הייתם רוצים שיתעלמו מכם? ואיך הייתם מצפים מחבריכם לשכבה לפעול? בנוסף, חל איסור מוחלט להפיץ את התמונה וכמובן שאתם חייבים למחוק אותה. אני מודע לכך שהמון בני ובנות נוער חוששים לדווח מכל מיני סיבות, אז גם אם אתם לא מדווחים - חשוב שתגלו אנושיות ואמפתיות ולא תפיצו את התמונות, זה המינימום המתבקש". 

"חשוב שתגלו אנושיות ואמפתיות" © Fotolia

האם קיים חוק שמתייחס לעבירות רשת מסוג כזה?

"בהחלט כן. תיקון 10 לחוק למניעת הטרדה מינית קובע שהפצת תמונה או סרטון שכוללים תוכן מיני (עירום חלקי או עירום מלא) ללא הסכמת המצולמים, נחשבת כהטרדה מינית. העונש עשוי להגיע עד חמש שנות מאסר ולרוב כולל פיצוי כספי לקורבן ההטרדה. חשוב להדגיש שאם מדובר בקטין, אז גם החזקה של סרטון או תמונה בעלות אופי מיני אסורה על פי החוק ועלולה להוביל למעצר".

בנוסף, האן מדגיש ששליחת תמונות בעלות אופי מיני בניגוד לרצון הנמען, גם נחשבת כהטרדה מינית. לדבריו: "בעיקרון, אסור לשלוח תמונות כאלה. אבל, אם בכל זאת מישהו או מישהי שולחים לכם תמונה אינטימית שלהם בניגוד לרצונכם - עליכם לרשום ולהבהיר להם שהם מטרידים אתכם ואינכם מעוניינים שהם ישלחו לכם תמונות מיניות. אם הם מתעלמים וממשיכים לשלוח לכם תוכן מיני, זוהי נחשבת להטרדה מינית ואתם יכולים להגיש על כך תלונה. זה נכון גם לגבי סטיקרים, בדיחות, או כל תוכן מיני אחר שפוגע ומטריד אתכם".

© fotolia

לסיום, איזו עצה תרצה להעביר לנוער הפעיל ברשתות החברתיות?

"מעבר לזה שצריך להגדיר את הגדרות הפרטיות בצורה הנכונה, להמציא סיסמאות חזקות ולהשתמש בכלים טכניים נוספים - צריך לעצור, לחשוב ולקבל החלטה. לעצור לפני שמבצעים פעולה מסוימת, לחשוב על ההשלכות שלה ורק אז לקבל החלטה. במידה ותפעלו מבלי לחשוב לפני, עלולות להיות לכך השלכות קשות שכוללות פגיעה קשה בפרטיות. כל דבר שאתם מעלים לרשת נשאר ברשת, ולכן חשוב לחשוב פעמיים לפני שמעלים פוסט או תמונה כלשהי".

תגובות